bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Regeneracja turbosprężarek opinie o skuteczności regeneracji

Turbo - podzespół eksploatacyjny.

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



Często spotykamy się z opiniami Internautów, którzy twierdzą, że regeneracja podzespołu jest to sztuczne przedłużanie życia elementu, który jako "podzespół eksploatacyjny" swoje już przeszedł i należy mu pozwolić odejść spokojnie w motoryzacyjne zaświaty. Mało tego, według opinii, koszt takie procesu jest stosunkowo bardzo drogi i nieopłacalny. Czy opłaca się regenerować turbinę? Chciałbym w miarę możliwości rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie do procesu regeneracji, jego kosztów, opłacalności i jakości. Zapraszam w podróż przez świat turbodoładowania.

Regenerowany wirnik turbosprężarki
Regeneracja turbosprężarek opinie o skuteczności regeneracji


Budowa turbosprężarki.


Zacznijmy od budowy turbosprężarki, która nie jest specjalnie skomplikowana. Dwa wirniki osadzone na jednym wałku, ukryte w muszli turbosprężarki, dzielą turbo na dwie części, ciepłą i zimną. Jak łatwo się domyślić, nazwa pochodzi od temperatury, jaka panuje w środowisku pracy obydwu części. W części gorącej gdzie wirnik turbiny napędzany jest siłą spalin pochodzących z kolektora wydechowego, temperatura w czasie forsownej jazdy sięga, a czasem również przekracza 900 stopni Celsjusza. Wobec tak trudnych, wymagających warunków, jakie panują w części gorącej, konieczne jest zastosowanie specyficznych materiałów do konstrukcji elementów wchodzących w skład turbiny, które będą wytrzymywać wysokie temperatury. Nie powinno więc dziwić, że zawartość żelaza w stopach, z których wykonana jest turbina, jest nikła, a dominuje nikiel i chrom. Ze sprężarką sprawa jest nieco prostsza, ponieważ temperatura w części zimnej nie powinna przekraczać 90 stopni, więc talerz kompresji nie jest narażony na uszkodzenia z rodziny tych, które dotykają turbinę. Ze względu na brak przełożenia na wałku, na którym są osadzone, prędkość obrotowa po obu stronach jest identyczna. Wał (CHRA), pracuje na łożysku ślizgowym, które musi wytrzymywać prędkość nawet 200 tysięcy obrotów na minutę, stąd też konieczne jest zapewnienie stałego smarowania tego elementu. Niedostateczna ilość oleju silnikowego, który wykorzystywany jest również przez turbosprężarkę, jest najczęstszą przyczyną uszkodzenia turbosprężarki.

Typowe usterki turbo.


Wśród typowych uszkodzeń w turbosprężarkach bez zmiennej geometrii, możemy wymienić wyłamane łopatki turbiny, które mogą wywołane być przykładowo utratą wyważenia, które spowodowało bicie i finalnie zniszczenie turbiny. Bezpośrednio związane są z tym uszkodzenia wewnętrznej strony korpusu, porysowanie pokrywy, a nawet zniszczenie muszli. Po stronie zimnej uszkodzenia mogą dotknąć talerza kompresji, z tego samego powodu co w turbinie – utrata wyważenia i powstanie bić najprawdopodobniej je zniszczy. Podsumowując, należy zwrócić uwagę na najbardziej newralgicznie położony element, jakim jest wał CHRA (Central Rotating Housing Assembly). Osadzony na łożysku ślizgowym jest najbardziej narażony na tarcie i opory, więc musi być stale smarowany olejem. Warto podczas uruchamiania samochodu zadbać, by zaraz po odpaleniu nie skazywać go na wysokie obroty, ponieważ pompa oleju, która odpowiada za dostarczanie go do turbiny, jest elektryczna, więc przy wyłączonym silniku nie pracowała i nie dostarczała oleju na łożysko, więc tego oleju tam nie ma. Analogicznie sprawa ma się z gaszeniem silnika po długiej bądź intensywnej jeździe – jeśli zgasimy silnik, bezwładna turbina na łożysku o niemal zerowym oporze będzie kręcić się dalej, jednak już bez oleju co doprowadzi do zatarcia się łożyska i uszkodzenia wałka. Z jasnych przyczyn nie ma możliwości zastosowania przy uszczelnieniu wału elastomerów. Zamiast nich jest odporny na wysoką temperaturę oring, pełniący funkcję uszczelnienia dynamicznego. Jeśli dojdzie do uszkodzenia oringu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że olej przedostanie się do części sprężarkowej, a stamtąd zostanie rozpylony w komorze spalania w silniku. Sytuacja taka może doprowadzić do zapłonu oleju silnikowego, co doprowadzi do rozbiegania się silnika. Jest to jedna z najniebezpieczniejszych sytuacji, jakie mogą nas dotknąć w czasie eksploatacji silnika projektu Rudolfa Diesla. Większość producentów zaleca tak zwane docieranie turbosprężarki. Turbina po regeneracji docieranie odbywa (lub raczej powinna odbywać, bo nie każdy zakład proces stosuje) po instalacji w zakładzie poprzez pracę na biegu jałowym przez około 30-40 minut.

Element turbosprężarki - korpus
Korpusy turbosprężarek

Jak przebiega regeneracja turbosprężarki?


Proces regeneracji turbosprężarki obejmuje przywrócenie jej fabrycznych osiągów. Polega on na usunięciu wszystkich uszkodzeń, ewentualnie wymianie podzespołów wchodzących w skład turbosprężarki na nowe. W przypadku uszkodzeń talerza kompresji czy wirnika turbiny w grę wchodzi jedynie wymiana elementów na nowe, które nawet wtedy trafiają zawsze na specjalne maszyny zwane wyważarkami i doważarkami (wykorzystujemy w naszej pracowni Schenck TBComfort), na których za pomocą dedykowanych pod nie programów serwisanci są w stanie określić miejsce, w którym występują wychylenia od osi i je usunąć. Osobno wyważa się turbinę i koło kompresji i osobno wał, a następnie doważa się je wszystkie razem, zmontowane już w cały rdzeń CHRA. Korpus turbosprężarki, jeśli nie został uszkodzony, poddawany jest jedynie czyszczeniu termochemicznemu, jeśli na korpusie są ślady uszkodzenia, poddaje się go piaskowaniu lub szkiełkowaniu. Łożysko, mocowania, uszczelnienia wchodzą w skład standardowego zestawu naprawczego, który wymieniany jest podczas standardowej regeneracji zawsze w całości. Takim oto sposobem, mamy w turbinie wymienione właściwie wszystkie pracujące w turbinie podzespoły. Interesującym faktem w całym procesie, jest to, że, mimo iż, w naszych rękach spoczywa niemal nowa, posiadająca parametry nieużywanej, turbosprężarka, za mniej niż połowę ceny, jaką musielibyśmy zapłacić w sklepie. Gdzie zregenerować turbosprężarkę? Tylko w specjalistycznej pracowni.

Gwarancja jak na nowe.


Zapewne sporo osób, które podchodzą sceptycznie do regeneracji podzespołów samochodowych, zakrzyknie teraz, że na nową jest gwarancja. Owszem, opiewająca na 12 miesięcy, najczęściej jednak na 12 miesięcy lub 10 do 15 tysięcy kilometrów, powyżej tej granicy gwarancja wygasa. Nie można teraz nie wspomnieć o tym, że jeden z czołowych producentów turbosprężarek na świecie Garrett posiada w swojej ofercie turbosprężarki fabrycznie regenerowane. Jeśli nasza turbosprężarka firmy Garrett uległa uszkodzeniu, możemy odesłać ją do producenta, a w zamian za połowę ceny otrzymamy GOR-a (Garrett Original Reman), czyli sprzęt fabrycznie regenerowany. Aby podkreślić, że takiej turbosprężarce nie można zarzucić żadnych niedociągnięć, zaznaczmy, że ona również ma rok gwarancji. Na sprzęt regenerowany w naszym zakładzie również udzielamy rocznej gwarancji, ale już bez limitu przejechanych kilometrów. Ile wytrzyma regenerowana turbina? Jeśli była regenerowana w naszym zakładzie, to na pewno rok, najprawdopodobniej znacznie dłużej.

Wierzę, że udało mi się udowodnić, że proces regeneracji jest tańszą alternatywną wersją odzyskania pełnej sprawności podzespołu, bardziej ekonomiczną niż jego wymiana.

Czy przypadkiem nie szukałeś:
- turbina po regeneracji docieranie
- v turbo rybnik
- regeneracja turbiny 1.9 tdi koszt
- v-turbo rybnik opinie
- regeneracja turbin radlin

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.