Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Zarówno BiTurbo, jak i Twin Turbo to systemy doładowania silnika, które wykorzystują dwie turbosprężarki. Jaka jest główna różnica między nimi? Odpowiedź jest prosta: sposób pracy. BiTurbo to układ dwóch jednakowych turbosprężarek, które pracują równolegle. Zapewnia to płynny przyrost mocy i momentu obrotowego, a także zmniejsza efekt turbodziury. Natomiast Twin Turbo to układ dwóch turbosprężarek o różnej wielkości, które pracują sekwencyjnie. Mniejsza turbina pracuje na niskich obrotach, a większa na wysokich. Zapewnia to większą moc i moment obrotowy na wysokich obrotach. Ostateczny wybór między Biturbo a Twin Turbo zależy od wielu czynników, w tym od specyfikacji danego silnika, docelowych osiągów, efektywności paliwowej i przede wszystkim budżetu.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Co daje Twin Turbo?
Główne korzyści, jakie daje Twin Turbo:
• Zwiększona moc: jednym z głównych celów stosowania Twin Turbo jest zwiększenie mocy silnika. Dwa turbodoładowania zazwyczaj dostarczają większy przepływ powietrza i w rezultacie więcej tlenu do silnika, co pozwala na efektywniejsze spalanie paliwa i wyższą moc wyjściową.
• Mniejszy efekt turbodziury: opóźnienie w przyroście mocy i momentu obrotowego po wciśnięciu pedału gazu to właśnie turbodziura. System Twin Turbo pomaga zmniejszyć ten efekt, dzięki czemu samochód szybciej przyspiesza.
• Poprawiona wydajność na wysokich obrotach: w przypadku silników o dużym pojemności podróżnych lub wysokim poziomie mocy, Twin Turbo może pomóc w dostarczeniu większej ilości powietrza do silnika na wysokich obrotach, co przekłada się na wyższą moc i prędkość maksymalną.
Warto jednak zauważyć, że Twin Turbo ma bardziej skomplikowaną konstrukcję i obsługę niż pojedyncze turbodoładowanie, co może prowadzić do wyższych kosztów produkcji, serwisowania i konserwacji.
Czy turbina niszczy silnik?
Turbosprężarka w prawidłowo działającym i dobrze utrzymanym silniku nie powinna go niszczyć. Przeciwnie, turbina wykorzystywana jest do zwiększania mocy i wydajności silnika, co może mieć wiele korzyści np. lepsza rekcja na przyśpieszenie.
Istnieją jednak okoliczności, w których turbosprężarka może przyczynić się do uszkodzenia silnika lub jego przedwczesnego zużycia, zwłaszcza w przypadku niewłaściwej konserwacji lub
eksploatacji. Przykładowo jednym z czynników, które mogą mieć wpływ na negatywne oddziaływanie turbiny na silnik jest: używanie oleju niskiej jakości, który nie spełnia odpowiednich norm lub nie jest zalecany przez producenta. Może spowodować to wczesne zużycie turbosprężarki, co pośrednio zacznie wpływać na silnik.
Czego nie robić z turbo?
Aby zachować długotrwałość i niezawodność turbosprężarki, ważne jest unikanie tych konkretnych rzeczy:
• Natychmiastowe zatrzymywanie silnika po intensywnej jeździe- powinno się pozwolić na schłodzenie, poprzez pracę na luzie przez kilka minut, zanim całkowicie zakończy się jego działanie.
• Gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie: mogą stwarzać duże obciążenia dla turbosprężarki i silnika. Ważne jest utrzymywanie płynnego stylu jazdy.
• Brak regularnych czynności serwisowych takich jak wymiana oleju silnikowego.
• Ignorowanie wskaźników ostrzegawczych na desce rozdzielczej (np. nadmierna temperatura).
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze