bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

TURBINA SAMOCHODOWA | Naprawa, regeneracja, czyszczenie, objawy i cena w dieslu

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Już w latach 80-tych 19 wieku Rudolf Diesel próbował przez doprowadzenie sprężonego powietrza do komory spalania - zwiększyć jego moc. W 1925 roku szwajcar Alfred Büchi jako pierwszy połączył turbodoładowanie z wydechem spalin był to duży krok w świecie motoryzacji. Na początku lat 60-tych 20 wieku po raz pierwszy przemysł motoryzacyjny USA wprowadził seryjną produkcję turbosprężarki.

Kiedy zaczęto wprowadzać turbo do samochodów, było ona używane zazwyczaj w sportowych autach, w dzisiejszych czasach turbinę możemy spotkać praktycznie w każdym samochodzie zarówno w przypadku silników diesla oraz silnikach benzynowych. W artykule opiszemy budowę oraz przyjrzymy się zasadom działania takich turbin. Zasada działania jest stosunkowo prosta, turbina samochodowa jest to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego składa się z dwóch wirników które umieszczane są na wale. Pierwszy wirnik znajduje się w systemie wydechowym I zasilany jest po przez spaliny z silnika. Kolejny wirnik znajduje się w przewodzie dolotowym, wirnik funkcjonuje poprzez wyprofilowane łopatki, odpowiedzialny jest za wtłaczanie powietrza do napędu samochodu. Właśnie to powoduje że nasze auto pracuje efektywniej. Przejdźmy teraz do bardziej szczegółowego opisu zasady działania, rodzai oraz budowy turbiny samochodowej.

Turbosprężarka samochodowa pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku. Im bardziej powietrze jest sprężone, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może ulec spaleniu, dzięki temu nasz silnik jest wstanie wygenerować większą moc. Turbina złożona jest z dwóch elementów, turbiny oraz sprężarki. W pierwszym elemencie który znajduje się na kolektorze wydechowym, przepływające spaliny obracają wirnik, natomiast jego obroty za pośrednictwem ośki przekazywane są do drugiej części zwanej sprężarką. Sprężarka znajduje się na kolektorze dolotowym do jej zadań należy podawanie powietrza do silnika. Ze względu na fakt, że wirnik opływa gorące spaliny a sprężarkę zimne powietrze, część turbiny wraz z obudową nazywamy stroną gorącą a sprężarkę stroną zimną. Stopień sprężania jak I obroty zależą od ilości gazów napędzających turbinę, która przy małym zapotrzebowaniu na moc jest niewielka. Gdy zmieniamy bieg w samochodzie lub wciskamy gaz pomimo tego że turbina dostarcza dodatkowe paliwo aż sprężarka zostanie rozpędzona, sprężanie sprężarki jest małe, przez co silnik traci moc. Ten efekt nazywany jest turbo-dziurą. W celu ograniczenia tego zjawiska stosuje się tak zwane sterowanie wydajnością turbosprężarki. Aby uniknąć tego problemu wprowadzona dwa rozwiązania w pierwszy stosuje się zawór obejściowy , który jest sterowany poprzez ciśnienie doładowania. Drugim sposobem jest umieszczenie łopatek sterujących pod kątem jakim spaliny trafiają na łopatki. Ograniczenie ciśnienia doładowania polega na kierowaniu strumienia spalin pod coraz ostrzejszym kątem względem łopatek turbiny przy jednoczesnym poszerzeniu kanału przepływu co powoduje ograniczenie prędkości spalin.

Istnieją dwie powszechnie stosowane konfiguracje: równoległe BiTurbo i szeregowe Twinturbo.



Doładowanie BiTurbo to system dwóch turbo które działają równolegle, co ma na celu poprawę zdolności pracy urządzenia doładowującego do zmiennych warunków obciążenia wraz ze skróceniem czasu reakcji turbosprężarki na chwilowe obciążenia, zakres jej pracy w warunkach nieustalonych ulega zmniejszeniu. Kolejna konfiguracja toTwinTurbo które posiada podobne rozwiązanie do BiTurbo, różni się jednak sposobem pracy. Zastosowano dwie turbosprężarki mniejszą, pracującą w niskim zakresie prędkości obrotowych silnika do 1500 obr./min i dużą, która w momencie osiągania wyższych prędkości obrotowych załączana jest stopniowo, żeby od prędkości 2500 obr./min odgrywać decydującą rolę w procesie napełniania silnika. Turbina jak I każda inna część w samochodzie ulega awarii.

Turbina samochodowa jak I każda inna część samochodu wymaga wymiany lub częściowej naprawy. Poniżej znajdziecie państwo objawy które mogą dotyczyć uszkodzonego turbo w dieslu oraz benzynie:

- Głośna praca, "gwizd" przy przyśpieszaniu
- Ubytki oleju silnikowego
- Zapach spalonego oleju / biały dym wydobywający się z rury wydechowej
- Brak mocy / czarny dym

Gdy Państwo zauważycie takie objawy należy zgłosić się do mechanika samochodowego, który zdiagnozuje problem. Cena turbiny samochodowej zależy od marki samochodu I typu silnika. Jednak nie zawsze trzeba wymieniać cały mechanizm, kolejnym rozwiązaniem jest regeneracja turbosprężarki w naszym autoryzowanym warsztacie Melett.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.