blog

Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu

25 listopada 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis naprawy turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu, zwłaszcza po forsownej jeździe jest jak najbardziej wskazane. Taka zasada szczególnie mocno dotyczy silników z turbodoładowaniem. Ile czasu potrzebuje maszyna wirnikowa na uzyskanie odpowiedniej temperatury? Czy studzenie turbosprężarki faktycznie zdaje egzamin? Obecnie występuje bardzo bogata oferta modeli samochodów osobowych z turbodoładowaniem. Chcąc być posiadaczem pojazdu z długoterminowym działaniem maszyny wirnikowej, musimy przyswoić określone zasady eksploatacji - zwłaszcza odpowiednie wyłączenie silnika samochodowego. Szczególnie po dynamicznej trasie. Ciekawskich kierowców powinien zainteresować fakt, że nagłe zakończenie pracy silnika po długiej i szybkiej jeździe, skraca jego trwałość działania aż o 1/3.

Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu

Chłodzenie silnika po jeździe – zasada żywotności maszyny wirnikowej

W jakim celu zalecane jest studzenie silnika? Jeżeli jesteśmy użytkownikami pojazdu, który głównie pokonuje krótkie trasy, przy małym obciążeniu, nie musimy za bardzo obawiać się o krzepę naszego turbo urządzenia. Schody zaczynają się po przekroczeniu kilkudziesięciu lub kilkuset kilometrów po drodze szybkiego ruchu. Napęd został wtedy wykorzystany do maksymalnej pracy, więc trzeba wziąć pod uwagę konieczność schłodzenia silnika przed definitywnym jego wyłączeniem. Taka czynność szczególnie odnosi się do silników turbo, które poprzez występowanie sprężarki zostają wprowadzone w dynamikę jazdy. Nie da się ukryć, że turbosprężarka to urządzenie mechaniczne narażone na liczne obciążenia. Praca w wysokich temperaturach, przy wysokim ciśnieniu może odcisnąć piętno na jej trwałości. W trosce o turbodoładowanie konieczne jest jej chłodzenie i smarowanie. Oba te działania w głównej mierze należą do zadań oleju silnikowego. Chłodzenie turbiny cieczą jest potrzebne. Poprzez nagłe zatrzymanie samochodu na postoju występuje odcięcie dopływu cieczy smarującej do pracującej turbiny. Takie działanie mocno przyczynia się do zwęglenia oleju, zacierania łożysk czy zapychania przewodów olejowych. W jaki sposób wpłynąć na zmniejszenie ciepła w silniku? Po forsownej podróży można przeczekać około 2 minuty, podtrzymując pracę silnika na tak zwanym „luzie”, aby wirnik miał szansę na zmniejszenie swojej prędkości, a olej mógł doprowadzić do zmniejszenia temperatury urządzenia, zanim ostatecznie zgasimy samochód. Po przebytych niewielkich dystansach czas około 30 – 40 sekund powinien być odpowiedni do chłodzenia turbo po jeździe.

Chłodzenie silnika po jeździe – zasada żywotności maszyny wirnikowej

Dodatkowe chłodzenie turbiny

Jak ważny dla turbosprężarki jest proces chłodzenia, nie trzeba już nikomu udowadniać. Jako posiadacze pojazdu, które ma być w pełni sprawny, powinniśmy od siebie wymagać zachowania wszelkich działań zmierzających do takiego stanu rzeczy. Producenci postanowili wspomóc cały proces turbodoładowania i wprowadzili urządzenie – turbo timer, które ma za zadanie zmniejszyć problem z chłodzeniem turbosprężarki. Zainstalowanie tego urządzenia ułatwi nam czynność swobodnego zakończenia jazdy. Możemy bez problemu wyjść z samochodu i wyjąć kluczyki ze stacyjki. Turbo timer pozwala pracować silnikowi do uzyskania odpowiedniej temperatury. Jeżeli nasz samochód posiada dodatkowe zabezpieczenie w postaci alarmu, to montaż i działanie turbo timera nie stanowi żadnego problemu. Został on podłączony do tych samych układów, co blokada antywłamaniowa. Samochód jest bezpieczny i wszystkie dodatkowe wyposażenia, które zainstalowane w samochodzie, będą funkcjonować bez zarzutu.

Dodatkowe chłodzenie turbiny
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dariusz
2023-01-16 10:15:23
Chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu jest ważne, ponieważ po pracy silnika, turbosprężarka jest jeszcze gorąca i może pozostać gorąca przez kilka minut po zatrzymaniu silnika. W przypadku, gdy auto jest natychmiast wyłączane po intensywnej pracy (np. podczas jazdy sportowej), istnieje ryzyko uszkodzenia turbosprężarki. Aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki, zaleca się, aby po zakończeniu jazdy pozostawić silnik włączony przez kilka minut, aby umożliwić chłodzenie turbosprężarki. W przypadku samochodów z automatycznym systemem chłodzenia turbosprężarki, system ten będzie działał automatycznie po wyłączeniu silnika. Inną metodą jest jazda "cool down" polegająca na jechaniu na wolnym biegu przez kilka minut po intensywnej jeździe, pozwala to na schłodzenie turbosprężarki i układu dolotowego powietrza. Jest to ważne zwłaszcza przy silnikach z turbosprężarką, ponieważ zbyt szybkie zatrzymanie silnika po intensywnej pracy, może spowodować uszkodzenie turbosprężarki poprzez zbyt wysokie temperatury.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60