ZMIENNA GEOMETRIA TURBIN VNT VTG | Forum Turbosprężarek – naprawy, regeneracje, odnowienie | Multiregeneracja komponentów silnika
Na przełomie lat 80-tych i 90-tych konstruktorzy turbosprężarek zaczęli szukać rozwiązania, które pomogłoby zniwelować efekt zjawiska turbodziury oraz zwiększyć wydajność układów turbodoładowania. Tak powstała technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, nazywana VNT, VGT lub VTG.
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny pozwala na zmniejszenie zależności prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, a także na niemal całkowite zniwelowanie turbodziury i poprawę charakterystyki momentu obrotowego jednostki napędowej poprzez zwiększenie efektywności przepływu spalin do turbiny.
Geometria turbiny
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Założenia rozwiązania VNT VTG
Jak działa i na czym polega zmienna geometria w turbinie? Na części wałka turbosprężarki osadzonej w korpusie turbiny oprócz standardowego wirnika zamontowany jest jeszcze pierścień o ruchu kątowym, do którego przymocowane są ruchome łopatki. Ich praca wymuszana jest przez siłownik z membraną, która wprawia go w ruch w momencie zmiany ciśnienia w kolektorze ssącym. Kiedy obroty jednostki napędowej są niskie, kierownice ustawiają się pod kątem, który wymusza jak największą prędkość przelotową spalin poprzez zmniejszenie średnicy ich przepływu. W momencie, w którym silnik zwiększa obroty, łopatki zmieniają swoją pozycję zwiększając zarazem średnicę przepływu i zapobiegając przekroczeniu odgórnego limitu ciśnienia sprężanego powietrza, dzięki czemu silnik nie zostaje przeładowany.
Różne rodzaje zmiennej geometrii
W niektórych przypadkach, takich jak jednostki napędowe HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen, stosowane są łopatki wysuwane. Ich sterowanie różni się nieco od standardowego: cięgno, które reguluje ruch obrotowy pierścienia z łopatkami jest sterowane przez nastawnik pneumatyczny. Nastawnik ten reaguje na zmianę ciśnienia. Jest też drugi typ sterowania, wykorzystujący siłownik elektropneumatyczny zarządzający pracą silnika krokowego i sterowany przez komputer, co daje dużo lepszy zakres regulacji kąta nachylenia kierownic i lepszą dokładność urządzenia, jednak jest to drogie w produkcji rozwiązanie.
Różne rodzaje zmiennej geometrii
Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, mimo wielu zalet, ma też wady, takie jak delikatność tego systemu sterowania oraz znacznie większe skomplikowanie konstrukcji turbosprężarki z VNT. Jeżeli w turbosprężarce zbierze się nagar, dojdzie do zapieczenia się kierownic, co może doprowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej. Trudniejszy jest także Turbo-serwis takiego urządzenia, ponieważ turbosprężarki ze zmienną geometrią wymagają fachowej wiedzy i odpowiedniego zaplecza SerwisuTurbo Melett maszynowo-narzędziowego, niezbędnego dla właściwej regulacji nastawu kierownic i ustalenia skrajnych wartości ich położenia. Regeneracja wykonana przez amatora może skutkować konfliktem z komputerem zarządzającym pracą silnika czy powstawanie zbyt bogatej mieszanki, która doprowadzi do przegrzania silnika lub odwrotnie – zbyt małym ciśnieniem sprężanego powietrza. Pojawić się mogą dziwne hałasy i zwiększyć się może toksyczność spalin wydobywających się z układu wydechowego. To między innymi dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego Turbo-Service MELETT Bosch Diesel Service PAWLIK zakładu zajmującego się regeneracją tych urządzeń.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Zmienna geometria turbiny to rozwiązanie, które pozwala na dostosowanie kąta nachylenia listew w turbinie do aktualnych warunków pracy silnika. Dzięki temu uzyskujemy lepszą wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. System składa się z cewki elektromagnetycznej i czujników, które monitorują położenie listew i komunikują się z silnikiem, dostosowując pracę turbiny do aktualnych potrzeb. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne w silnikach diesel i pozwala na zwiększenie mocy jednocześnie obniżając zużycie paliwa i emisję spalin.
A jak cenowo ma się czyszczenie turbiny? Jestem zainteresowany.
Sądziłam, że zmienna geometria jest tylko jedna, a tu taka niespodzianka :)