bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Regulacja turbiny

Regulacja turbosprężarki – Tester Turbo Pro – Ustawienie prawidłowe VNT, VGT, VTG – ASO Melett

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Turbosprężarki to urządzenia odpowiedzialne za kompresję powietrza i wtłaczanie go do komory spalania silnika w celu zwiększenia osiągów pojazdu. Źle wyregulowane mogą działać zbyt słabo lub przeładowywać(dostarczać zbyt duże ciśnienie) jednostkę napędową, co jest bardzo niebezpiecznym działaniem dla żywotności silnika.

Złej regulacji/rozregulowaniu ulegać mogą turbiny wyposażone w systemy kierowania spalin, takie jak technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny(VNT, VGT, VTG) czy zawór wastegate, na wskutek niewłaściwej kalibracji łopatek zmiennej geometrii VNT w procesie produkcyjnym lub w procesie naprawy turbosprężarki, jeżeli warsztat podejmujący się naprawy nie posiada odpowiedniego sprzętu i wyszkolenia do nastaw VNT. W przypadku wystąpienia problemu z niewłaściwą kalibracją samochód może przechodzić w tryb awaryjny, a w sterowniku silnika zapisywane wtedy zostają błędy „Charge Pressure Control: Positive Deviation”, co oznacza, że system wykrył niewłaściwe działanie regulacji ciśnienia w turbosprężarce.

Odpowiednie ustawienie mechanizmu zmiennej geometrii kierownic (gruszki, aktuatora, sztangi) jest zatem niezwykle ważne, szczególnie w przypadku wymiany kompletnego rdzenia turbosprężarki, tak zwanego CHRA(Center Housing Rotating Assembly), jednak wiele warsztatów zapomina o tej czynności lub najzwyczajniej nie jest w stanie jej poprawnie wykonać ze względu na brak odpowiedniego zaplecza technicznego. Zdarzają się również sytuacje, w których pozostawiane są stare ustawienia mechanizmu zmiennej geometrii w błędnym przekonaniu, że są to ustawienia fabryczne/właściwe dla danego urządzenia.

Kalibracja mechanizmu zmiennej geometrii kierownic turbiny polega na odpowiednim ustawieniu długości dwóch śrub: śruby regulacyjnej zderzaka oraz śruby regulacyjnej aktuatora (gruszki), potocznie zwanej sztangą. W przypadku gdy ustawienia starego rdzenia turbosprężarki były odpowiednie, wstępne ustawienie śruby regulacyjnej aktuatora lub zderzaka może być wykonywane w oparciu o ustawienia starego CHRA. Wielu dostawców dostarcza odpowiednie dane kalibracyjne do prawidłowego ustawienia śrub regulujących wraz z nowym rdzeniem.

Odpowiednie wyregulowanie mechanizmu zmiennej geometrii VNT jest możliwe do wykonania w domu, jednak jest ono ryzykowne, dlatego lepiej oddać urządzenie do wyspecjalizowanego Turbo serwisu Melett, posiadającego odpowiednią wiedzę, narzędzia oraz analizator VNT(tutaj dobrym przykładem jest MELETT Turboclinic), dzięki któremu specjaliści są w stanie sprawnie wykalibrować praktycznie każdy układ turbodoładowania według zaleceń producenta. Są oni także w stanie sprawdzić i, w razie konieczności, poprawić wyważenie nowego rdzenia turbosprężarki dzięki odpowiedniej wyważarce, co jest równie ważną czynnością.

Dobrze wyregulowana turbosprężarka powinna osiągać odpowiednio dobrane do obrotów jednostki napędowej ciśnienie wtłaczanego powietrza. Nie powinna wydawać przy tym żadnych niestandardowych dźwięków, jak na przykład trzepotanie, które może przyczynić się do całkowitego zniszczenia układu turbodoładowania lub uszkodzenia silnika.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.