bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Masz problem CZYSZCZENIE TURBINY – nie takie straszne

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



Objawów źle działającej lub zabrudzonej turbiny może być mnóstwo, jednak nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich sygnałów, które świadczą o uszkodzonej turbosprężarce. Najczęstszymi znakami jest głośna praca turbiny spowodowana luzami na wirnikach . Ciężko jest jednoznacznie określić czy to co słyszymy wydobywa się spod maski samochodu czy pochodzi bezpośrednio z turbosprężarki , kolejnym popularnym objawem jest niedobór oleju silnikowego, tutaj mówimy o przypadku, który niekoniecznie może świadczyć o uszkodzeniu turbosprężarki, warto jednak co jakiś czas sprawdzać poziom oleju silnikowego, także trzeba zwrócić uwagę na wyczuwalny zapach spalonego oleju lub biały dym z rury wydechowej. Kolejny popularny problem to brak mocy lub czarny dym. Jeżeli zaobserwujemy, że auto traci bardzo szybko moc, czujemy brak przyśpieszenia, nie słyszymy załączania się turbo to wydaje się prawie pewne, że nasza turbina jest uszkodzona. Bardzo ważne jest aby zwracać uwagę na takie objawy, ponieważ gdy odstawimy te problemy na bok może się to skończyć szerszym zakresem naprawy naszego turbo. W naszym artykule opiszemy dwa sposoby czyszczenia turbiny z demontażem oraz bez demontażu w samochodach takich jak passat b5 oraz w samochodach z silnikiem 1.9 tdi. Jeśli jednak już wspomniane objawy występują, raczej bez rozbierania się nie obędzie. Ale oczywiście spróbować można szczególnie, że cena czyszczenia turbiny bez demontażu jest o wiele niższa niż cena czyszczenia turbo z demontażem.

W pierwszej kolejności opiszemy czyszczenie turbiny z demontażem. Pierwszym krokiem jest odkręcenie osłon turbiny, następnie odkręcamy z prawej strony turbiny wyjście EGR dwie śruby na inbus. Ponieważ ciężko jest się dostać do śrub turbiny lepiej jest ją odkręcić wraz z kolektorem wydechowym. Odkręcamy dwa węże olejowe. wlotowy i wylotowy musimy to zrobić od dołu. Czasami może pojawić się kłopot z rozdzieleniem katalizatora od turbiny w takim przypadku odkręcamy katalizator od wydechu. Gdy już mamy odkręconą turbinę wyciągamy ją od spodu wraz z kolektorem oraz katalizatorem. Kolejnym etapem w czyszczeniu naszego turbo jest otwieranie turbiny. Te czynności opiszemy w punktach:

1. Wąskim śrubokrętem demontujemy zawleczkę zabezpieczającą sztangę. Po zdjęciu sztangi można swobodnie poruszyć sterowaniem kierownic. Jeśli chodzi ciężko lub w jakimkolwiek miejscu chociaż minimalnie się przycina, to znaczy, że jest problem z zabrudzeniem.

2. Po stronie gorącej znajdują się cztery śruby dwie z nich trzymają gruchę. Odkręcamy je.

3. Po odkręceniu turbina po stronie gorącej powinna się rozpołowić.

4. Powinniśmy zauważyć na jednej połowie łopatki, a na drugiej kierownice.

5. Wyciągamy do góry pierścień. Będzie on schodził wraz z trzema tulejami dystansowymi.

6. Na kole kierownic znajdują się trzy śruby. Wgłębienia na torx-a są płytkie, a więc musicie mieć na prawdę dobry klucz.

7. Po odkręceniu wyciągamy pierścień z kierownicami do góry. Pod nim będą trzy tuleje dystansowe, przez które wchodzą śruby.

Kolejny etap za nami. Następnie zabieramy się za czyszczenie turbo. Bardzo ważne jest aby do czyszczenia używać tylko i wyłącznie płyny oraz szmatki, zabronione jest wręcz używanie jakichkolwiek papierów ściernych lub narzędzi. Zabieramy się za czyszczenie łopatek tak jak zaznaczyłem wcześniej używamy do tego szmatkę oraz płyn. Po wyczyszczeniu łopatek czyścimy resztę podzespołów ( do tych czynności możemy użyć papieru ściernego). Następnie składamy turbinę, te czynności także opiszę w punktach:

1. Umieszczamy trzy tulejki dystansowe na otworach w obudowie części gorącej.

2. Umieszczamy na nich koło kierownic.

3. Wkręcamy trzy śruby torx. Tutaj uwaga taka sama jak podczas rozkręcania. Przykręcamy mocno ale z rozwagą aby nie urwać śruby i nie obrobić torx’a.

4. Ustawiamy w jednej pozycji łopatki i nakładamy pierścień wraz z tulejami dystansowymi. Na obwodzie obudowy jest malutki otworek. Przy nim ma znajdować się wycięcie do którego wchodzi sterowanie znajdujące się w drugiej części obudowy turbiny. W efekcie pierścień ma być zawieszony ponad powierzchnią turbiny. Ma się poruszać bez jakichkolwiek zacięć.

5. Od góry nakładamy drugą część gorącej części turbiny zamykając ją. Na obwodzie jednej części jest wystający malutki bolec, a w drugiej części jest malutki otworek , o którym pisałem wyżej. Muszą do siebie pasować. Jednocześnie sterowanie musi wejść w miejsce w pierścieniu. Ja już to złożycie, to sprawdźcie czy wszystko chodzi luźno.

Następnie montujemy turbo do naszego samochodu. Kolejnym sposobem jest czyszczenie turbiny bez demontażu jest to wygodniejsze wyjście, jednak tak jak zaznaczyliśmy na początku polecamy 1 sposób.

Czyszczenie turbo bez demontażu opisałem w kilku punktach:

1.Rozgrzej silnik. Rozłącz wąż wlotowy pomiędzy filtrem powietrza a turbosprężarką. W tym celu należy najpierw poluzować opaskę.

2.Demontaż dolotu

3.Uruchom silnik na biegu jałowym i dozuj preparat do kolektora powietrza. Należy to robić w krótkich cyklach, aby uniknąć nadmiernego wzrostu obrotów oraz drgań silnika. Powiedzmy 2, 3 psiknięcia przerwa. Za każdym razem odczekaj, by obroty się ustabilizowały.

4. Dawkuj w ten sposób preparat, aż opróżnisz całe opakowanie, a następnie pozostaw pracujący silnik jeszcze przez kilka minut.

5. Zgaś silnik i zamontuj z powrotem rurę dolotową powietrza.

6.Następnie aby wszystko dobrze się wypaliło, załącz motor i przejedź kilka kilometrów. Pamiętaj, nie należy przekraczać 3000 obrotów.

8.Zatrzymaj się, bez wyłączenia silnika. Powinien jeszcze popracować ok. 1 minuty na wolnych obrotach (bez gazowania).

Gotowe !

Tę metodę polecałbym głównie w ramach profilaktyki. Należy mieć świadomość, że przedstawiony sposób czyszczenia turbiny może być w miarę skuteczny tylko przy niewielkich zabrudzeniach.

Oczywiście najlepiej zlecić taką operację naprawy, regeneracji lub czyszczenia naszej pracowni. Odpowiedni sprzęt i oświadczenie naszego warsztatu uchroni Cię przed nie miłymi niespodziewankami.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.