Co daje zmienna geometria turbiny?

Zmienna geometria turbiny głównie rozwiązuje problem zjawiska turbodziury. Tego typu turbina najczęściej ma wirnik cechujący się stałym kształtem i wymiarami, a zmienne parametry geometrii realizowane są w wyniku zmiany kąta nachylenia łopatek kierownic spalin. Ten kąt modyfikowany jest za pomocą pneumatycznego siłownika obracającego pierścień, do którego przymocowane są łopatki. Z kolei siłownik napędzany jest podciśnieniem z kolektora dolotowego. Z racji tego, że położenie łopatek turbiny uzależnione jest od ciśnienia doładowania, czyli ilości spalin, to moduł ten pozwolił na rezygnację z klasycznego zaworu upustowego.
Co to jest Turbosprężarka o zmiennej geometrii - Zmienna geometria turbiny jak działa
Turbosprężarka o zmiennej geometrii – VGT, jest to szczególny typ podzespołu, w którym łopatki turbiny podlegają płynnej zmianie kata nachylenia. Takie rozwiązanie na celu ma zmniejszenie bezwładności i efektu turbodziury. Powinniśmy wiedzieć, że do prawidłowego działania turbiny potrzebny jest pęd wylatujących kolektorem wydechowym spalin. Bez niego łopatki części gorącej - turbiny nie kręcą się i nie przekazują napędu sprężarce. Aktywna regulacja kąta nachylenia kierownic pozwala częściowo rozwiązać ten problem. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu łopatek turbosprężarka może najpierw skutecznie się rozpędzić przy niewielkiej ilości spalin wyrzucanych pod niedużym ciśnieniem, a potem w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika, efektownie wykorzystać więcej spalin przy wysokich obrotach.
1. Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach - Zmienna geometria turbiny 1.9 TDI
Zmienna geometria w turbosprężarkach może być stała lub zmienna. Chodzi tutaj o to, aby jak najefektywniej kierować spalinami wytwarzanymi przez silnik. Turbosprężarka ze zmienną geometrią posiada dodatkowy pierścień po stronie gorącej, a na nim umieszczone są łopatki, inaczej nazywane kierownicami. Kątem wychylenia kierownic steruje zawór podciśnieniowe. Łopatki turbiny mogą zmniejszać przestrzeń przepływu spalin albo ją zwiększać, co ma wpływ na prędkość, z jaką przepływają. Za sprawą tego wirnik po stronie gorącej turbosprężarki nawet na wolnych obrotach może obracać się szybciej.

2. Zmienna geometria turbiny – budowa, działanie - Geometria turbiny co to jest
Zmienna geometria turbosprężarki powoduje, że nawet na bardzo niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewielką ilość spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia łopatki turbiny w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, aby zwiększyć ich prędkość. To ma wpływ na szybsze obracanie się wirnika po stronie gorącej, a także napędzanie koła kompresji po stronie zimnej. Wtedy nawet gwałtowne naciśnięcie gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie bez chwili zawahania.
Dodaj komentarz

Komentarze
Zmienna geometria turbiny (VGT) to technologia stosowana w turbosprężarkach, która pozwala na zmianę kąta nachylenia łopatek turbiny w celu lepszego dostosowania do warunków pracy silnika. Dzięki temu silnik może lepiej wykorzystać moc turbosprężarki w różnych warunkach.
Główną zaletą zmiennej geometrii turbiny jest lepsza elastyczność pracy silnika i zwiększenie mocy oraz wydajności. Pozwala to na lepsze wykorzystanie mocy i momentu obrotowego silnika w różnych zakresach obrotów, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi samochodu.
Zmienna geometria turbiny również może przyczynić się do obniżenia emisji spalin i poprawy wydajności paliwowej, ponieważ pozwala na lepsze dopasowanie pracy silnika do warunków jazdy. Jest to szczególnie przydatne w samochodach z silnikami diesla, które często wykorzystują turbosprężarki do zwiększenia mocy i wydajności.