Co daje turbina w dieslu?

Turbina służy do doładowania silnika spalinowego – zwiększa sprawność i moc silnika przez wtłoczenie dodatkowej ilości powietrza do komory spalania. Turbina nazywana jest również turbosprężarką i składa się z dwóch podstawowym elementów: turbiny i sprężarki, umieszczonych na jednym wale. Część gorąca to turbina, która napędzana jest przez spaliny wydobywające się z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę – część zimną, zasila silnik. Poprawa osiągów względem silnika wolnossącego wynika z faktu, że sprężarka podaje więcej powietrza do komory spalania niż jest w stanie to zrobić ciśnienie atmosferyczne. Do najważniejszych zalet turbosprężarki możemy wliczyć: wzrost sprawności silnika poprzez wykorzystanie energii gazów wydechowych oraz lepsze opłukanie cylindra ze spalin.
Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbina w silniku benzynowym
W skład turbosprężarki wchodzą dwa kluczowe elementy – turbina i sprężarka, które są zamontowane na jednej osi. Turbina jest napędzana przez gazy wylotowe, które równocześnie napędzają wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindrów większą ilość powietrza. Właśnie dzięki temu, że do każdego z cylindrów trafia większa ilość tlenu, umożliwia to spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. Dlatego, że urządzenie turbo jest skomplikowanym mechanizmem, to narażone jest na działanie ogromnych sił oraz na bardzo wysoką temperaturę. Gwarancją sprawności turbiny jest odpowiednie smarowanie, warto pamiętać o kilku wskazówkach, które zapewnią olejowi odpowiednie warunki pracy w silniku.
1. Jak działa turbosprężarka w dieslu? - Turbosprężarka
Turbosprężarka to tak naprawdę dwa urządzenia połączone ze sobą jednym wałkiem. Na jednym końcu tego wałka osadzona jest turbina, którą napędzają spaliny, z kolei na drugim końcu znajdziemy sprężarkę wtłaczającą do układu dolotowego powietrze. Działanie turbosprężarki jest bardzo proste – spaliny opuszczają silnik przez kolektor wydechowy i wpadają na wirnik, wprawiając go w ruch, następnie wraz z obrotem wirnika obraca się koło kompresji. Następnie to koło kompresji zasysa powietrze z atmosfery i wypycha je w stronę kolektora dolotowego. W ten właśnie sposób do cylindrów trafia więcej powietrza, dzięki czemu zwiększone zostają osiągi silnika, przy obniżeniu ilości zużycia powietrza.
2. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Jak sprawdzić czy turbina jest sprawna
Do najczęstszych objawów uszkodzenia turbosprężarki możemy zaliczyć:
1. Szarpanie w trakcie przyspieszania, spadek mocy silnika, a także wydostający się z rury wydechowej ciemny i gęsty dym.
2. Specyficzny „gwizd”, który nasila się wraz ze wzrostem obrotów silnika.
3. Podczas naciskania pedału przyspieszania może się włączać tryb awaryjny.
4. W układzie dolotowym pojawienie się oleju, co z kolei może świadczyć o problemie z uszczelnieniem turbosprężarki.
3. Użytkowanie samochodu z turbiną - Najważniejsze zasady - Turbina w samochodzie Diesel
Użytkownik, który posiada samochód z urządzeniem turbo musi pamiętać, aby po uruchomieniu silnika dać pompie około 30 sekund na rozprowadzenie oleju po całym układzie, ponieważ jeżeli zwiększylibyśmy obroty silnika przed dotarciem oleju do sprężarki, spowodujemy szkody. Do kolejnej zasady należy kwestia unieruchamiania jednostki napędowej – jeżeli przed zatrzymaniem używaliśmy silnika na wysokich obrotach, to turbinę trzeba schłodzić.

Chłodzenie turbiny polega na zostawieniu pracującego samochodu na biegu jałowym na około 2-3 minuty, ale także jadąc z wartościami obrotów poniżej 1,5 tys./min. Kolejną zasadą jest regularna wymiana oleju silnikowego wraz z filtrami, ponieważ zanieczyszczenia znajdujące się w nich mogą doprowadzić do awarii.
Od czasu do czasu można również sprawdzić szczelność połączenia pomiędzy filtrem powietrza a turbosprężarką.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbina w dieslu dostarcza do silnika dodatkowe powietrze, co pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Dzięki temu, silnik jest w stanie spalać więcej paliwa i wytwarzać więcej energii, co przekłada się na lepsze osiągi samochodu. Turbosprężarka, która składa się z turbiny, pozwala na zwiększenie mocy silnika nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do silnika bez turbosprężarki. Dlatego samochody z turbosprężarką są często szybsze i mają lepsze osiągi niż modele bez turbosprężarki. Turbosprężarka w dieslu pozwala też na zwiększenie sprawności silnika, co może przyczynić się do niższego zużycia paliwa w porównaniu do silnika bez turbosprężarki. Kolejną korzyścią jest też lepsze przyspieszenie przy niskich obrotach, co poprawia elastyczność silnika. Diesle z turbosprężarką są często bardziej dynamiczne i bardziej elastyczne, co ułatwia prowadzenie i jazdę.