bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

NA ILE KRYTYCZNA TURBOSPRĘŻARKA O ZMIENNEJ GEOMETRII – TURBOSPRĘŻARKA PASSAT B5 – TURBOSPRĘŻARKA SKLEP gdzie kupić, jaki turbo serwis wybrać, przyczyny uszkodzeń

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Ubywający olej silnikowy (turbo bierze olej, turbina leje, turbosprężarka ciągnie olej, wyciek oleju, puściła olej itd.) to kilka określeń potocznie tyczących się wadliwej, uszkodzonej turbosprężarki.

Bardzo często słyszy się o przypadkach zatarcia silnika oraz turbiny na skutek braku smarowania. Skąd biorą się tego typu awarie oraz jak się ich ustrzec?

Turbosprężarka Passat B5, tak jak silnik, do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniego smarowania. Ponieważ jest ona smarowana olejem silnikowym oznacza to, że stanowi ona część układu smarowania całego silnika. Zauważyć można zatem, że w przypadku jego braku lub niedomagania, dochodzi do szybszego zużycia się zarówno silnika jak i turbosprężarki, a wkrótce nawet do zatarcia. Jeszcze nie tak dawno temu, za główną przyczynę ubywającego oleju (często słusznie), uznawano zużyte elementy silnika. Kosztowne remonty silnika często rozwiązywały problem, jednak nie w silnikach z turbosprężarką. Wielu mechaników miało problem z postawieniem diagnozy: co powoduje ubytek oleju? Otóż turbosprężarka o zmiennej geometrii. Jej konstrukcja nie pozwala co prawda na wycieki oleju, jednak jak każde urządzenie, jest ona podatna na zużywanie się. Najczęściej zużywa się pierścień uszczelniający wałka głównego, który ma za zadanie nie dopuścić do przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. W praktyce wygląda to jednak znacznie gorzej, ponieważ nieprawidłowo eksploatowany pojazd z turbo powoduje szybkie powstanie tego rodzaju usterki. Na początku są to małe ilości oleju, widocznie szczególnie na łopatkach wirnika. Z czasem problem się powiększa, co wymusza regenerację turbosprężarki. Czasem jednak dowiadujemy się o tym, kiedy wydarzy się większa awaria, np. rozbieganie się silnika lub zatarcie w wyniku braku oleju. Olej, który zostaje wyrzucany przez turbosprężarkę często zalega w intercoolerze (chłodnicy powietrza doładowanego), a część zostaje spalona przez silnik. W obu przypadkach oznacza to jedno – ciągłe ubywanie oleju z układu smarowania.


oleju z układu smarowania

Zaolejony przewód dolotowy od turbosprężarki to znak, że turbosprężarka nadaje się wyłącznie do regeneracji


Niedoświadczeni mechanicy bardzo często stawiają diagnozę zużytych pierścieni tłokowych i zalecają wykonanie remontu silnika. Taki remont silnika jest dla klientów bardzo kosztowny, jednak zdając się na diagnozę mechaników, zgadzają się na remont silnika. Po remoncie okazuje się, że problem nie zniknął, a pieniądze przepadły. Od czego należy zacząć, żeby stwierdzić że ubytki oleju są spowodowane przez układ turbodoładowania? Na pewno powinniśmy odłączyć przewód dolotowy turbosprężarki i sprawdzić czy i jak dużo znajduje się w nim oleju. Potem musimy obejrzeć wirnik sprężarki. Jeśli jest pokryty olejem to mamy winowajcę. Zużyte łożyska powodują luzy osiowe, co z kolei daje nieszczelności. Jeżeli jednak nic nie zauważyliśmy niepokojącego to należy sprawdzić drugą stronę turbosprężarki, z czym zazwyczaj jest ciężko ze względu na dostęp i zabudowę. Najprościej byłoby więc zdemontować turbosprężarkę, ale jak się okaże, że też nie ma nieszczelności to na darmo ją demontowaliśmy.

Jak ustrzec się tego typu awarii?

Przede wszystkim zmieńmy nasze nawyki eksploatacji samochodu z silnikiem turbodoładowanym. Wymieniajmy olej wraz z filtrem oleju oraz powietrza co 10 tysięcy kilometrów lub raz na rok. Nie wolno przekraczać tych terminów wymiany, gdyż przyczynimy się do szybszego zużywania się już nie tyle samej turbosprężarki, co również samego silnika. W przeciwny razie usłyszymy zdanie TURBOSPRĘŻARKA SKLEP, a to się wiąże z wydatkami.


filtr powietrza

Wymiana filtrów na czas zredukuje ryzyko awarii turbosprężarki


Po dłuższej jeździe lub trasie, nie wyłączajmy silnika od razu, tylko dajmy mu popracować na biegu jałowym kilka minut. Oczywiście, okresowo sprawdzajmy przewody dolotowe pod katem nieszczelności oraz śladów oleju.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.