Localizations image

Awaria turbiny podczas jazdy

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Awaria turbiny podczas jazdy występuje w wielu samochodach osobowych, pomimo opinii mówiącej, że turbosprężarka jest niezwykle mocnym urządzeniem mogącym długo pracować. Każdy kierowca dbający o swoje auto zdaje sobie sprawę, że poprawne korzystanie z pojazdu, czy też zachowywanie środków zachowawczych wspomogą dobrą kondycję turbiny i znaczący sposób opóźnią jej awarię.

 

Usterka turbosprężarki w trakcie podróży
Awaria turbiny podczas jazdy


Awaria turbiny – dlaczego do tego doszło?

Prawidłowo działająca turbosprężarka pracuje w trybie cichym, niczym się nie wyróżniającym. Jeśli usłyszysz podejrzane dźwięki dobiegające spod maski pojazdu, typu: odgłos wyjącej karetki, świsty, gwizdy, tarcie metalu o metal, szybkie i dość głośne stukanie to oznacza tylko jedno - dźwięk uszkodzonej turbiny. Kolejnym dowodem na problemowość turbosprężarki jest obniżenie mocy silnika, ubytki w oleju, a także znaczne podwyższenie temperatury pracy podzespołu wskazuje, że może być zatarta turbina. Objawy wyżej opisane, jak również pojawienie się dymu o ciemnoszarym zabarwieniu informuje nas, że usterka jest poważna. Jeśli tylko dostrzeżemy wydobywające się podejrzane kopcenie z rury wydechowej, należy w tempie natychmiastowym wyłączyć silnik, żeby nie dopuścić do całkowitego zniszczenia turbiny. Wspomniane zadymienie spalin „w kolorze” mówi nam dosadnie, że jest nieszczelna turbina. Spaliny występują w czarnym zabawieniu albo niebieskim. Ciemny koloryt spalin wskazuje różnorodny miszmasz paliwowy, co może oznaczać nieszczelność w układzie dolotowym – występuje za mała ilość powietrza do komory spalania, a paliwo nie ulega całkowitemu spalaniu. Natomiast różne odmiany odcienia niebieskiego dymu wskazują na problem z olejem silnikowym, który ulega spalaniu, co w przypadku awarii turbosprężarki może pokazywać rozszczelnienie układu wirującego lub przedostanie się oleju przez uszkodzone uszczelki zaworów. Po definitywnym stwierdzeniu faktu awarii turbosprężarki w naszym pojeździe nasuwa się kolejne istotne pytanie: jak długo można jeździć z uszkodzoną turbiną? Poruszanie się z tak poważną usterką jest dość ryzykowne. Najlepiej zareagować niezwłocznie, żeby nie dopuścić do samochodowej katastrofy. Wielu specjalistów uważa, że szybka reakcja na wołającą o pomoc turbinę uchroni nas przed dużymi kosztami, które mogą wyniknąć z naszego zaniechania. Czy turbina może uszkodzić silnik? Bezspornie może. W sytuacji, gdy uszkodzone zostaną łopatki koła kompresji, które mogą opuścić urządzenie i wpaść do silnika, powodując jego trwałe uszkodzenie. To właśnie są uszkodzone łopatki turbiny. Objawem dość powszechnym powodującym owe uszkodzenie jest chwilowy brak smarowania, niskie ciśnienie, co przekłada się na powstanie tarcia pomiędzy dwoma częściami turbosprężarki: wirnika i łożyska, powodując szybką eksploatację tych elementów. Występują również inne niebezpieczne sytuacje zniszczenia łożysk, poprzez przedostania się różnych zanieczyszczeń, ciał stałych, opiłków metalu, blokujących wirnik i łamiących w konsekwencji owe łożyska turbosprężarki.

 

Wadliwość turbosprężarki w samochodach osobowych
Awaria turbiny - dlaczego do tego doszło? 

 


Turbina odmówiła posłuszeństwa – co dalej?

A co zrobić, jeżeli turbina padła podczas jazdy? Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest sprowadzenie lawety i skierowanie auta do autoryzowanego serwisu samochodowego zajmującego się naprawą i regeneracją turbosprężarek w Twoim mieście. Może konieczna będzie wymiana turbosprężarki. Specjaliści serwisowi na co dzień zmagają się z wieloma usterkami turbosprężarek. Jednakże pogląd jest jeden: użytkowanie pojazdu z uszkodzoną turbiną nie jest bezpieczne dla samochodu. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest, żeby wiedzieć, jakie są objawy defektu turbosprężarki i co najważniejsze nie lekceważyć ich. Zaniechane czynności ratujące turbosprężarkę naszego pojazdu mogą prowadzić do różnorodnych komplikacji, które tylko pogorszą stan techniczny pojazdu oraz naszego portfela.

 

Turbosprężarka nie działa, urządzenie uległo zepsuciu
Turbina odmówiła posłuszeństwa - co dalej?

Komentarze

Dominika 2020-11-12 18:26:21

Super , bardzo cenne informacje . Po przeczytaniu artykułu będę wiedzieć co robić w razie awarii. Dziękuję autorce tekstu.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo 02 października 2018

Części Do Turbosprężarek - Budowa oraz ceny części do turbo

Budowa oraz ceny części do turbosprężarek samochodowych Teoretycznie turbosprężarka...

Filtry DPF FAP, katalizator SCR - System Denoxtronic - Diesel przyszłości 22 listopada 2018

Filtry DPF FAP, katalizator SCR - System Denoxtronic - Diesel przyszłości

Wykorzystanie połączonych mocy filtrów cząstek stałych DPF FAP, katalizatorów...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO