Localizations image
Strona główna / Aktualności / Cała Prawda i Mity | Turbina o zmiennej geometrii

Cała Prawda i Mity | Turbina o zmiennej geometrii

Mity i cała prawda o turbosprężarkach samochodowych - Turbina o zmiennej geometrii – Można już regenerować posiadając odpowiednie maszyny

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny to jeden z najwydajniejszych systemów kierowania spalin, znacząco poprawiający wydajność turbosprężarki weń wyposażonej.

Pierwsze turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w odpowiedzi na potrzebę opracowania rozwiązania poważnych wad konstrukcyjnych turbosprężarek i silników nimi zasilanych, a mianowicie zjawiska turbodziury oraz nadmiernej emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Technologię tę nazywa się skrótowo VNT, VTG lub VGT, w zależności od producenta danej turbosprężarki. Zastosowanie zmiennej geometrii pozwoliło wzrost wydajności spalania mieszanki paliwowo-powietrzne, lepszą krzywą momentu obrotowego, dostępnego od niższych obrotów i przy dobrym wyregulowaniu całkowicie eliminuje zjawisko turbodziury bez ryzyka pojawienia się zbyt bogatej mieszanki.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią VNT
Mity i cała prawda o turbosprężarkach samochodowych


Budowa technologii VNT

Jak wygląda budowa technologii VNT wewnątrz turbosprężarki? Różnicę widać w turbinie, bo to tam na wałku turbosprężarki osadzony jest pierścień o ruchu kątowym z ruchomymi łopatkami, który stanowi trzon technologii zmiennej geometrii. Za zmianę położenia pierścienia odpowiada aktuator, czyli siłownik. Zamontowane na pierścieniu łopatki nazywane są kierownicami, i to dzięki nim zmienia się charakterystyka pracy turbosprężarki i jednostki napędowej. Zmieniają one bowiem swój kąt nachylenia i pozycję w zależności od prędkości obrotowej silnika, a dokładniej ilości produkowanych przez niego i dostarczanych do turbiny spalin, dzięki czemu mogą kontrolować ich prędkość przelotową w zależności od potrzeby i wpływać w ten sposób na ciśnienie sprężanego powietrza.

Kiedy silnik pracuje na niskich obrotach zwykła turbosprężarka nie jest wystarczająco rozpędzona, by przy gwałtownym zwiększeniu obrotów dać odpowiedni poziom doładowania, zaś w turbosprężarce ze zmienną geometrią kierownice ustawiają się w pozycji zmniejszającej przepływ spalin do minimum, tym samym zwiększając ich prędkość i doprowadzając do rozpędzenia rdzenia turbosprężarki. Kiedy obroty silnika zwiększają się, kierownice zwiększają także średnicę przepływu spalin, zapobiegając w ten sposób zbytniemu rozpędzeniu urządzenia i przeładowaniu jednostki napędowej. Silniki HDi koncernu PSA posiadają kierownice wysuwane oraz pneumatyczny lub elektropneumatyczny nastawnik, co w przypadku tego drugiego oznacza umieszczenie dodatkowego, sterowanego przez komputer, silnika krokowego, który gwarantuje najwyższą dokładność pracy wśród wszystkich systemów kierowania spalin.

Przykładowa turbosprężarka ze zmienną geometrią VNT
Budowa technologii VNT


Turbo klasyczne czy turbo ze zmienną geometrią?

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny nie jest jednak rozwiązaniem idealnym, ponieważ jeszcze bardziej zwiększa wrażliwość układu turbodoładowania na wszelkiego rodzaju drobiny materiałów i zanieczyszczenia oraz nieszczelności układów, w tym olejowego. Kierownice mogą się czasem zapiekać, co może doprowadzić zarówno do spadku mocy na przykład w trakcie wyprzedzania, jak i przeładowania jednostki napędowej prowadzącego do jej zniszczenia, dlatego niezwykle ważne jest dbanie o układ turbodoładowania poprzez właściwą eksploatację wyposażonego weń samochodu i natychmiastowe przeprowadzenie serwisu w przypadku wystąpienia awarii.

W przypadku uszkodzenia zmiennej geometrii wymiana turbosprężarki na nową nie jest wymagana, często wystarczy przeczyszczenie i, w razie konieczności, regeneracja uszkodzonych elementów układu na Melett oryginal, przeprowadzone w profesjonalnym zakładzie Turboserwisie Meletta. Które posiadają urządzenia do regulacji i ustawienia zmiennej geometrii Tester Turbo-pro firmy Cimat – wszystko już dostępne w naszej pracowni.

Turbosprężarka lepsza niż turbo klasyczne - turbo VNT VTG
Turbo klasyczne czy turbo ze zmienną geometrią

Oceń:
/ Aktualna ocena: 0.00

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Wymiana Turbosprężarki 02 października 2018

Wymiana Turbosprężarki

Regenerowane turbosprężarki - wymiana czy regeneracja Trudno nazwać pojazdy...

Regeneracja turbosprężarek lublin 02 października 2018

Regeneracja turbosprężarek lublin

Naprawa Turbosprężarek LUBLIN – TURBOSERWIS MELETT – naprawa turbo Lublin...

Twin Scroll, BiTurbo, Twin Turbo – dwie turbosprężarki 02 października 2018

Twin Scroll, BiTurbo, Twin Turbo – dwie turbosprężarki

Jakie są różnice są między Twin Scroll, BiTurbo, Twin Turbo – dwie turbosprężarki...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.