Turbosprężarki są fascynującym i bardzo znaczącym elementem w historii i technologii silników diesla. Początki turbosprężarek: pierwsza turbina została opracowana w 1905 roku przez szwajcarskiego inżyniera Alrfeda Büchi, uznawany jest on za ojca układu turbodoładowania.
Była to turbina osiowa, która była napędzana spalinami z silnika. Büchi uzyskał 40-procentowy wzrost mocy. Natomiast pierwsze samochody z turbosprężarkami zostały wprowadzone na rynek w latach 60. XX wieku, ale nie były one popularne ze względu na wysokie koszty i złożoną budowę. W latach 70-80. XX wieku kryzys paliwowy przyczynił się do wzrostu popularności turbosprężarek w samochodach, ponieważ turbiny pozwalały na zwiększenie mocy silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. W tych latach turbo było wręcz synonimem dla mocy, nowoczesności i dosłownie oznaczało coś „ekstra” w świecie motoryzacyjnym. Finalnie w latach 90. nastąpiła złota era dla turbosprężarek i początek stosowania zmiennej geometrii turbiny. Stopniowo stały się one standardowym wyposażeniem w samochodach osobowych Diesla.

Ile waży turbosprężarka?
Waga turbosprężarek stosowanych w silnikach Diesla może znacznie różnić się w zależności od jej typu, rozmiaru i przeznaczenia, jednak zazwyczaj mają wagę wynoszącą od kilku do kilkunastu kilogramów. Stosowane są one w samochodach osobowych i lekkich ciężarowych. Ostateczna waga turbosprężarki zależy również od materiałów, z których jest wykonana, oraz jej konstrukcji. Współczesne turbiny są projektowane w taki sposób, aby były lekkie i odporne na wysoka temperaturę oraz ciśnienie, co jest kluczowe dla ich efektywnego działania.
Jakie są rodzaje turbosprężarek w dieslu?

Istnieje kilka rodzajów turbosprężarek w dieslu, najczęściej stosowane to:
• Turbosprężarki ze stałą geometrią: są to najprostsze turbosprężarki, które nie posiadają żadnych mechanizmów sterujących. Wirnik turbiny jest napędzany bezpośrednio przez spaliny, a prędkość jego obrotów zależy od prędkości obrotowej silnika. Takie turbosprężarki są stosunkowo trwałe, ale mają ograniczoną elastyczność w dostosowywaniu do zmieniających się warunków pracy silnika.
• Turbosprężarki z zmienną geometrią łopatek: są to turbosprężarki, w których geometria łopatek turbiny może być zmieniana w zależności od warunków pracy silnika. Pozwala to na bardziej efektywne wykorzystanie energii spalin i uzyskanie większej mocy silnika. Turbosprężarki z zmienną geometrią łopatek są bardziej złożone niż turbosprężarki ze stałą geometrią, ale zapewniają lepsze osiągi silnika.
• Turbosprężarki twin-scroll - są to turbosprężarki, w których kanał doprowadzający spaliny jest podzielony na dwa osobne kanały. Pozwala to na bardziej równomierne rozłożenie przepływu spalin na wirnik turbiny, co poprawia wydajność turbosprężarki. Turbosprężarki twin-scroll są coraz częściej stosowane w silnikach wysokoprężnych, ponieważ zapewniają lepsze osiągi i zmniejszają zużycie paliwa.
Jak długo wytrzymuje turbina w dieslu?
Żywotność turbiny w dieslu zależy od czynników takich jak: eksploatacja, jakość konserwacji czy dany model komponentu, ogólnie dobrze utrzymana turbosprężarka powinna wytrzymać 150-200 tys. kilometrów lub więcej. Warto dodać, że regularna kontrola stanu turbiny oraz systemu smarowania i chłodzenia może pomóc wykryć problemy na wczesnym etapie i uniknąć poważnych uszkodzeń.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze