blog

Chłodzenie turbosprężarki - Klucz do utrzymania wydajności i trwałości silnika

11 kwietnia 2024

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

Chłodzenie turbosprężarki odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu wydajności i trwałości silnika w pojazdach wyposażonych w układy turbodoładowania. Turbosprężarka, będąca sercem systemu, odpowiada za zwiększenie mocy i momentu obrotowego poprzez sprężanie powietrza dostarczanego do silnika. Jednak towarzyszący temu wzrost temperatury powietrza może być potencjalnym zagrożeniem dla całego układu, dlatego właściwe chłodzenie jest tak ważne.
Pierwszym elementem wspomagającym chłodzenie turbosprężarki jest smarowanie olejem. Olej, którym jest smarowany łożyskowy układ turbosprężarki, nie tylko zapewnia odpowiednią pracę mechanizmu, ale także odprowadza ciepło wygenerowane w procesie pracy turbiny i wirnika. Regularna wymiana oleju i dbałość o jego właściwy poziom są niezbędne dla utrzymania właściwej pracy turbosprężarki.
Dodatkowo, wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w układy chłodzenia powietrza doładowującego. Te układy, zwane również intercoolerami, mają za zadanie obniżyć temperaturę powietrza sprężonego przez turbosprężarkę przed dostarczeniem go do układu dolotowego silnika. Dzięki temu, gęstsze i chłodniejsze powietrze pozwala na bardziej efektywne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei przekłada się na zwiększoną wydajność silnika.
Warto również wspomnieć o znaczeniu prawidłowej wentylacji i obiegu powietrza w okolicach turbosprężarki. Dobrze zaprojektowany układ chłodzenia powietrza i oleju, wraz z odpowiednim przepływem powietrza w komorze silnika, pomaga w utrzymaniu optymalnej temperatury wokół turbiny, co przekłada się na jej długotrwałą wydajność i trwałość.

model turbiny
Turbosprężarka

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Czy turbosprężarka działa przez cały czas pracy silnika?

Nie, turbosprężarka nie działa przez cały czas pracy silnika. Jej działanie jest zależne od obrotów silnika i obciążenia. Turbosprężarka zaczyna pracować, gdy wydatki spalin z silnika są wystarczająco wysokie, aby napędzać turbinę. Dzieje się to najczęściej podczas przyspieszania lub pod dużym obciążeniem, gdy potrzebna jest dodatkowa moc. Natomiast gdy silnik pracuje na niższych obrotach lub przy mniejszym obciążeniu, turbosprężarka może nie być aktywna, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Oznacza to, że turbosprężarka włącza się i wyłącza w zależności od potrzeb, aby zapewnić optymalną wydajność i oszczędność paliwa.

Jakie są objawy kończącej się turbiny?

Objawy kończącej się turbiny mogą być różnorodne i zależą od stopnia uszkodzenia oraz sposobu, w jaki turbosprężarka funkcjonuje w danym pojeździe. Niektóre powszechne objawy obejmują:

1. Spadek mocy: Jednym z najbardziej oczywistych objawów jest spadek mocy silnika. W miarę jak turbosprężarka traci sprawność, zdolność do efektywnego sprężania powietrza maleje, co prowadzi do utraty mocy i momentu obrotowego.
2. Wzrost zużycia oleju: Uszkodzenie turbiny może prowadzić do wycieków oleju, co objawia się wzrostem zużycia oleju silnikowego. Może to wynikać z wycieku oleju przez uszkodzone uszczelnienia lub przegrzanych łożysk.
3. Zwiększone emisje dymu z wydechu: Uszkodzona turbosprężarka może prowadzić do nieprawidłowego spalania paliwa, co objawia się zwiększonymi emisjami dymu z wydechu. Może to być dym biały (związek z wodą), dym czarny (niedopalone paliwo) lub dym niebieski (spalony olej).
4. Wibracje i hałas: Uszkodzenie turbiny może prowadzić do wibracji i hałasu podczas pracy silnika. Może to wynikać z luźnych lub uszkodzonych elementów wewnętrznych turbosprężarki.

Silnik w asamochodzie

Dlaczego nie można od razu gasić diesla?

Nie można od razu wyłączyć silnika diesla po intensywnym obciążeniu lub jeździe na wysokich obrotach, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki oraz innych elementów układu. Po intensywnej pracy turbosprężarka nadal obraca się bardzo szybko, a wyłączenie silnika może spowodować zatrzymanie przepływu oleju, co może prowadzić do przegrzania się i uszkodzenia łożysk. Aby zapobiec temu, zaleca się pozostawienie silnika w trybie jałowym przez kilka minut po intensywnej pracy, aby umożliwić turbosprężarce stopniowe wyhamowanie i chłodzenie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

edek
2024-09-06 11:21:19
chce kupić model z pełną regeneracja, wyważeniem gotowa do montażu Ważne jaka cena? Pozdrawiam

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60