Sposób na czyszczenie turbosprężarki (turbiny) – doładowanie silników – geometria turbiny
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
1. Mamy już doładowanie silników – geometria i czyszczenie turbiny
Uszkodzenia turbosprężarek samochodowych
Powszechne doładowanie silników od wielu lat stało się faktem. Przeważająca większość współczesnych silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych jest wyposażona w turbodoładowanie. Turbosprężarki zbudowały swoją popularność na licznych korzyściach płynących z ich zastosowania, jak np.: zmniejszone zużycie paliwa, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji oraz poprawa osiągów silnika. Niestety, silniki wyposażone w turbosprężarki wymagają od kierowców stosowania się do pewnych zasad. Prawidłową pracę oraz długowieczność turbosprężarce może zagwarantować tylko i wyłącznie prawidłowa eksploatacja pojazdu wyposażonego w turbinę oraz rutynowe czynności obsługowe. W większości przypadków, turbosprężarki ulegają awariom na skutek niewłaściwej eksploatacji przez kierowców. Turbosprężarka sama w sobie jest urządzeniem dość prostym konstrukcyjnie, jednakże wykonana jest bardzo precyzyjnie, co zwiększa jej wrażliwość na uszkodzenia. Do tego, zaliczyć można środowisko, w jakim pracować musi taka turbosprężarka: prędkość obrotowa zespołu wirującego dochodząca do nawet 220 tysięcy obr/min, przy bardzo wysokiej temperaturze (po stronie spalin 500-1000°C) oraz przy gwałtownych zmianach obciążeń dynamicznych. Żywotność turbosprężarki może się drastycznie skracać na skutek zaniedbywania podstawowych czynności eksploatacyjno-obsługowych, jak np.: wymiany filtrów powietrza, oleju i filtru olejowego, wydłużanie interwałów pomiędzy wymianami oleju czy też unieruchamianie silnika po mocnym obciążeniu silnika, gdy zespół wirujący jest mocno nagrzany i obraca się z maksymalną prędkością obrotową. To wszystko wpływa na to, jak długo posłuży nam turbosprężarka.
2. Uszkodzenie łopatek koła kompresji
Uszkodzenia łopatek koła kompresji powstają zazwyczaj na skutek przedostania się ciał obcych na szybko obracający się wirnik sprężarki samo czyszczenie turbosprężarki nie wystarcza. Przy wysokiej prędkości obrotowej, nawet ziarenko piasku może odkształcić łopatkę a nawet oderwać część materiału, przyczyniając się w obu przypadkach do powstania niewyważenia, które z kolei skróci żywotność łożyskowania turbosprężarki. By ustrzec się tego typu uszkodzenia, należy regularnie wymieniać filtry powietrza na nowe, zalecane przez producenta samochodu. Podczas wymiany filtra powietrza, należy uważać na wszelkie zanieczyszczenia mogące przedostać się do przewodu dolotowego do turbosprężarki. Niedozwolone jest „trzepanie” filtrów powietrza i ponowne ich użycie.
3. Uszkodzenia łopatek turbiny
Uszkodzenia łopatek turbiny spowodowane są uderzeniem w łopatki turbiny jakimiś elementami, zawartymi w spalinach silnika. Mogą to być np. fragmenty świecy żarowej lub nagaru zbierającego się na tłokach silnika. Uszkodzenie tych łopatek może też nastąpić na skutek działania bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia spalin. Zbyt wysoka temperatura i ciśnienie spalin wynika w większości przypadków z nieprawidłowej pracy układu wtryskowego lub też zaworowego. Tego typu uszkodzenia polegają na deformacji łopatek turbiny oraz „wypalanie” i oderwanie części materiału z łopatek turbiny, powodując jej duże niewyważenie, a tym samym dalszą awarię.
Uszkodzenia wałka turbosprężarki
Uszkodzenia wałka turbosprężarki powstają najczęściej na skutek nieprawidłowej pracy układu smarowania turbosprężarki, bądź niską jakością oleju silnikowego. Zbyt wczesne unieruchomienie silnika po dynamicznej jeździe przyczynia się do tego, że pompa olejowa przestaje podawać olej silnikowy do turbosprężarki, podczas gdy jej zespół wirujący obraca się wciąż ze znacznymi prędkościami obrotowymi. Taki stan rzeczy opisywany jest jako niedostateczne a nawet całkowity brak smarowania łożysk turbosprężarki. Efektem tego jest najczęściej wycieranie się łożysk na powierzchni wałka, zwiększając luz na łożyskach, co zazwyczaj powoduje uszkodzenia pierścienia uszczelniającego koło kompresji, a tym samym pojawia się wyciek oleju do układu dolotowego silnika. Nieprzestrzeganie terminów wymiany zużytego oleju może się skończyć dla nas właśnie tego typu awarią, ponieważ silnik cały czas się zużywa, a olej służy również jako „magazyn” dla opiłków metali. Opiłki te mogą poważnie uszkodzić turbosprężarkę. Bardzo często ciała obce , nagary są też powodem, że uszkodzeni ulega zmienna geometria turbiny, a dokładniej łopatki.
Aby uniknąć wyżej wymienionych awarii, należy dokonywać regularnie wymiany filtrów jak i oleju silnikowego. Często pomijanym zabiegiem jest sprawdzanie stanu łopatek koła kompresji i turbiny, a także sprawdzanie luzu promieniowego i osiowego. Wczesne wykrycie usterki pozwoli na znaczące obniżenie kosztów regeneracji takiej turbiny, a ponadto uchronimy nasz silnik od poważniejszych awarii.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Istnieje kilka sposobów na oczyszczanie turbosprężarki. Są to:
- czyszczenie chemiczne, polegające na użyciu specjalnych środków chemicznych, które rozpuszczają osady i zanieczyszczenia.
- czyszczenie ultradźwiękowe, polegające na wykorzystaniu fal ultradźwiękowych do usunięcia zanieczyszczeń.
- czyszczenie mechaniczne, polegające na użyciu specjalnych narzędzi mechanicznych, takich jak szczotki i końcówki do czyszczenia.
- czyszczenie powietrzem, polegające na wprowadzeniu powietrza pod ciśnieniem do turbosprężarki.
Ważne jest, aby przed czyszczeniem turbosprężarki zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu oraz zaleceniami producenta turbosprężarki, aby upewnić się, że wybrana metoda jest odpowiednia i nie uszkodzi turbosprężarki.
Jest możliwe czyszczenie bez wyjmowania turbiny? Nie bardzo wiem, jak to zrobić, jest to dla mnie dość skomplikowane.
fajnie wszystko opisane, a jakich środków używać do czyszczenia turbo?