
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Co daje zmienna geometria turbiny?
Zmienna geometria turbiny głównie rozwiązuje problem zjawiska turbodziury. Tego typu turbina najczęściej ma wirnik cechujący się stałym kształtem i wymiarami, a zmienne parametry geometrii realizowane są w wyniku zmiany kąta nachylenia łopatek kierownic spalin. Ten kąt modyfikowany jest za pomocą pneumatycznego siłownika obracającego pierścień, do którego przymocowane są łopatki. Z kolei siłownik napędzany jest podciśnieniem z kolektora dolotowego. Z racji tego, że położenie łopatek turbiny uzależnione jest od ciśnienia doładowania, czyli ilości spalin, to moduł ten pozwolił na rezygnację z klasycznego zaworu upustowego.
Co to jest Turbosprężarka o zmiennej geometrii - Zmienna geometria turbiny jak działa
Turbosprężarka o zmiennej geometrii – VGT, jest to szczególny typ podzespołu, w którym łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kata nachylenia. Takie rozwiązanie na celu ma zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Powinniśmy wiedzieć, że do prawidłowego działania turbiny potrzebny jest pęd wylatujących kolektorem wydechowym spalin. Bez niego łopatki części gorącej - turbiny nie kręcą się i nie przekazują napędu sprężarce. Aktywna regulacja kąta nachylenia kierownic pozwala częściowo rozwiązać ten problem. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu łopatek turbosprężarka może najpierw skutecznie się rozpędzić przy niewielkiej ilości spalin wyrzucanych pod niedużym ciśnieniem, a potem w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika, efektownie wykorzystać więcej spalin przy wysokich obrotach.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - Zmienna geometria turbiny 1.9 TDI
Zmienna geometria w turbosprężarkach może być stała lub zmienna. Chodzi tutaj o to, aby jak najefektywniej kierować spalinami wytwarzanymi przez silnik. Turbosprężarka ze zmienną geometrią posiada dodatkowy pierścień po stronie gorącej, a na nim umieszczone są łopatki, inaczej nazywane kierownicami. Kątem wychylenia kierownic steruje zawór podciśnieniowe. Łopatki turbiny mogą zmniejszać przestrzeń przepływu spalin albo ją zwiększać, co ma wpływ na prędkość, z jaką przepływają. Za sprawą tego wirnik po stronie gorącej turbosprężarki nawet na wolnych obrotach może obracać się szybciej.

Zmienna geometria turbiny – budowa, działanie - Geometria turbiny co to jest
Zmienna geometria turbosprężarki powoduje, że nawet na bardzo niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewielką ilość spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia łopatki turbiny w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, aby zwiększyć ich prędkość. To ma wpływ na szybsze obracanie się wirnika po stronie gorącej, a także napędzanie koła kompresji po stronie zimnej. Wtedy nawet gwałtowne naciśnięcie gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie bez chwili zawahania.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze