Awaria turbiny objawy | Poradnik ASO Bosch i Melett – jak reagować, zapobiegać, profilaktyka i regeneracja turbosprężarki
Turbosprężarki to urządzenia tworzone z niezwykle wytrzymałych stopów i materiałów tak, aby wytrzymywać duże przebiegi w ciężkich warunkach pracy, jednak są one wrażliwe na złe olejowanie i drobiny materiałów dostające się do turbiny, które mogą przyczynić się do różnych uszkodzeń. W tym artykule zostały opisane najpowszechniej występujące objawy awarii turbosprężarki oraz ich powody.
Nadmierne zużycie oleju może być spowodowane wyeksploatowaniem pierścieni uszczelniających i łożysk turbosprężarki lub nieszczelnością przewodów olejowych do niej prowadzących. Zdarzają się także problemy z zatkaniem przewodu odprowadzającego olej silnikowy z układu turbodoładowania, co także należy sprawdzić.

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Zwiększone dymienie - awaria turbo?
Jeżeli z układu wydechowego wydobywają się kłęby błękitnego dymu to znaczy, że spalaniu ulega olej silnikowy, który dostaje się do cylindra, często przez nieszczelność układu turbodoładowania, wywołaną na przykład wyeksploatowaniem pierścieni uszczelniających i łożysk. Czarny dym z kolei oznacza niedopalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co może być spowodowane zbyt niskim ciśnieniem doładowania, awarią pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy.
Dziwne dźwięki podczas pracy turbosprężarki, gwizd, wycie przypominające syrenę karetki pogotowia, tarcie i stukanie metalu o metal. O ile głośna praca czy stukanie nie są absolutnie pewnym wyznacznikiem awarii turbiny, o tyle pozostałe objawy dość jednoznacznie wskazują na uszkodzony układ turbodoładowania. Dziwne odgłosy wydobywające się z turbosprężarki są prawdopodobnie oznaką wyrobionego wirnika turbiny lub zanieczyszczeń, które się do niej dostały. W wielu przypadkach takie dźwięki oznaczają konieczność przeprowadzenia wymiany całego rdzenia CHRA MELETT turbosprężarki, którą najlepiej powierzyć profesjonalnym Turboserwisom zajmującym się na co dzień regeneracją tych urządzeń, można także zakupić nowy egzemplarz, jednak jest to opcja droga i czasem bardzo trudna do wykonania(brak podzespołu na rynku). W przypadku głośnego gwizdu należy sprawdzić szczelność przewodu doprowadzającego sprężone powietrze do chłodnicy międzystopniowej, czyli intercoolera, ponieważ często jego uszkodzenie lub nieszczelność rzeczywistą przyczyną owego hałasu.

Stały lub okresowy spadek mocy, brak charakterystycznego dźwięku pracy układu turbodoładowania, świecąca się kontrolka błędu czy opóźniona reakcja na zwiększenie obrotów jednostki napędowej Stały spadek mocy i brak słyszalnej pracy turbosprężarki najczęściej spowodowane są wyeksploatowaniem lub zatarciem urządzenia, tudzież braku szczelności pomiędzy układem turbodoładowania a układami przelotowymi gazów. Okresowe spadki mocy i świecąca kontrolka błędu zwykle są przypadłością dotyczącą turbosprężarek z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny i oznaczają zapiekanie się łopatek. Jest to awaria niebezpieczna dla silnika, ponieważ kierownice mogą zablokować się w sposób umożliwiający przeładowanie jednostki napędowej i jej zniszczenie.
Niezależnie od tego, który objaw się pojawił, należy niezwłocznie skontaktować się z warsztatem MELETT BOSCH DIESEL SERVICE - PAWLIK w celu diagnostyki, ponieważ większość awarii z nimi związanych jest niebezpieczna nie tylko dla kieszeni, ale też zdrowia i życia.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze