W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Olej silnikowy, który w głównej mierze zapewnia odpowiednie smarowanie turbiny, odpowiada także za jej chłodzenie. W niektórych, nowszych samochodach montowany jest dodatkowo intercooler, który odpowiada za dodatkowe chłodzenie turbo. Najnowszym rozwiązaniem są zamknięte układy chłodzenia, w których ciecz chłodząca silnik odpowiada także za chłodzenie urządzenia turbo i innych podzespołów. Turbosprężarka, która jest chłodzona cieczą, ma dodatkowe kanały przepływowe. Ten rodzaj chłodzenia ma swoje dodatkowe zalety, m.in., to, że turbo zaraz po uruchomieniu silnika szybciej się nagrzewa.
Chłodzenie silnika z turbo po intensywnej jeździe - Chłodzenie turbiny w dieslu
Po intensywnej jeździe warto chwilę odczekać z wyłączeniem jednostki napędowej samochodu. Dlaczego? Wirnik znajdujący się wewnątrz obudowy obraca się z prędkością nawet 200 tysięcy obr/min. i to w temperaturze kilkuset stopni Celsjusza. Jeżeli kierowca auta wyłączy rozgrzany silnik chwilę po zatrzymaniu, odetnie dopływ środka smarującego do wciąż bezwładnie pracującej turbosprężarki. Na skutek tego temperatura oleju bardzo szybko wzrasta, co powoduje jego zwęglenie, zacierając łożyska oraz zatykając kanały olejowe sadzą. Wyjątki są jednostki napędowe, które umożliwiają schłodzenie turbiny poprzez pracę układu smarowania również po wyłączeniu silnika. To jednak spotykane jest w samochodach sportowych.

Po intensywnej jeździe z wysoką prędkością powinniśmy odczekać minimum 90 sekund, cały czas utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił swoją prędkość, a pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim jednostka napędowa zostanie wyłączona. Po podróżach na krótszych dystansach wystarczy około 30 sekund, aby skutecznie ostudzić turbosprężarkę. Jeżeli jedziesz autostradą i masz w planach zjechać na stację paliw czy parking, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Tak, aby jednostka napędowa pracowała na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Po zjechaniu na miejsce docelowe i zatrzymaniu samochodu nie jest już niezbędne długie studzenie silnika.

Jak dbać o turbinę? - Jak jeździć z turbiną
Aby prawidłowo zadbać o turbosprężarkę, kierowca powinien:
1. Startować powoli – po włączeniu jednostki napędowej warto odczekać około 30 sekund, zanim pompa prześle olej do wirnika. Gwałtowne ruszanie zaraz po odpaleniu silnika na zimno, to krótka droga do zniszczenia podzespołu.
2. Wymieniać regularnie olej silnikowy.
3. Nie przesadza z jazdą miejską, ponieważ jazda na niskich obrotach, ale pod dużym obciążeniem, może bardziej zaszkodzić silnikowi niż wkręcanie go na wysokie obroty.
4. Odczekać zanim zgasi silnik – przed wyłączeniem warto pozwolić, aby jednostka napędowa popracowała na wolnych obrotach przez minimum 90 sekund.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze