Turbosprężarka, która działa prawidłowo, nie wydaje żadnych niepokojących odgłosów, natomiast wszelki dźwięk turbo w samochodzie powinien być dla nas sygnałem alarmowym, który trzeba niezwłocznie sprawdzić. Głośna praca turbosprężarki, gwizd przy dodawaniu gazu, metaliczny dźwięk turbiny czy świst to objawy awarii. Zanim dojdzie do sytuacji, w której Twoja turbina wyje jak syrena, możesz zaobserwować pewne sygnały, które dają Ci do zrumieniania, że czas na wizytę w warsztacie celem naprawy lub diagnozy.
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Jaki dźwięk wydaje uszkodzona turbina?
Jeżeli zastanawiasz się, jakie dźwięki wydaje uszkodzona turbosprężarka, poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych odgłosów, na które warto zwrócić uwagę. Brzęczący, metaliczny pisk podczas jazdy, odgłos klekotania lub wycie silnika czy gwizd przy przyspieszaniu.
- Brzęczący i metaliczny dźwięk podczas jazdy - może sygnalizować, że prawdopodobnie zużyciu uległy łożyska. Dźwięk ten powstaje, gdy łopatki wirnika, dotykają obudowy turbiny.
- Gwizd przy przyspieszaniu z turbosprężarki - może wskazywać na problem ze źle działającym kołem kompresji lub uszkodzeniem wirnika.
Należy zaznaczyć, że turbosprężarka może wydawać różnego rodzaju dźwięki, które są sygnałami ostrzegawczymi w kontekście jej kondycji, wszelkie nietypowe odgłosy powinny wzbudzać naszą czujność.
Jak powinna brzmieć turbina?

Dobrze działająca turbosprężarka powinna wydawać stabilny, spokojny dźwięk, który nie zawiera żadnych niepokojących lub gwałtownych hałasów. Odpowiedni dźwięk turbiny powinna cechować stałość, brak szumu czy gwizdu, lub innych odgłosów mechanicznych.
Po czym poznać że padła turbina?
Do najbardziej charakterystycznych oznak uszkodzonej turbosprężarki należą:
- spadek mocy silnika,
- zwiększone zużycie paliwa,
- dym z rury wydechowej (czarny bądź niebieski),
- błędy diagnostyczne – wygenerowane błędy i zapalona kontrolka silnika,
- nieprawidłowe dźwięki i hałasy,
- brak ciśnienia doładowania lub niższe ciśnienie niż normalnie – utrata mocy i osiągów,
- wysokie ciśnienie oleju,
- wibracje w trakcie jazdy,
- nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza,
- zapach spalonego oleju oraz biały dym wydobywający się z rury wydechowej.
Niektóre określenia, takie jak: efekt sowy turbo lub efekt karetki opisują występowanie niepokojących dźwięków. Jest to nic innego jak wycie turbiny przy schłodzeniu obrotów, pisk, świst, gwizd przy przyspieszaniu. Oba określenia mechanicy używają do określenia charakterystycznych dźwięków, które wydają się działać jak sygnały awaryjne dla turbosprężarki w naszym pojeździe.
Skupienie się na dźwiękach i objawach turbosprężarki może pomóc w zidentyfikowaniu potencjalnych problemów, jednak w przypadku wątpliwości zawsze warto zwrócić się do profesjonalnego warsztatu specjalizującego się w naprawie i regeneracji turbosprężarek i dokonać niezbędnych napraw.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze