Localizations image

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

 Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex – budowa, działanie

Działanie doładowania typu Comprex:

Urządzenie zaproponowane przez Mazdę o nazwie Comprex po raz pierwszy zastosowano w silniku wysokoprężnym. System ten wykorzystuje energię kinetyczną spalin do zassania dodatkowych ilości powietrza do komory spalania. Wartym uwagi faktem jest, że pomimo napędu mechanicznego wirnika za pomocą paska z wału korbowego, działanie urządzenia oparte jest na doładowaniu dynamicznym. Wykorzystuje energię kinetyczną spalin, zamieniając ją w energię potencjalną ciśnienia powietrza tłoczonego do kolektora dolotowego. Przeciętne ciśnienie doładowania tego systemu to 0.2 MPa. Pasek łączący sprężarkę Comprex z wałem korbowym silnika służy jedynie do zsynchronizowania pracy obu urządzeń. Szacunkowo moc silnika pochłaniana przez pasek oscyluje w granicach 2% mocy wytworzonej przez jednostkę. Jak już wcześniej wspomniano, działanie tego urządzenia oparte jest na zjawisku falowym podczas wydobywania się spalin z poszczególnych cylindrów. Cechy falowości tego procesu umożliwiły wykorzystanie energii fali uderzeniowej powstałej w wyniku spalania mieszanki paliwowej i przekazanie energii tej fali powietrzu, które jest w płynny sposób zasysane przez urządzenie Comprex. Cały proces odbywa się w poszczególnych komorach urządzenia, gdzie za pośrednictwem otworów dolotowych i wylotowych świeże powietrze jest spiętrzane, a spaliny rozprężane. Zauważyć trzeba, że podczas tego procesu, ładunek powietrza niesie ze sobą małe ilości spalin. Większość spalin opuszcza urządzenie Comprex przez okno wydechowe, powodując tym samym podciśnienie, które zasysa świeży ładunek powietrza do urządzenia. Ważnym aspektem w pracy urządzenie jest utrzymanie szczelności między kanałami w obudowie i tymi zawartymi w obracającym się wirniku. Jest to realizowane przez zachowanie szczeliny rzędu 0,1 mm między wirnikiem a obudową urządzenia. Warto odnotowania jest to, że system Comprex po części realizuje proces recyrkulacji spalin, za sprawą powrotu części gazów wydechowych z komory spalania wraz ze świeżym ładunkiem powietrza. Ponadto Comprex eliminuje też efekt opóźnienia wzrostu ciśnienia tłoczonego powietrza, charakterystycznego dla tradycyjnych turbosprężarek, oraz zadowala się stosunkowo nie wielkim poborem mocy silnika w odniesieniu do kompresorów mechanicznych.

Comprex - wady

System doładowania Comprex ma też swoje wady:

- obecna w spalinach sadza dostaje się do komory spalania wraz z ładunkiem powietrza,
- trudność w utrzymywaniu parametrów pracy łożysk urządzenia, niszczonych przez sadzę zawartą w spalinach.

Comprex z silnika wysokoprężnego montowanego w Mazdzie 626:

Sprężarka Comprex sama w sobie jest bardzo wymagającym urządzeniem pod względem warunków eksploatacyjnych. Bardzo ważne jest, by zapewnić ciągły przepływ odpowiedniej ilości powietrza do urządzenia, co można uzyskać poprzez np. wymianę filtra powietrza o fabrycznych parametrach. Istotne jest również to, by pasek napędowy był odpowiednio trwały. Jest to o tyle ważne, że zakłócenie cyklu pracy urządzenia spowodowane poślizgiem paska prowadzi do szybkiego w czasie uszkodzenia łożyskowania sprężarki. Comprex jest także wrażliwy na zmiany temperatury oraz ilość spalin, spowodowane nieodpowiednią pracą układu zasilania silnika w paliwo.

Komentarze

Sylwek 2023-01-24 09:55:12

Turbodoładowanie Comprex to innowacyjne rozwiązanie, które polega na zastosowaniu sprężarki kompresującej powietrze za pomocą wałka kompresora, który jest napędzany energią cieplną. Comprex jest specjalizowany w produkcji tego typu sprężarek, które są wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu, takich jak motoryzacja, przemysł chemiczny, energetyczny czy też lotniczy. Ten typ sprężarki jest bardzo ciekawy, ponieważ umożliwia zwiększenie mocy silnika bez konieczności zwiększania pojemności jednostki napędowej.

Jarek 2020-12-07 18:22:48

Witam, czytalem o niej juz ok. 40 lat temu - na wewnetrznej stronie okladki notatnika i tez mnie to ciekawilo, bo wczesniej znalem tylko kompresory 'Roots' lub turbosprezarki. Pozdr.

Millo57 2020-03-04 10:59:33

Mnie też to bardzo zaciekawiło, tym bardziej jak słyszę o doładowaniu dynamicznym.

Turbot 2019-10-17 10:45:50

Ja mam comprex turbi i naprawdę sobie chwalę ;)

Karol2334 2019-08-26 12:14:32

Dobry artykuł, nawet nie wiedziałem, że w dieslach coś takiego jest.

steeve 2019-08-22 14:48:29

Pierwszy raz słyszę o doładowaniu Comprex ale na pewno zgłębię temat, bo mnie zaciekawił

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO