bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

SKŁADNICA WIEDZY REGENERACJA TURBOSPRĘŻAREK FORUM – REGENERACJA TURBOSPRĘŻARKI PASSAT B5 – REGULACJA TURBOSPRĘŻARKI tylko prawidłowa daje efekt porównywalny z nową turbiną

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Typowe awarie turbosprężarek – jak rozpoznać, że regeneracja turbiny passat b5 przeprowadzona jest prawidłowo i zgodnie z technologią na wyważarkach firmy Schenck RoTec ?
Obecnie wśród producentów oraz konstruktorów nowych jednostek napędowych, zauważyć można trend zwiększania mocy silników przy jednoczesnym obniżaniu poziomu zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Praktycznie każdy producent wykorzystuje do tego celu turbosprężarkę, jako urządzenie pozwalające spełnić wymienione wyżej kryteria dla nowych silników. Obecnie spotkać można silniki o małej pojemności, cechujące się wysoką mocą oraz momentem obrotowym. Niestety, turbosprężarka jak każde inne urządzenie, ulega stopniowemu zużyciu, aż ulega awarii. Jeżeli szukasz wiedzy - regeneracja turbosprężarek forum warto jest zaglądnąć na www.turboforum.pl

W tym artykule przedstawimy Wam najczęstsze przyczyny usterek, które nękają turbosprężarki grupy VW i inne. Wyjaśnimy, jak powstają oraz jak wykrywać wczesne oznaki niedomagania turbosprężarki.


czerwone turbo

Awarie turbosprężarek stały się obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem. Jest to po części spowodowane zaawansowaniem konstrukcyjnym nowych turbosprężarek, oraz temu, jak powszechne są w samochodach osobowych. Jednak za większość awarii turbosprężarek ponoszą winę użytkownicy tych pojazdów. To właśnie niewłaściwa eksploatacja silnika turbodoładowanego będzie skutkować awariami tego wrażliwego podzespołu. Czasami nie jest to wina nas samych, np.: kupimy auto, które było nieprawidłowo eksploatowane co spowodowało szybsze zużycie turbiny. Turbosprężarka zbudowana jest z turbiny, napędzanej spalinami, która za pośrednictwem wałka głównego przekazuje napęd wirnikowi sprężarki, która generuje sprężone powietrze i przekazuje je do silnika. Taki zespół wirnikowy potrafi w ekstremalnych przypadkach w niektórych samochodach, osiągać prędkość nawet 230 tysięcy obr/min.
Wspomnieć należy tutaj również o temperaturze jaka może panować w okolicach turbiny: 400-800°C. W związku z tym, turbosprężarka musi być odpowiednio smarowana ale i jednocześnie chłodzona. Za te dwie czynności odpowiada olej silnikowy, który pod dużym ciśnieniem tłoczony jest przez turbosprężarkę. Znając typową budowę układu smarowania silnika wiemy, że gdy silnik pozostaje wyłączony, cały olej silnikowy spływa do miski z górnych partii silnika. Jego rozruch powoduje ponowne jego rozprowadzenie, jednak kilka minut musi to potrwać. Wyobraźmy sobie teraz, że taki układ smarowania ma w swoim obiegu do zaopatrzenia w olej jeszcze jeden element: turbosprężarkę. Jeżeli uruchomimy silnik po kilku godzinach i od razu zaczniemy jeździć dynamicznie, korzystając z wysokich prędkości obrotowych silnika, narażamy w pierwszych chwilach turbosprężarkę na zatarcie. Łożyska turbosprężarki zaczną się wycierać na powierzchni wałka głównego, powodując stopniowe powiększanie się luzów, co końcem końców skończy się awarią.


turbo

Wracając jeszcze do niewłaściwego użytkowania pojazdu z silnikiem turbodoładowanym przez użytkowników, nie sposób nie wspomnieć o nagminnym wyłączaniu silnika po dynamicznej lub dłuższej jeździe, od razu gdy pojazd się zatrzyma. Jest to błąd, który prędzej czy później upomni się awarią turbosprężarki. W momencie wyłączenia silnika, zespół wirujący turbosprężarki wciąż się obraca. Pompa olejowa jednak na skutek unieruchomienia silnika, nie tłoczy już oleju do turbosprężarki. Dlatego po dynamicznej jeździe lub długiej podróży istnieje realne ryzyko zatarcia lub nawet przegrzania turbosprężarki, co jest bardzo często występującą awarią. . Optymalny czas jaki powinniśmy zawsze odczekiwać po krótkiej jeździe przez miasto to ok. 30 sekund. Po dłuższej podróży lub dynamicznej jeździe nawet kilka minut. Te zabiegi na pewno przyczynią się do wydłużenia bezawaryjnej pracy turbosprężarki.


turbo timer

Apexi turbo timer – służy do automatycznie wyłączenia silnika po odczekaniu zaprogramowanego czasu.


apexi turbo timer

Uszkodzony wałek


Jak już wspomnieliśmy, na skutek niewłaściwego smarowania oraz chłodzenia, może dojść do wycierania się łożysk ślizgowych na powierzchni wałka głównego, co zwiększy luz a tym samym powstaje awaria. Często spotykanym uszkodzeniem jest uszkodzony wirnik turbiny oraz koło sprężania. Wirnik turbiny, a właściwie jego łopatki ulegają najczęściej „wykruszeniu” na skutek uderzania ciał obcych zawartych w spalinach oraz „wypaleniu” na skutek niewłaściwej pracy układu wtryskowego lub zaworowego silnika. Koło kompresji jest najbardziej narażone na uszkodzenia, ponieważ zasysa ono powietrze z atmosfery. Oczywiście, powietrze to najpierw jest oczyszczane przez filtr powietrza, ale co w przypadku gdy jest on uszkodzony, słabej jakości lub nie wymieniany na czas? Już jedno ziarenko piasku może bardzo poważnie uszkodzić łopatki koła kompresji. Spada efektywność turbosprężarki, pojawiają się gwizdy, aż w końcu taka turbosprężarka się rozlatuje. Cały zespół wirujący jest bardzo precyzyjnie wyważany, dlatego najmniejszy uszczerbek w łopatce któregoś z wirników, zaburza to wyważenie. Skutkiem tego jest zwiększający się luz w łożyskowaniu aż pojawiają się wycieki oleju lub zaciera się turbina.


TitaniumTurbineWheelBurst

uszkodzony wirnik

Uszkodzone wirniki


Kolejnym częstym przypadkiem awarii turbosprężarki jest zablokowanie się zmiennej geometrii. Może to nastąpić na skutek: awarii zaworka podciśnieniowego, który steruje nachylenie kierownic, uszkodzenia sterownika elektronicznego, który zastępuje zaworek podciśnieniowy, nagromadzenia nagaru w zmiennej geometrii lub nawet urwania i zdeformowania łopatek. Po przeprowadzonej naprawie, wyważeniu, doważeniu bardzo ważna jest regulacja turbosprężarki, a dokładnie łopatek zmiennej geometrii. Nie prawidłowo przeprowadzona powoduje ,że turbosprężarka nie doładowuje lub przeładowuje co powoduje wchodzenie silnika w tryb awaryjny (brak mocy, świeci się kontrolka silnika).


zmienna geometria turbiny

Uszkodzona zmienna geometria turbosprężarki


uszkodzona zmienna geometria turbosprężarki

Zawór podciśnieniowy


Podsumowując, usterki turbosprężarek powstają zazwyczaj z winy niewłaściwej eksploatacji pojazdu. To zawsze odbija się w jakimś stopniu na zużyciu turbosprężarki, a późniejszej jej awarii. Można zapobiec temu poprzez regularne wymiany olejów oraz filtrów lub przeglądy w TURBO-SERWIS w Stalowej Woli w ASO Bosch Service – Pawlik specjalistycznej pracowni naprawy, regeneracji turbosprężarek, wtryskiwaczy i pomp Common Rail.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.