Co daje turbo w samochodzie?
Zadaniem turbosprężarki jest podwyższenie mocy pojazdu jednocześnie zmniejszając jego koszty eksploatacyjne. W przypadku silników benzynowych turbo może przyczynić się do obniżenia spalania nawet o 30%, z kolei w silnikach wysoko prężnych aż do 40%. Turbo wpływa na zwiększenie wydajności oraz sprawności mocy silnika – odciąża go w pewnym stopniu. Turbosprężarka umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach. Mało kto wie, ale turbosprężarka pozytywnie wpływa na środowisko, ponieważ obniża transmisję szkodliwych cząsteczek do atmosfery.
Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie - co daje turbo?
Turbo jest stałym elementem układu turbodoładowania. Pomimo ciężkich warunków, w jakich przyszło jej pracować, jej zasada działania jest prosta. Turbina napędzana jest spalinami z silnika, natomiast sprężarka odpowiada za sprężanie zasysanego przez dolot powietrza, które kierowane jest do jednostki napędowej.
1. Turbo w samochodzie, więcej mocy, ale i kłopotów - turbina w samochodzie Diesel
Turbosprężarka kłopoty sprawia tylko w przypadku nieodpowiedniej eksploatacji. Brak odpowiedniego smarowania, brak regularnej diagnostyki układu turbodoładowania, czy też nieodpowiedni styl jazdy oraz bagatelizowanie jej usterek doprowadzić może do jej szybszego zużycia.
2. Turbosprężarka - gdzie jest turbina w samochodzie?
W zależności od marki pojazdu turbosprężarka ulokowana jest za silnikiem np. w BMW lub przed jednostką napędową jak np. w pojazdach marki Peugeot.
3. Turbosprężarka - co to jest i do czego służy, kiedy włącza się turbina w samochodzie?
Turbosprężarka jest maszyną wirnikową, zasilaną przez spaliny z silnika, jej zadaniem jest podniesienie mocy pojazdu. Turbo swoją pracę rozpoczyna już od momentu uruchomienia pojazdu i pracuje przed cały czas, nawet na wolnych obrotach. Jej praca odczuwalna jest natomiast w okolicach 2500-3000 obrotów/minutę.
4. Objawy uszkodzonej turbiny w samochodzie - ile kosztuje turbina do samochodu?
Objawy niesprawnej turbosprężarki to przede wszystkim jej głośna praca przypominająca świst, gwizd a czasami również zgrzyt. Gęste kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego, wzmożone spalanie, nieregularna praca jednostki napędowej również wskazywać mogą na usterkę układu turbodoładowania. Nieodłącznym elementem usterki układu turbodoładowania jest również znaczny ubytek oleju silnikowego. Koszt fabrycznie nowej turbosprężarki waha się od około 2 000 złotych nawet do około 5 000 złotych, natomiast za podstawową regenerację turbo zapłacisz trzy razy mniej.
Dodaj komentarz
