Localizations image

Duże zmiany - BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ – części do regeneracji turbosprężarki

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

1. BUDOWA TURBINY SAMOCHODOWEJ

Już od ponad 100 lat turbosprężarka znalazła swoje miejsce w silnikach spalinowych. W pierwszej kolejności znalazła ona zastosowanie w silnikach niskoobrotowych w lokomotywach oraz okrętach gdzie zastosowano turbinę parową. Pozwoliło to na wyraźne zwiększenie mocy, także turbo okazało się zbawieniem dla lotnictwa gdzie stało się zbawieniem oraz lekarstwem dla niskiej gęstości powietrza, natomiast od 1938 znalazła zastosowanie w samochodach ciężarowych a od 1973 roku w samochodach osobowych. W artykule poruszymy temat budowy I działania takiej o to turbiny. Turbosprężarka jest urządzeniem wirnikowym, jej zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego.

Rozwijając temat budowy i zasad działania turbosprężarki samochodowej, w pierwszej kolejności chciałbym zacząć od jej budowy. Jak sama nazwa wskazuje turbosprężarka składa się z dwóch urządzeń turbiny i sprężarki. W których w skład wchodzi:

- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożyska ślizgowe,
- kadłub turbiny,
- kadłub sprężarki,
- kadłub środkowy,
- łożyska oporowe,
- kanały olejowe,
- pierścienie uszczelniające,
- wałki turbosprężarki.
- koło turbosprężarki.

turbosprężarka

2. Jak działa turbosprężarka?

W dzisiejszych czasach turbosprężarka jest jednym z głównych elementów silnika. Warunki pracy turbiny są wymagające. Prędkości obrotowe, mogą dochodzić nawet do 200 tys. obr/min, także temperatury są wyższe niż w przypadku wydalanych spalin z silników wolnossących. W przypadku jednostek posiadających zapłon samoczynny temperatury mogą dochodzić do ok. 700 stopni Celsjusza, natomiast w silnikach z zapłonem iskrowym jest to aż ok. 1000 stopni Celsjusza. W związku z temperaturami spalin oraz występującej tam pulsacji ciśnienia spalin jest konieczne stosowanie ulepszanych materiałów, na takie elementy jak: wirniki, kadłuby turbiny, sprężarki, wałki oraz łożyska ślizgowe. Materiał o nazwie Ni resist który charakteryzuje się wysoką żaroodpornością oraz odpornością na ścieranie I korozję jest stosowany do produkcji kadłuba turbiny. Kolejnym materiałem jest Inconel, znalazł on zastosowanie przy produkcji wirników, charakteryzuje się dużą żaroodpornością oraz odpornością na korozję. Do produkcji wałków stosujemy stal chromowo–niklowo–wolframową innymi słowami są to stale konstrukcyjne do ulepszania cieplnego. Kolejnym jak I ostatnim materiałem wykorzystywanym do budowy turbosprężarki jest stop brązu (B102) charakteryzuje się dużą odpornością na wysokie temperatury oraz ścieranie jest wykorzystywany do produkcji łożysk ślizgowych. W kolejnej części artykułu chciałbym wyjaśnić zasadę działania turbo. Innymi słowami turbosprężarka to kompresor powietrza który jest napędzany gazami wydechowymi, spaliny opuszczając silnik poprzez kolektor wydechowy kierowane są do komory turbiny, napędzają one znajdujący się tam wirnik. Poprzez wspólny wałek napędza on wirnik znajdujący się po stronie zimnej który spręża powietrze odpowiadające za zasilanie silnika.

turbosprężarka

Doładowanie silnika

Sprężone powietrze zawiera więcej tlenu. Powietrze to połączone wraz z większą ilością paliwa może być wykorzystywane do zwiększenia mocy silnika, natomiast w silniku diesla umożliwia pełniejsze spalanie, redukując znacznie ilość emitowanych zanieczyszczeń i podnosząc jego sprawność. Kolejnym typem turbo jest turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy turbiny określa się ją skrótem VGT. W takiej turbinie znajduje się wirnik który cechuje się stałym kształtem i wymiarami, a zmienne geometrii realizowane są w wyniku zmiany kąta nachylenia łopatek kierownicy spalin. Kąt ten jest modyfikowany za pomocą pneumatycznego siłownika . Siłownik z kolei jest napędzany podciśnieniem z kolektora dolotowego. Za pomocą łopatek regulowane jest bowiem m.in. ciśnienie doładowania. Kiedy silnik pracuje na małych obrotach, łopatki są ustawione w takiej pozycji, aby ograniczyć przekrój przepływu spalin, tym samym podnosząc ich prędkość. Kiedy rosną obroty silnika, a tym samym ilość gazów docierających do turbosprężarki, łopatki zostają przestawione tak, aby zwiększyć przekrój przepływu spalin, ograniczając ciśnienie gazów, które napierają na wirnik turbiny.

turbosprężarka

Komentarze

Wiktor 2023-01-25 09:57:09

Budowa turbiny samochodowej składa się z kilku głównych elementów: kompresora, turbiny oraz układu odprowadzania spalin. Kompresor jest urządzeniem, które zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do komory spalania. Składa się z koła kompresora oraz obudowy, w której znajdują się łożyska i uszczelniacze. Koło kompresora jest napędzane przez wał silnika, a jego obrót powoduje zwiększenie ciśnienia powietrza. Turbina jest urządzeniem, które wykorzystuje ciepło wytworzone przez spalanie do napędzania kompresora. Składa się z koła turbiny oraz obudowy, w której znajdują się łożyska i uszczelniacze. Koło turbiny jest napędzane przez spaliny, a jego obrót powoduje napędzanie koła kompresora. Układ odprowadzania spalin składa się z rury wylotowej, przez którą spaliny opuszczają turbosprężarkę oraz zaworu upustowego, który reguluje przepływ spalin. Wszystkie elementy turbosprężarki są połączone ze sobą przewodami i wałami napędowymi. Wszystkie te elementy muszą być dobrze dobrane i w odpowiedni sposób zamontowane, aby turbosprężarka pracowała prawidłowo.

Błażej 2020-03-05 10:09:23

Przez to, że turbina samochodowa składa się z tylu części, jest szansa, że jak coś się popsuje, będzie można wymienić element, a nie całą:)

feliasz 2019-08-27 14:30:44

Bardzy szybki artykuł, który wniósł wiele odpowiedzi :)

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO