Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
1. BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ
Już od ponad 100 lat turbosprężarka znalazła swoje miejsce w silnikach spalinowych. W pierwszej kolejności znalazła ona zastosowanie w silnikach niskoobrotowych w lokomotywach oraz okrętach gdzie zastosowano turbinę parową. Pozwoliło to na wyraźne zwiększenie mocy, także turbo okazało się zbawieniem dla lotnictwa gdzie stało się zbawieniem oraz lekarstwem dla niskiej gęstości powietrza, natomiast od 1938 znalazła zastosowanie w samochodach ciężarowych a od 1973 roku w samochodach osobowych. W artykule poruszymy temat budowy I działania takiej o to turbiny. Turbosprężarka jest urządzeniem wirnikowym, jej zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego.
Rozwijając temat budowy i zasad działania turbosprężarki samochodowej, w pierwszej kolejności chciałbym zacząć od jej budowy. Jak sama nazwa wskazuje turbosprężarka składa się z dwóch urządzeń turbiny i sprężarki. W których w skład wchodzi:
- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożyska ślizgowe,
- kadłub turbiny,
- kadłub sprężarki,
- kadłub środkowy,
- łożyska oporowe,
- kanały olejowe,
- pierścienie uszczelniające,
- wałki turbosprężarki.
- koło turbosprężarki.
2. Jak działa turbosprężarka?
W dzisiejszych czasach turbosprężarka jest jednym z głównych elementów silnika. Warunki pracy turbiny są wymagające. Prędkości obrotowe, mogą dochodzić nawet do 200 tys. obr/min, także temperatury są wyższe niż w przypadku wydalanych spalin z silników wolnossących. W przypadku jednostek posiadających zapłon samoczynny temperatury mogą dochodzić do ok. 700 stopni Celsjusza, natomiast w silnikach z zapłonem iskrowym jest to aż ok. 1000 stopni Celsjusza. W związku z temperaturami spalin oraz występującej tam pulsacji ciśnienia spalin jest konieczne stosowanie ulepszanych materiałów, na takie elementy jak: wirniki, kadłuby turbiny, sprężarki, wałki oraz łożyska ślizgowe. Materiał o nazwie Ni resist który charakteryzuje się wysoką żaroodpornością oraz odpornością na ścieranie I korozję jest stosowany do produkcji kadłuba turbiny. Kolejnym materiałem jest Inconel, znalazł on zastosowanie przy produkcji wirników, charakteryzuje się dużą żaroodpornością oraz odpornością na korozję. Do produkcji wałków stosujemy stal chromowo–niklowo–wolframową innymi słowami są to stale konstrukcyjne do ulepszania cieplnego. Kolejnym jak I ostatnim materiałem wykorzystywanym do budowy turbosprężarki jest stop brązu (B102) charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie temperatury oraz ścieranie jest wykorzystywany do produkcji łożysk ślizgowych. W kolejnej części artykułu chciałbym wyjaśnić zasadę działania turbo. Innymi słowami turbosprężarka to kompresor powietrza który jest napędzany gazami wydechowymi, spaliny opuszczając silnik poprzez kolektor wydechowy kierowane są do komory turbiny, napędzają one znajdujący się tam wirnik. Poprzez wspólny wałek napędza on wirnik znajdujący się po stronie zimnej który spręża powietrze odpowiadające za zasilanie silnika.
Doładowanie silnika
Sprężone powietrze zawiera więcej tlenu. Powietrze to połączone wraz z większą ilością paliwa może być wykorzystywane do zwiększenia mocy silnika, natomiast w silniku diesla umożliwia pełniejsze spalanie, redukując znacznie ilość emitowanych zanieczyszczeń i podnosząc jego sprawność. Kolejnym typem turbo jest turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy turbiny określa się ją skrótem VGT. W takiej turbinie znajduje się wirnik który cechuje się stałym kształtem i wymiarami, a zmienne geometrii realizowane są w wyniku zmiany kąta nachylenia łopatek kierownicy spalin. Kąt ten jest modyfikowany za pomocą pneumatycznego siłownika . Siłownik z kolei jest napędzany podciśnieniem z kolektora dolotowego. Za pomocą łopatek regulowane jest bowiem m.in. ciśnienie doładowania. Kiedy silnik pracuje na małych obrotach, łopatki są ustawione w takiej pozycji, aby ograniczyć przekrój przepływu spalin, tym samym podnosząc ich prędkość. Kiedy rosną obroty silnika, a tym samym ilość gazów docierających do turbosprężarki, łopatki zostają przestawione tak, aby zwiększyć przekrój przepływu spalin, ograniczając ciśnienie gazów, które napierają na wirnik turbiny.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Budowa turbiny samochodowej składa się z kilku głównych elementów: kompresora, turbiny oraz układu odprowadzania spalin. Kompresor jest urządzeniem, które zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do komory spalania. Składa się z koła kompresora oraz obudowy, w której znajdują się łożyska i uszczelniacze. Koło kompresora jest napędzane przez wał silnika, a jego obrót powoduje zwiększenie ciśnienia powietrza. Turbina jest urządzeniem, które wykorzystuje ciepło wytworzone przez spalanie do napędzania kompresora. Składa się z koła turbiny oraz obudowy, w której znajdują się łożyska i uszczelniacze. Koło turbiny jest napędzane przez spaliny, a jego obrót powoduje napędzanie koła kompresora. Układ odprowadzania spalin składa się z rury wylotowej, przez którą spaliny opuszczają turbosprężarkę oraz zaworu upustowego, który reguluje przepływ spalin. Wszystkie elementy turbosprężarki są połączone ze sobą przewodami i wałami napędowymi. Wszystkie te elementy muszą być dobrze dobrane i w odpowiedni sposób zamontowane, aby turbosprężarka pracowała prawidłowo.
Przez to, że turbina samochodowa składa się z tylu części, jest szansa, że jak coś się popsuje, będzie można wymienić element, a nie całą:)
Bardzy szybki artykuł, który wniósł wiele odpowiedzi :)