Localizations image

Co daje turbina w silniku?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Co daje turbina w silniku?
Co daje turbina w silniku?

Turbosprężarka zwiększa sprawność silnika, ogranicza spalanie paliwa, a także zmniejsza emisję spalin. To urządzenie jest jednym z najtrwalszych i najsolidniejszych elementów wyposażenia w aucie, o ile użytkownik stosuje się do zasad poprawnej eksploatacji. Urządzenie turbo jest maszyną wirnikową, która składa się z turbiny i sprężarki, które są osadzone na jednym wale i służą do doładowania silnika spalinowego. Gazy spalinowe, które wydostają się z komory silnika, zanim zostaną wyrzucone przez wydech, napędzają wirnik turbiny. Z kolei on, przez wspólny wał, wprawia w ruch wirnik sprężarki, która pobiera powietrze z układu dolotowego, następnie kompresuje je i wtłacza pod ciśnieniem do komory silnika.

Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? - Co daje turbo

Gazy wylotowe silnika spalinowego turbosprężarkę napędzają, następnie przepływają przez wirnik turbiny, a na końcu są wydalane przez układ wydechowy. Ruch obrotowy z turbiny przekazywany jest na wirnik sprężarki, która z kolei spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr.
Następnie powietrze może być kierowane do kolektora dolotowego, jednak w większości nowoczesnych samochodów stosowany jest intercooler, w którym rozgrzane powietrze po sprężeniu jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania. Turbosprężarka jest stosowana pośrednio w celu zwiększenia mocy silnika spalinowego, które jest realizowane przez zwiększenie ilości powietrza trafiającego do cylindrów. Przez doprowadzenie większej ilości powietrza do silnika uzyskamy jeszcze efekty takie, jak: redukcja emisji szkodliwych substancji, zmniejszenie zużycia paliwa oraz zmiana kształtu charakterystyki jednostki napędowej.

1. Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?  - Turbosprężarka ile daje koni

Aby dobrze zrozumieć działanie turbosprężarki, należy wiedzieć, że składa się ona z dwóch najważniejszych elementów – turbiny i sprężarki. Gazy wylotowe, są skierowane na turbinę napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindrów większą ilość powietrza. Dlatego do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, co z kole umożliwia spalenie tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, a to przekłada się na wzrost mocy silnika. Aby jak najdłużej cieszyć się z żywotności turbosprężarki, nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika – przed wyłączeniem silnika, w szczególności po długiej lub dynamicznej jeździe, należy przez około 2-3 minuty wyhamować obroty turbiny, pozostawiając silnik na biegu jałowym. Ważną zasadą jest także regularna wymiana filtra powietrze oraz częste sprawdzanie poziomu i stanu oleju silnikowego, ponieważ to od jego kondycji i jakości zależy niezawodność i bezawaryjność pracy urządzenia turbo.

2. Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja - Turbina a turbosprężarka

Turbosprężarka ma dwa wirniki, które umieszczone są na wspólnym wale. Pierwszy z wirników znajduje się w systemie wydechowym i jest zasilany przez spaliny, które trafiają tam z silnika. Natomiast drugi wirnik jest w przewodzie dolotowych i ma szansę funkcjonować poprzez wyprofilowane łopatki, dzięki którym wtłacza on do jednostki napędowej powietrze, którego ciśnienie jest o wiele większe niż ciśnienie powietrza atmosferycznego. Dzięki temu dostarczymy silnikowi więcej powietrza, przez co uzyskamy większe spalanie przy identycznych obrotach i takiej samej pojemności jednostki napędowej. Poza tym mieszanka paliwa z powietrzem spala się efektywniej, przez co mniej szkodliwych substancji dostaje się do atmosfery.

3. Turbina: problem czy atut? - Turbina samochodowa

Zdaniem konstruktorów turbosprężarki, powinna ona dorównać żywotnością silnikowi. Jednak w praktyce rzadko kiedy tak bywa, a niejednokrotnie turbina nadaje się do naprawy już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jedną z wielu przyczyn jej awarii są błędy konstrukcyjne, ale najczęściej do uszkodzenia doprowadza jego użytkownik nieprzestrzegające odpowiednich zasad eksploatacji silnika z urządzeniem turbo.

Turbina: problem czy atut?
Turbina: problem czy atut?

Może się wydawać, że turbina to bardzo delikatne urządzenie, jednak wcale taka nie jest, po warunkiem, że jest prawidłowo eksploatowana. Aby wydłużyć jej żywotność, wystarczy pamiętać o takich zasadach, jak odczekanie 30 sekund, zanim obciąży się silnik, wystudzenie turbiny po szybkiej jeździe czy regularna wymiana oleju.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka 760774-3 25 marca 2021

Turbosprężarka 760774-3

Oferujemy regenerację lub sprzedaż zregenerowanej w 100% sprawnej turbosprężarki 760...

Objawy zużycia turbiny benzyna 10 września 2021

Objawy zużycia turbiny benzyna

Czy wiesz, po czym poznać, że nastąpiła awaria turbiny podczas jazdy, jakie są typo...

Czyszczenie zaworu N75 18 Grudzień 2020

Czyszczenie zaworu N75

Czyszczenie zaworu N75 nie ominie każdego, kto jest posiadaczem diesla z układem t...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO