Co chłodzi turbinę?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Olej silnikowy, który w głównej mierze zapewnia odpowiednie smarowanie turbiny, odpowiada także za jej chłodzenie. W niektórych, nowszych samochodach montowany jest dodatkowo intercooler, który odpowiada za dodatkowe chłodzenie turbo. Najnowszym rozwiązaniem są zamknięte układy chłodzenia, w których ciecz chłodząca silnik odpowiada także za chłodzenie urządzenia turbo i innych podzespołów. Turbosprężarka, która jest chłodzona cieczą, ma dodatkowe kanały przepływowe. Ten rodzaj chłodzenia ma swoje dodatkowe zalety, m.in., to, że turbo zaraz po uruchomieniu silnika szybciej się nagrzewa.
Chłodzenie silnika z turbo po intensywnej jeździe - Chłodzenie turbiny w dieslu
Po intensywnej jeździe warto chwilę odczekać z wyłączeniem jednostki napędowej samochodu. Dlaczego? Wirnik znajdujący się wewnątrz obudowy obraca się z prędkością nawet 200 tysięcy obr/min. i to w temperaturze kilkuset stopni Celsjusza. Jeżeli kierowca auta wyłączy rozgrzany silnik chwilę po zatrzymaniu, odetnie dopływ środka smarującego do wciąż bezwładnie pracującej turbosprężarki. Na skutek tego temperatura oleju bardzo szybko wzrasta, co powoduje jego zwęglenie, zacierając łożyska oraz zatykając kanały olejowe sadzą. Wyjątki są jednostki napędowe, które umożliwiają schłodzenie turbiny poprzez pracę układu smarowania również po wyłączeniu silnika. To jednak spotykane jest w samochodach sportowych.
Po intensywnej jeździe z wysoką prędkością powinniśmy odczekać minimum 90 sekund, cały czas utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił swoją prędkość, a pracujący olej obniżył temperaturę podzespołu, zanim jednostka napędowa zostanie wyłączona. Po podróżach na krótszych dystansach wystarczy około 30 sekund, aby skutecznie ostudzić turbosprężarkę. Jeżeli jedziesz autostradą i masz w planach zjechać na stację paliw czy parking, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem. Tak, aby jednostka napędowa pracowała na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Po zjechaniu na miejsce docelowe i zatrzymaniu samochodu nie jest już niezbędne długie studzenie silnika.
Jak dbać o turbinę? - Jak jeździć z turbiną
Aby prawidłowo zadbać o turbosprężarkę, kierowca powinien:
1. Startować powoli – po włączeniu jednostki napędowej warto odczekać około 30 sekund, zanim pompa prześle olej do wirnika. Gwałtowne ruszanie zaraz po odpaleniu silnika na zimno, to krótka droga do zniszczenia podzespołu.
2. Wymieniać regularnie olej silnikowy.
3. Nie przesadza z jazdą miejską, ponieważ jazda na niskich obrotach, ale pod dużym obciążeniem, może bardziej zaszkodzić silnikowi niż wkręcanie go na wysokie obroty.
4. Odczekać zanim zgasi silnik – przed wyłączeniem warto pozwolić, aby jednostka napędowa popracowała na wolnych obrotach przez minimum 90 sekund.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbina w samolocie lub innym pojeździe zasilanym silnikiem turbinowym jest chłodzona przez powietrze, które przepływa przez nią podczas pracy. Powietrze dostarczane jest do turbiny przez specjalne otwory w obudowie silnika, a następnie przepływa przez kanały wewnątrz turbiny, chłodząc ją. Chłodzenie powietrzem jest skuteczne, ponieważ podczas pracy turbiny generowane są duże ilości ciepła, a powietrze jest w stanie skutecznie przenosić ciepło z turbiny do otoczenia. Inne urządzenia, takie jak elektrownie lub rurociągi, które wykorzystują turbiny do generowania energii, również wykorzystują chłodzenie powietrzem do utrzymania optymalnej temperatury pracy turbiny. Chłodzenie wody lub oleju jest również stosowane w niektórych aplikacjach.