blog

Bezpieczne ciśnienie doładowania - jakie wartości są prawidłowe?

12 października 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka-  serwis naprawy

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Wartość ciśnienia doładowania dla turbosprężarek standardowych mieści się w przedziale od 0.4 bara do 1.5 bara. Natomiast w przypadku turbo hybrydowego, które montuje się w samochodach sportowych wartość ta przekraczać może 2.5 bara. Bardzo ważne jest prawidłowe ciśnienie doładowania turbiny, gdyż przyczynia się ono nie tylko do prawidłowej pracy jednostki napędowej, ale również wpływa na żywotność turbosprężarki. To sterownik silnika odpowiada za to, jakie ciśnienie doładowania w dieslu panować powinno.

1. Jak zmienić na wyższe ciśnienie doładowania turbiny?

Jednym ze sposobów na zwiększenie ciśnienia doładowania turbosprężarki jest zamiana ustawienia łopatek zmiennej geometrii turbiny, przez które przepływają spaliny. Dokonać tego można regulując śrubę na sztandze turbiny. Jednakże samodzielne ustawianie śruby nie posiadając wystarczającej wiedzy z zakresu motoryzacji doprowadzić może do sytuacji, kiedy turbo będzie przeładowywało lub nastąpi sytuacja przeciwna – nastąpi wolniejsze ciśnienie doładowania.

Kolejny sposób to zastosowanie urządzenia, jakim jest Manual Boost Controller (MBC), stosowany jest najczęściej w pojazdach projektowanych pod motosporty, gdzie wymagane jest stałe doładowanie turbo.

Pomiar ciśnienia doładowania – co za to odpowiada?

W pojazdach znajduje się jeszcze jeden element odpowiadający za poprawny pomiar ciśnienia, a jest nim czujnik ciśnienia doładowania. W przypadku wystąpienia jego awarii, na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka check engine oraz nastąpi znaczny spadek mocy pojazdu. Warto poddawać układ turbodoładowania dokładnej kontroli, aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się jego niechcianej awarii w najmniej oczekiwanym monecie. Problem z doładowaniem związany także może być uszkodzonym aktuatorem, czyli tzw. gruszką turbiny, która jednocześnie staruje technologią VNT.

Awaria związana może być nie tylko z ciśnieniem doładowania, zdarzyć się może, że w wyniku wyeksploatowanego filtra oleju do turbosprężarki przedostaną się niepożądane zanieczyszczenia. Nawet najmniejsza drobina piasku może wyrządzić poważne problemy. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku wyeksploatowanych elementów dolotu takich jak przewody.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Tomek
2023-01-13 10:11:29
Bezpieczne ciśnienie doładowania zależy od konkretnego silnika i jego konstrukcji. Zwykle jednak wartości prawidłowe dla ciśnienia doładowania wynoszą od 0,5 do 1,5 barów. Ciśnienie doładowania może się różnić w zależności od temperatury otoczenia, wilgotności, wysokości nad poziomem morza i innych czynników. Warto zwrócić uwagę na to by ciśnienie doładowania nie było zbyt wysokie, bowiem przy wysokim ciśnieniu doładowania mogą pojawić się problemy z uszkodzeniem uszczelniaczy, uszkodzeniem uszczelnień, a także zwiększenie zużycia paliwa. Należy pamiętać, że aby określić prawidłowe ciśnienie doładowania, należy przestrzegać zaleceń producenta silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60