bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki?

Wymagania, jakie musi spełniać konstrukcja turbosprężarek.

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Najważniejsze w budowie turbosprężarki, jest wykorzystanie odpowiednich materiałów konstrukcyjnych. Warunki, jakim poddawana jest w swojej pracy turbosprężarka, są bardzo wymagające. Wystarczy wspomnieć, że materiał zaczyna emitować własne światło od około 800 stopni, a temperatura gazów trafiających na wirnik turbiny często przekracza 900 stopni. Stąd też zawartość procentowa chromu i niklu w stopach wykorzystywanych do tworzenia wirników turbin, przekracza zawartość żelaza. Stopy takie, mimo że są bardzo wytrzymałe na wysokie temperatury, są jednocześnie bardzo kruche, i nawet mikroskopijne ciało obce, które trafi na łopatkę wirnika, przy prędkości 200 tysięcy obrotów na minutę, może doprowadzić do wyłamania łopatki, utraty wyważenia i przez wywołanie bicia, nawet do rozerwania korpusu turbiny. Koszt naprawy turbiny ze zniszczonym korpusem jest stosunkowo wysoki. Turbiny, wrażliwe są nie tylko na ciała obce. Bardzo istotne jest zapewnienie turbinie odpowiedniego smarowania. Zapewne, przy okazji korzystania z auta wyposażonego w turbodoładowanie, o uszy obiło się, że nie wolno gasić silnika zaraz po zatrzymaniu pojazdu, albo żeby zaraz po odpaleniu nie ruszać z miejsca i nie skazywać auto na pracę na wysokich obrotach. Wynika to z tego, że pompa oleju zasilająca turbinę jest elektryczna i przy wyłączonym silniku nie pracuje, ergo do turbiny nie jest dostarczany olej, a to prosta droga, żeby turbinę zniszczyć. Ponadto wysoka temperatura w środowisku pracy turbo może doprowadzić do mineralizacji oleju, czyli do rozpadu złożonych łańcuchów oleju syntetycznego, na mniejsze fragmenty lub pojedyncze molekuły, co prowadzi do utraty jego właściwości smarnych, a w konsekwencji do zatarcia turbiny. Prędkość obrotowa połączona z wysoką temperaturą sprawiają, że specyficzne łożysko, w którym pracuje rdzeń turbosprężarki (CHRA – Central Housing Rotating Assembly), mimo że przygotowane do wyjątkowych warunków panujących w tym środowisku pracy, potrzebuje naszej nieustannej opieki, w postaci obecności oleju silnikowego.

Turbiny przed i po regeneracji na stole pracowni
Tubina przed i po regeneracji


Warunki pracy turbosprężarki i rozwiązania w budowie turbo.

Zacznijmy od tego, że podobno do każdego silnika można zainstalować turbosprężarkę. Biorąc pod uwagę fakt, że nawet w starym Fiacie 126p zwanym popularnie Maluchem, instalowano turbinkę Kowalskiego, to owszem, jest to możliwe. Stawia to przed ewentualnym instalatorem urządzenia nieliche wyzwanie: sprawić by doładowanego silnika zwyczajnie nie rozerwało od przeładowania. Jak to wygląda w praktyce... Pierwszym i podstawowym elementem takiej operacji na otwartym silniku jest zmniejszenie stopnia jego sprężania. Można coś takiego zrobić za pomocą zmiany w głowicy silnika poprzez jej ponowne planowanie i zamontowanie uszczelki pod głowicą o większej grubości niż ta, z której korzystaliśmy do tej pory. Sprawi to, że zwiększy się pojemność skokowa, co bez zmiany parametrów spowoduje zmniejszenie stopnia sprężenia. Gęstość powietrza, zwiększona kompresją w połączeniu z dużą dawką paliwa spowodowałaby podniesienie temperatury pracy i obciążenia na tłoki do poziomu, który w najlepszym wypadku spowodowałby wypalenie tłoków, a w najgorszym rozerwanie bloku silnika. Dlatego najlepszym wyjściem (nie najekonomiczniejszym, lecz najbezpieczniejszym) byłoby wymienienie tłoków.

Turbosprężąrka po regeneracji
Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki?

Warunki pracy turbosprężarki i rozwiązania w budowie turbo.


Po raz kolejny nie mogę się nie odnieść, do temperatury pracy turbosprężarki. Jest na tyle wysoka, że niemożliwe było wykorzystanie w konstrukcji o-ringów uszczelniających wykonanych z elastomerów. Uszczelnienia są bardzo istotne, ponieważ nieszczelność w układzie doładowania powoduje przedostawanie się do komory spalania, oleju silnikowego, którego spalanie może doprowadzić do rozbiegnięcia silnika, a w konsekwencji jego zniszczenie. Olej silnikowy nie nadaje się jako paliwo, ale z doświadczenia (choćby samego Rudolfa Diesla, twórcy silnika wysokoprężnego) wiemy, że silnik diesla pojedzie nawet na oleju arachidowym. Bardzo dużo wydzielanego przy takiej reakcji spalania, charakterystycznie białego, dymu powoduje zwiększenie obrotów turbosprężarki ponad wszelkie akceptowalne normy, przez co jeszcze więcej oleju trafia do silnika, jeszcze bardziej zwiększają się obroty i ilość produkowanego dymu, co znów przyspiesza turbinę i cykl się zamyka. Powtarzalność do momentu rozerwania turbiny albo silnika. Dlatego, wśród czynności w czasie regeneracji turbiny, niezbędnym jest sprawdzenie jakości uszczelnienia dynamicznego. Współcześnie instaluje się specjalne zawory upustowe, które na celu mają ochronę turbosprężarki i silnika przed podobnymi sytuacjami. Mianowicie chodzi o zawory BOV i WG. Co oznaczają te skróty? Są to akronimy angielskich nazw Blow Off Valve oraz Waste Gate, pod którymi najbardziej znane są te pomysłowe rozwiązania. BOV ma za zadanie regulację ciśnienia po stronie zimnej turbodoładowania, a konkretnie w przypadku „załadowanej” turbiny i jednoczesnym zejściu z wysokich obrotów, nie pozwala na wtłoczenie zbyt dużej ilości powietrza do komory spalania, otwierając się i pozwalając na zmniejszenie ciśnienia panującego w układzie. Z kolej WG to zawór o podobnej funkcji, jednak zainstalowany jest po stronie ciepłej i jego funkcją jest zapobieżenie przeładowaniu turbiny. Współpracuje on pośrednio z zaworem EGR, odpowiedzialnym za recyrkulację spalin w układzie doładowania. Ma to szczególne znaczenie w przypadku spełniania norm środowiskowych emisji spalin EURO. W czasie regeneracji turbosprężarki kontrola tych zaworów wchodzi w skład całego procesu. Prócz tego w skład regeneracji wchodzi czyszczenie termochemiczne turbiny, piaskowanie i kąpiel w myjce ultradźwiękowej. Jeśli chodzi o "spa" dla turbiny, to tyle. Poza tym wymienia się uszkodzone elementy, a następnie wyważa się i doważa wałek turbiny, na specjalnej wyważarce. Brak wyważenia elementu kręcącego się z prędkością przekraczającą 200 tysięcy obrotów na minutę (co ponad 20-krotnie przewyższa prędkość obrotową silnika odrzutowego) wywoła bicia, które będą się z czasem zwiększać i finalnie doprowadzą do zniszczenia turbiny. Cały rdzeń CHRA (wałek, wirnik turbiny i koło kompresji) muszą być doskonale wyważone, aby zapewnić dłuższą żywotność podzespołowi, a procedura ich doważania powinna wchodzić w skład każdego profesjonalnego procesu regeneracji turbosprężarki. W nowszych modelach (np. regeneracja turbiny VW Passat B3, B4, B5, B6, B7 i wyżej) w skład procesu regeneracji wchodzi dodatkowo kontrola VNT – sprawdzanie zaworu N75, sztangi kontroli łopatek i zaworu waste gate, o którym była już mowa, a który odpowiada za odcięcie dopływu gazów spalinowych w przypadku przekroczenia bezpiecznej prędkości obrotowej turbosprężarki. Skoro mowa o zaworach warto jeszcze wspomnieć o Dump Valve, czyli zaworze DV. Funkcja, jaką pełni jest bardzo zbliżona do zaworu BOV, jednak jest nieco bardziej ergonomiczna, ponieważ zamiast do atmosfery, sprężone przez koło kompresji powietrze trafia przed turbinę, do recyrkulacji w układzie.


Cena regeneracji turbo w ASO


Dopiero tak przygotowaną turbinę można nazwać zregenerowaną i zainstalować w silniku, bez zmartwień o bezpieczeństwo eksploatacji. Najważniejszym czynnikiem definiującym, jak długo nam taka regenerowana turbina posłuży, jesteśmy my sami. Odpowiednia higiena obsługi, regularna wymiana filtrów i oleju oraz rozsądna eksploatacja, powinny zagwarantować nam, że turbo nie pożegna się z naszym silnikiem dużo za wcześnie. Na pytanie, czy taki regenerowany podzespół będzie nam służyć tak, jak nowy, odpowiem: Garrett w swoich turbinach GOR, czyli Garrett Originaly Remanufactured, co oznacza fabrycznie regenerowane, udziela gwarancji na okres identyczny, jak w przypadku nowych, a cena jest 2 razy mniejsza, więc tak, będzie służyć, jak nowy. Tylko wybierając zakład, który zajmie się za nas taką regeneracją, wybierzmy odpowiedzialnie. Twierdzenie, że nie można właściwie przeprowadzić regeneracja turbiny, to opinie laików albo sprzedawców używanych podzespołów. Regeneracja turbiny np 1.9 TDi i cena, jaką musimy zapłacić za wykonanie usługi regeneracji, powinna być adekwatna do jakości jej wykonania, niestety bardzo często zamiast oryginalnych części wykorzystywane są chińskie zamienniki bez europejskich certyfikatów o wątpliwej jakości, do pomiarów wyważenia urządzenia bez autoryzacji i wiele więcej rozwiązań, które mechanikom zmniejszają koszt wykonania takiej usługi, a więc wzrost zysku, a profesjonalistom wywołują dreszcz przerażenia. Dlatego też nasz wybór powinien paść na autoryzowaną pracownię regeneracji turbosprężarek, najlepiej pod szyldem uznanego producenta turbosprężarek jak Melett, Garrett czy Mitsubishi. Zanim spytamy jednak ile kosztuje regeneracja turbosprężarki, najpierw należy spytać co się w niej zużyło. W autoryzowanych pracowniach mechaniki samochodowej identyfikację uszkodzenia przeprowadzą nam bardzo szybko i w niskiej cenie. W takich zakładach koszt regeneracji standardowej turbiny do samochodu osobowego rozpoczyna się już od 300-400 złotych złotych, a na wykonaną usługę regeneracji przysługuje nam roczna gwarancja, a o wszystkich wynikających z pracy serwisantów kosztach Klient jest informowany przed rozpoczęciem prac, co jest bardzo dobrą praktyką, choć rzadko stosowaną poza profesjonalnymi pracowniami. To zagwarantuje nam zadowolenie z jazdy, a nasz portfel odetchnie z ulgą, bo w przypadku wyboru innej drogi regeneracji, ryzyko, że konieczna będzie ponowna wizyta w zakładzie mechaniki samochodowej, niebezpiecznie rośnie.

Skoro trafiłeś na naszą stronę prawdopodobnie szukałeś również:
- regeneracja turbosprężarek Warszawa,
- regeneracja turbosprężarek Mielec,
- regeneracja turbosprężarek Wrocław.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.