bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Regeneracja Turbo - Cena

Budowa turbosprężarki i jej regeneracja

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Charakterystyczny świst powietrza, małe opóźnienie po wciśnięciu pedału gazu i za chwilę wciskające w fotel przyspieszenie, nawet z silnika o przeciętnej pojemności, to cechy nieodłącznie związane z eksploatacją turbosprężarki, czyli głównego podzespołu układu doładowującego silnik spalinowy. Jak jest zbudowana turbosprężarka i czym się charakteryzuje jej konstrukcja? O co i w jaki sposób należ zadbać podczas eksploatacji? A kiedy dojdzie do usterki, naprawiać czy regenerować? Wymieniać czy zostawić? I w końcu najważniejsze – za ile? To i wiele więcej poniżej, zapraszam do treści artykułu.


Regeneracja Turbosprężarek Cena
Regeneracja Turbosprężarek Cena


Układ doładowujący silnik spalinowy zyskał taką popularność na przestrzeni lat, że dorobił się nawet zdrobnionych, pieszczotliwych nazw nadanych mu przez użytkowników. Suszarka, muszelka, dmuchawa, a nawet ślimak to tylko kilka z wielu nazw, pod którymi pasjonaci motoryzacji znają turbosprężarkę. Sama konstrukcja turbosprężarki nie jest bardzo skomplikowana – wyzwanie stanowi taka budowa podzespołu, aby regeneracja nie była konieczna już po pierwszym użyciu. Stopy, które wykorzystuje się w konstrukcji turbo są wysokoniklowe i wysoko-chromowe. To gwarantuje dużą wytrzymałość na czynniki wewnętrzne, w postaci wysokiej temperatury, jednak sprawia, że elementy konstrukcyjne są bardzo kruche. Dostanie się jakiegokolwiek ciała obcego, w środowisko pracy turbiny, powoduje prawdziwe spustoszenie zniszczeń. Ale po kolei. Turbosprężarka składa się, tak jej nazwa z dwóch członów, części ciepłej (turbo) i zimnej (sprężarki), połączonych ze sobą wspólnym wałem. W części ciepłej pracują spaliny, zawrócone z układu wydechowego. Podawane są kanałem do turbosprężarki, a za pomocą łopatek kierowniczek spalin (w turbinach wyposażonych w VNT czyli variable nozzle turbine) podawane są pod odpowiednim kątem na łopatki turbiny. Warto wspomnieć, że temperatura pracy turbiny przekracza nawet 1000 stopni Celsjusza, a jest to temperatura tak wysoka, że turbina może zacząć świecić własnym światłem. Biorąc pod uwagę fakt że wirnik turbiny połączony jest na stałe z wirnikiem sprężarki, a metal ma świetne właściwość przewodności cieplnej, nie trzeba wiele, żeby temperatura pracy sprężarki wzrosła, a jest to niepożądane. Sprężarka, pracując w oparciu o energię podaną jej z turbiny, spręża powietrze do odpowiedniej wartości, by, gdy się naładuje podać je do komory silnika. Zwiększanie temperatury pracy silnika jest absolutnie niewskazane, stąd też częste jest instalowanie chłodnicy powietrza doładowania, umieszczonej między sprężarką, a blokiem silnika zwaną intercoolerem. Ma ona za zadanie, schłodzić powietrze, zanim trafi ono do silnika, by uniknąć zbędnego podnoszenia temperatury jego pracy. Turbo pracuje na łożysku ślizgowym, smarowanym olejem silnikowym, ze względu na opisane powyżej warunki pracy, nie ma możliwości wykorzystania uszczelnień zrobionych z elastomerów, więc wykorzystuje się uszczelnienia dynamiczne.


Kierownica Zmiennej Geometrii
Kierownica Zmiennej Geometrii


Charakterystyczną cechą tych uszczelnień jest fakt, że pełną skuteczność zdobywają dopiero pod odpowiednim obciążeniem. Związane jest z tym chyba najbardziej znane zagrożenie silnika diesla, zwane jego rozbieganiem. Wywoływane jest tym, że poprzez niesprawne bądź nieskuteczne uszczelnienie turbosprężarki, do komory spalania trafia, rozpylony pracą sprężonego powietrza, trafia olej silnikowy, który powoduje nadprodukcję spalin, które napędzają turbosprężarkę jeszcze bardziej, a więc do komory silnika dostaje się jeszcze więcej oleju silnikowego, który spalając się produkuje jeszcze więcej spalin i tak do rozerwania bloku silnika lub turbosprężarki. Istnieją sposoby aby przerwać takie rozbieganie silnika, a konkretnie, można zablokować dopływ powietrza do silnika poprzez zatkanie dolotu powietrza, co powinno zagłuszyć proces spalania. Inną opcją jest wrzucenie wysokiego biegu i strzał ze sprzęgła, powinno spowodować to zgaśnięcie silnika, jednak grozi zniszczeniem skrzyni biegów. Trzeba nadmienić, że turbosprężarki należą do grupy podzespołów w silniku które poddają się procesowi regeneracji. Na pytanie czy warto regenerować czy kupić nowy bez wahania należy odpowiedzieć, że tak, opłaca się regenerować. Przykładowo Garrett oferuje swoim klientom turbosprężarki oznaczone znamionowo symbolem GOR czyli fabrycznie regenerowane a gwarancji udziela takiej samej jak na turbosprężarki nowe. Cena regenerowanego podzespołu to około 50% standardowej ceny, a regeneracja własnego sprzętu stanowi około 25%. Podstawowe czyszczenie i regeneracja turbiny rozpoczyna się już od kilkuset złotych. Warto jest skorzystać z takiej możliwości, pod warunkiem korzystania z zaufanego zakładu, na przykład autoryzowanej stacji obsługi pojazdów.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.