bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Schemat Turbosprężarki

SCHEMAT TURBOSPRĘŻARKI | Działanie, budowa, konstrukcja, specyfikacja, idea, rozwiązania, materiały, sterowanie, zastosowanie, praca i technologia – Naprawa turbiny – Turboserwis Melett

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Turbosprężarki to w dobie miniaturyzacji silników coraz ważniejsze urządzenia montowane pod maską. W niniejszym artykule opisany jest schemat działania turbosprężarek, najczęściej występujących układów doładowania zarówno w pojazdach ciężarowych jak i samochodach osobowych.

Historia, podstawy budowy i materiały

Układy turbodoładowania na stałe zagościły w samochodach ciężarowych już w 1938 roku, zaś w 1973 roku zaczęto je montować także w osobówkach. Obecnie są coraz częstszym widokiem w komorze silnika, ponieważ pomagają jednostkom napędowym uzyskać wyśrubowane normy emisji spalin. Ich konstrukcja nie zmieniła się wiele od pierwszej połowy XX wieku, różnica polega na zastosowaniu innych materiałów produkcyjnych oraz wyposażeniu nowszych generacji urządzeń w systemy kierowania spalin. Podstawowa turbosprężarka składa się z trzech korpusów - turbiny, centralnego i sprężarki, w których mieszczą się różne elementy połączone wałkiem turbosprężarki. Turbina składa się z wyżej wymienionego kadłuba i osadzonego na wałku wirnika turbiny, to w niej właśnie stosowane są zazwyczaj systemy kierowania spalin, których nieco szerszy opis umieszczony jest w późniejszej części artykułu. W korpusie centralnym znajdują się łożyska i pierścienie uszczelniające, zaś w sprężarce ulokowany został drugi wirnik, także osadzony na wałku turbosprężarki. Materiały z jakich wytwarzane są układy turbodoładowania cechują się wysoką żaroodpornością i znikomą podatnością na ścieranie czy korozję, a są to: w przypadku korpusu turbiny stop nazwany Ni-Resist, zawierający do 8% miedzi, około 4% chromu, do 2% manganu, 2,5% krzemu i od 11 do nawet 16% niklu; kadłuby sprężarek to stopy aluminium; łożyska wykonywane są ze stopów odlewniczych brązu B102; wałki turbosprężarek ze stali chromowo-niklowo-wolframowej zaś wirniki turbin, w zależności od danego modelu turbosprężarki, mogą być wykonywane z samego tytanu, stopu Inconel(stop niklu, chromu, żelaza i kobaltu o zawartości niklu od 36 do 65%) lub MaRM247 – stopu zawierającego 19% chromu, 9% żelaza, 5% niobu, 3% molibdenu, 0,9% tytanu, 0,6% glinu i około 0,05% węgla.

Schemat działania turbosprężarki

Z kolektora wydechowego jednostki napędowej wydostają się spaliny, które następnie kierowane są na łopatki wirnika turbiny. Ten wprawiony zostaje dzięki temu w ruch obrotowy, rozpędzając wałek turbosprężarki, na którym się znajduje. Dzięki temu prędkości obrotowej nabiera także wirnik sprężarki, który zaczyna kompresować powietrze dostarczane z układu dolotowego i wtłaczać je pod ciśnieniem do komory spalania silnika, co zwiększa wydajność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie pracy turbosprężarka osiąga bardzo wysokie prędkości obrotowe sięgające nawet 300 000 obrotów na minutę, zaś sama turbina potrafi się nagrzać do temperatury rzędu 750-1000 stopni Celsjusza, dlatego też nazywana jest często „częścią ciepłą” układu turbodoładowania. Aby utrzymywać odpowiednie smarowanie i temperaturę używany jest więc olej silnikowy, przemieszczający się specjalnie do tego utworzonymi kanalikami w turbosprężarce. Chłodzeniem sprężonego powietrza zajmuje się chłodnica międzystopniowa(intercooler), dzięki czemu wydajność spalania mieszanki utrzymywana jest na optymalnym poziomie.

Systemy kierowania spalin

Najczęściej wykorzystuje się dwa typy systemów kierowania spalin: jednym z nich jest zawór upustu spalin, a drugim technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny. Zawór upustu spalin, potocznie nazywany „wastegate”, umiejscowiony jest zwykle tuż przed turbiną i często bywa z nią zintegrowany. Jego zadanie polega na otwieraniu się w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia spalin tak, by omijały one turbinę i prowadzone były bezpośrednio do układu wydechowego samochodu. Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny opiera się o zamontowany w turbinie pierścień o ruchu kątowym, posiadający ruchome łopatki, nazywane kierownicami. Sposób ich działania jest prosty i w momencie niskich obrotów jednostki napędowej polega na utrzymywaniu jak najwyższej prędkości przelotowej spalin poprzez zmniejszenie średnicy ich przepływu. W przypadku zwiększenia obrotów silnika łopatki te zmieniają swoją pozycję zwiększając przepustowość spalin i niwelując ryzyko przeładowania jednostki.

Naprawa turbiny w Bosch Diesel Service Pawlik autoryzowanym serwisie Melett jest dostępna także wysyłkowo. Odbiór turbosprężarek odbywa się codziennie z terenu całej Polski (np. Rzeszów, Sandomierz, Lublin, Suchedniów, Kielce, Radom, Mielec, Jaworzno, Oleśnica, Krosno, Przemyśl, Rudnik, Warszawa, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Katowice, Wrocław, Poznań, Białystok, Częstochowa , Łódź, Zamość, Tarnów, Kraków, Biała Podlaska, Bydgoszcz, Gdańsk, Olsztyn, Koszalin, Suwałki, Konin, Piła, Elblag, Ostrołęka, Łomża, Siedlce, Kalisz, Wałbrzych, Jelenia Góra, Legnica, Piotrków Trybunalski, Tychy, Opole, Nowy Sącz, Zamość, Przemyśl, Krosno, Gdynia, Włocławek, Chełm, Słupsk, Gniezno i wiele innych miejsc Polski za pośrednictwem firm spedycyjnych, kurierów.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.