Localizations image

Chłodzenie turbiny - ile czasu potrzeba?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Po dynamicznej jeździe chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu, a przed wyłączeniem silnika, jest obowiązkową czynnością, turbinie wystarczy już około 60 sekund, aby się schłodzić. Jednak w przypadku pokonania naprawdę długiej trasy zaleca się zwiększenie czasu chłodzenia nawet do 90 sekund. Pozwoli to na swobodne wyhamowanie wirnika turbiny oraz obniżenie temperatury oleju.

Temperatura turbiny w dieslu w trakcie swojej pracy może wynosić nawet 900 stopni Celsjusza, a obroty wirnika kręcą się z prędkością 200 tys. obr./min. Nagłe zgaszenie silnika spowodować może zwęglanie, koksowanie się oleju silnikowego, który osadza się na kierownicach spalin mechanizmu VNT, blokując je.

1. Turbo timer - system chłodzenia turbiny?

Urządzenie, jakim jest Turbo timer zwany również wyłącznikiem czasowym, pomaga w chłodzeniu turbiny. W jaki sposób? Umożliwia wydłużenie czasu pracy jednostki napędowej, po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki auto nadal będzie pracowało przez tyle czasu, ile zostało mu zaprogramowane.

Chłodzenie turbiny - ile czasu potrzeba?
Chłodzenie turbiny - ile czasu potrzeba?

Eksploatacja turbosprężarki - jak jeździć dieslem z turbiną?

Każda maszyna, w tym turbosprężarka kiedyś zakończy swoją żywotność. Jednak, zamiast przyczyniać się do szybszego jej końca, warto o nią zadbać. Przede wszystkim pojazdy z silnikiem diesla nie przepadają za krótkimi trasami, tak więc jazda po mieście bardziej im szkodzi niż pomaga. Po drugie, odpalanie i gaszenie – przed rozgrzaniem się silnika i oleju należy unikać jazdy na wysokich obrotach, podobnie w przypadku zakończenia jazdy, pamiętać należy o schłodzeniu turbiny.

Ważna jest również systematyczna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz stanu filtra oleju. Zarówno jego niedostatek, jak i zbyt wysoki poziom powodować może liczne problemy; brak oleju doprowadzić może do zatarcia turbiny, jak i jednostki napędowej, z kolej za duża jego ilość powodować będzie wycieki oleju, a także przedostawanie się go do takich miejsc, jak np. intercooler.

Warto również przeprowadzać systematyczną diagnostykę układu turbodoładowania, pomoże to na uniknięcie awarii w najmniej oczekiwanym momencie.

Eksploatacja turbosprężarki - jak jeździć dieslem z turbiną?
Eksploatacja turbosprężarki - jak jeździć dieslem z turbiną?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Regeneracja turbin Szczecin 02 października 2018

Regeneracja turbin Szczecin

Naprawa turbosprężarek w Szczecinie – ASO Bosch Diesel Service – Melett części Szczecin...

Ustawienie gruszki turbiny 21 października 2021

Ustawienie gruszki turbiny

Regulacja gruszki turbiny 1.9 TDI to nic innego, jak skrócenie sztangi turbiny oraz...

Autoryzowany serwis turbin – rodzaje i schemat turbin 02 października 2018

Autoryzowany serwis turbin – rodzaje i schemat turbin

1. Kompresor czy turbosprężarka?W silnikach stosowane są bardzo różne rodzaje...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO