blog

Chłodzenie turbiny - ile czasu potrzeba?

19 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka - serwis naprawy

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Po dynamicznej jeździe chłodzenie turbiny po zatrzymaniu samochodu, a przed wyłączeniem silnika, jest obowiązkową czynnością, turbinie wystarczy już około 60 sekund, aby się schłodzić. Jednak w przypadku pokonania naprawdę długiej trasy zaleca się zwiększenie czasu chłodzenia nawet do 90 sekund. Pozwoli to na swobodne wyhamowanie wirnika turbiny oraz obniżenie temperatury oleju.

Temperatura turbiny w dieslu w trakcie swojej pracy może wynosić nawet 900 stopni Celsjusza, a obroty wirnika kręcą się z prędkością 200 tys. obr./min. Nagłe zgaszenie silnika spowodować może zwęglanie, koksowanie się oleju silnikowego, który osadza się na kierownicach spalin mechanizmu VNT, blokując je.

1. Turbo timer - system chłodzenia turbiny?

Urządzenie, jakim jest Turbo timer zwany również wyłącznikiem czasowym, pomaga w chłodzeniu turbiny. W jaki sposób? Umożliwia wydłużenie czasu pracy jednostki napędowej, po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki auto nadal będzie pracowało przez tyle czasu, ile zostało mu zaprogramowane.

Eksploatacja turbosprężarki - jak jeździć dieslem z turbiną?

Każda maszyna, w tym turbosprężarka kiedyś zakończy swoją żywotność. Jednak, zamiast przyczyniać się do szybszego jej końca, warto o nią zadbać. Przede wszystkim pojazdy z silnikiem diesla nie przepadają za krótkimi trasami, tak więc jazda po mieście bardziej im szkodzi niż pomaga. Po drugie, odpalanie i gaszenie – przed rozgrzaniem się silnika i oleju należy unikać jazdy na wysokich obrotach, podobnie w przypadku zakończenia jazdy, pamiętać należy o schłodzeniu turbiny.

Ważna jest również systematyczna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz stanu filtra oleju. Zarówno jego niedostatek, jak i zbyt wysoki poziom powodować może liczne problemy; brak oleju doprowadzić może do zatarcia turbiny, jak i jednostki napędowej, z kolej za duża jego ilość powodować będzie wycieki oleju, a także przedostawanie się go do takich miejsc, jak np. intercooler.

Warto również przeprowadzać systematyczną diagnostykę układu turbodoładowania, pomoże to na uniknięcie awarii w najmniej oczekiwanym momencie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Wiktor
2023-01-12 14:54:57
Czas potrzebny do chłodzenia turbiny zależy od kilku czynników, takich jak: temperatura oleju i powietrza chłodzącego, przepływ oleju przez turbinę, wielkość i konstrukcja turbiny, tryb pracy silnika i jego obciążenie. Zazwyczaj, w przypadku normalnej eksploatacji, turbina powinna się schłodzić w ciągu kilku minut po zatrzymaniu silnika. Niekiedy jednak, w przypadku ciężkiej pracy, intensywnego korzystania z pełnego zakresu obrotów lub zbyt wysokiej temperatury otoczenia, proces chłodzenia może potrwać dłużej. Jeśli chodzi o samego proces chłodzenia turbiny, to jest on zrealizowany przez przepływ oleju przez turbinę, który odprowadza ciepło z jej elementów. Warto też pamiętać, że podczas pracy silnika, turbina jest stale smarowana i chłodzona przez olej, dlatego ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu i jakości oleju.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi