bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Mamy już doładowanie silników – geometria i czyszczenie turbiny

Uszkodzenia turbosprężarek samochodowych



Powszechne doładowanie silników od wielu lat stało się faktem. Przeważająca większość współczesnych silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych jest wyposażona w turbodoładowanie. Turbosprężarki zbudowały swoją popularność na licznych korzyściach płynących z ich zastosowania, jak np.: zmniejszone zużycie paliwa, zmniejszenie emisji szkodliwych substancji oraz poprawa osiągów silnika. Niestety, silniki wyposażone w turbosprężarki wymagają od kierowców stosowania się do pewnych zasad. Prawidłową pracę oraz długowieczność turbosprężarce może zagwarantować tylko i wyłącznie prawidłowa eksploatacja pojazdu wyposażonego w turbinę oraz rutynowe czynności obsługowe. W większości przypadków, turbosprężarki ulegają awariom na skutek niewłaściwej eksploatacji przez kierowców. Turbosprężarka sama w sobie jest urządzeniem dość prostym konstrukcyjnie, jednakże wykonana jest bardzo precyzyjnie, co zwiększa jej wrażliwość na uszkodzenia. Do tego, zaliczyć można środowisko, w jakim pracować musi taka turbosprężarka: prędkość obrotowa zespołu wirującego dochodząca do nawet 220 tysięcy obr/min, przy bardzo wysokiej temperaturze (po stronie spalin 500-1000°C) oraz przy gwałtownych zmianach obciążeń dynamicznych. Żywotność turbosprężarki może się drastycznie skracać na skutek zaniedbywania podstawowych czynności eksploatacyjno-obsługowych, jak np.: wymiany filtrów powietrza, oleju i filtru olejowego, wydłużanie interwałów pomiędzy wymianami oleju czy też unieruchamianie silnika po mocnym obciążeniu silnika, gdy zespół wirujący jest mocno nagrzany i obraca się z maksymalną prędkością obrotową. To wszystko wpływa na to, jak długo posłuży nam turbosprężarka.

Uszkodzenie łopatek koła kompresji



Uszkodzenia łopatek koła kompresji powstają zazwyczaj na skutek przedostania się ciał obcych na szybko obracający się wirnik sprężarki samo czyszczenie turbosprężarki nie wystarcza. Przy wysokiej prędkości obrotowej, nawet ziarenko piasku może odkształcić łopatkę a nawet oderwać część materiału, przyczyniając się w obu przypadkach do powstania niewyważenia, które z kolei skróci żywotność łożyskowania turbosprężarki. By ustrzec się tego typu uszkodzenia, należy regularnie wymieniać filtry powietrza na nowe, zalecane przez producenta samochodu. Podczas wymiany filtra powietrza, należy uważać na wszelkie zanieczyszczenia mogące przedostać się do przewodu dolotowego do turbosprężarki. Niedozwolone jest „trzepanie” filtrów powietrza i ponowne ich użycie.


Uszkodzone koło kompresji (luz na wałku turbiny):

Czyszczenie turbosprężarki – uszkodzone koło kompresji


Uszkodzenia łopatek turbiny



Uszkodzenia łopatek turbiny spowodowane są uderzeniem w łopatki turbiny jakimiś elementami, zawartymi w spalinach silnika. Mogą to być np. fragmenty świecy żarowej lub nagaru zbierającego się na tłokach silnika. Uszkodzenie tych łopatek może też nastąpić na skutek działania bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia spalin. Zbyt wysoka temperatura i ciśnienie spalin wynika w większości przypadków z nieprawidłowej pracy układu wtryskowego lub też zaworowego. Tego typu uszkodzenia polegają na deformacji łopatek turbiny oraz „wypalanie” i oderwanie części materiału z łopatek turbiny, powodując jej duże niewyważenie, a tym samym dalszą awarię.


Uszkodzony wałek turbiny:

Uszkodzony wałek turbiny - zdjęcie


Uszkodzenia wałka turbosprężarki



Uszkodzenia wałka turbosprężarki powstają najczęściej na skutek nieprawidłowej pracy układu smarowania turbosprężarki, bądź niską jakością oleju silnikowego. Zbyt wczesne unieruchomienie silnika po dynamicznej jeździe przyczynia się do tego, że pompa olejowa przestaje podawać olej silnikowy do turbosprężarki, podczas gdy jej zespół wirujący obraca się wciąż ze znacznymi prędkościami obrotowymi. Taki stan rzeczy opisywany jest jako niedostateczne a nawet całkowity brak smarowania łożysk turbosprężarki. Efektem tego jest najczęściej wycieranie się łożysk na powierzchni wałka, zwiększając luz na łożyskach, co zazwyczaj powoduje uszkodzenia pierścienia uszczelniającego koło kompresji, a tym samym pojawia się wyciek oleju do układu dolotowego silnika. Nieprzestrzeganie terminów wymiany zużytego oleju może się skończyć dla nas właśnie tego typu awarią, ponieważ silnik cały czas się zużywa, a olej służy również jako „magazyn” dla opiłków metali. Opiłki te mogą poważnie uszkodzić turbosprężarkę. Bardzo często ciała obce , nagary są też powodem, że uszkodzeni ulega zmienna geometria turbiny, a dokładniej łopatki.


Wytarty wałek turbospręzarki:

Wytarty wałek turbosprężarki - zdjęcie


Aby uniknąć wyżej wymienionych awarii, należy dokonywać regularnie wymiany filtrów jak i oleju silnikowego. Często pomijanym zabiegiem jest sprawdzanie stanu łopatek koła kompresji i turbiny, a także sprawdzanie luzu promieniowego i osiowego. Wczesne wykrycie usterki pozwoli na znaczące obniżenie kosztów regeneracji takiej turbiny, a ponadto uchronimy nasz silnik od poważniejszych awarii.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.