blog

Cała Prawda i Mity Turbina o zmiennej geometrii

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Mity i cała prawda o turbosprężarkach samochodowych - Turbina o zmiennej geometrii – Można już regenerować posiadając odpowiednie maszyny

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny to jeden z najwydajniejszych systemów kierowania spalin, znacząco poprawiający wydajność turbosprężarki weń wyposażonej.

Pierwsze turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w odpowiedzi na potrzebę opracowania rozwiązania poważnych wad konstrukcyjnych turbosprężarek i silników nimi zasilanych, a mianowicie zjawiska turbodziury oraz nadmiernej emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Technologię tę nazywa się skrótowo VNT, VTG lub VGT, w zależności od producenta danej turbosprężarki. Zastosowanie zmiennej geometrii pozwoliło wzrost wydajności spalania mieszanki paliwowo-powietrzne, lepszą krzywą momentu obrotowego, dostępnego od niższych obrotów i przy dobrym wyregulowaniu całkowicie eliminuje zjawisko turbodziury bez ryzyka pojawienia się zbyt bogatej mieszanki.

Mity i cała prawda o turbosprężarkach samochodowych

Budowa technologii VNT

Jak wygląda budowa technologii VNT wewnątrz turbosprężarki? Różnicę widać w turbinie, bo to tam na wałku turbosprężarki osadzony jest pierścień o ruchu kątowym z ruchomymi łopatkami, który stanowi trzon technologii zmiennej geometrii. Za zmianę położenia pierścienia odpowiada aktuator, czyli siłownik. Zamontowane na pierścieniu łopatki nazywane są kierownicami, i to dzięki nim zmienia się charakterystyka pracy turbosprężarki i jednostki napędowej. Zmieniają one bowiem swój kąt nachylenia i pozycję w zależności od prędkości obrotowej silnika, a dokładniej ilości produkowanych przez niego i dostarczanych do turbiny spalin, dzięki czemu mogą kontrolować ich prędkość przelotową w zależności od potrzeby i wpływać w ten sposób na ciśnienie sprężanego powietrza.

Kiedy silnik pracuje na niskich obrotach zwykła turbosprężarka nie jest wystarczająco rozpędzona, by przy gwałtownym zwiększeniu obrotów dać odpowiedni poziom doładowania, zaś w turbosprężarce ze zmienną geometrią kierownice ustawiają się w pozycji zmniejszającej przepływ spalin do minimum, tym samym zwiększając ich prędkość i doprowadzając do rozpędzenia rdzenia turbosprężarki. Kiedy obroty silnika zwiększają się, kierownice zwiększają także średnicę przepływu spalin, zapobiegając w ten sposób zbytniemu rozpędzeniu urządzenia i przeładowaniu jednostki napędowej. Silniki HDi koncernu PSA posiadają kierownice wysuwane oraz pneumatyczny lub elektropneumatyczny nastawnik, co w przypadku tego drugiego oznacza umieszczenie dodatkowego, sterowanego przez komputer, silnika krokowego, który gwarantuje najwyższą dokładność pracy wśród wszystkich systemów kierowania spalin.

Budowa technologii VNT

Turbo klasyczne czy turbo ze zmienną geometrią?

Turbo klasyczne czy turbo ze zmienną geometrią?

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny nie jest jednak rozwiązaniem idealnym, ponieważ jeszcze bardziej zwiększa wrażliwość układu turbodoładowania na wszelkiego rodzaju drobiny materiałów i zanieczyszczenia oraz nieszczelności układów, w tym olejowego. Kierownice mogą się czasem zapiekać, co może doprowadzić zarówno do spadku mocy na przykład w trakcie wyprzedzania, jak i przeładowania jednostki napędowej prowadzącego do jej zniszczenia, dlatego niezwykle ważne jest dbanie o układ turbodoładowania poprzez właściwą eksploatację wyposażonego weń samochodu i natychmiastowe przeprowadzenie serwisu w przypadku wystąpienia awarii.

W przypadku uszkodzenia zmiennej geometrii wymiana turbosprężarki na nową nie jest wymagana, często wystarczy przeczyszczenie i, w razie konieczności, regeneracja uszkodzonych elementów układu na Melett oryginal, przeprowadzone w profesjonalnym zakładzie Turboserwisie Meletta. Które posiadają urządzenia do regulacji i ustawienia zmiennej geometrii Tester Turbo-pro firmy Cimat – wszystko już dostępne w naszej pracowni.

Turbo klasyczne czy turbo ze zmienną geometrią?
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Olek
2023-01-25 10:03:58
Turbina samochodowa o zmiennej geometrii to rodzaj turbosprężarki, w której kształt i rozmiary łopatek na turbinie można zmieniać, aby dostosować przepływ powietrza do potrzeb silnika. Jest to szczególnie przydatne w przypadku silników wysokoprężnych, ponieważ pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego przy niskim zużyciu paliwa. Dzięki temu, że turbina jest w stanie dostosować swoją pracę do aktualnych potrzeb silnika, jest bardziej efektywna niż tradycyjne turbosprężarki, które pracują przy stałych parametrach.
Tuntech
2021-01-26 23:18:43
<p>Zajmuje się zawodowo tuningiem aut. Na 100 zregenerowane turbosprężarki ze zmienną geometrią, góra 2-3 ma poprawne dzialanie . Hamowania bardzo ładnie to pokazuje.</p>
Arkadiusz
2020-03-04 14:20:02
Borykam się z zacinającą się zmienną geometrią turbiny. Co robić?
MR Radka
2020-01-18 21:00:40
<p>Jeżeli padnie turbo ze zmienna geometrią to profesjonalna regeneracja turbin że zmienna geometria to tylko tu ją naprawią jak należy!!!</p>
Cytrynowa
2019-08-27 12:32:29
A jak wyglądają uszkodzenia związane ze zmienną geometrią?

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60