DOBRA, CZY NIE TURBINA FORD FOCUS – TURBINA KKK – TURBINA O ZMIENNEJ GEOMETRII eksploatacja, działanie, budowa
Zastosowanie w turbinach Forda (także Focusa) zmiennej geometrii sprawiło, że silniki turbodoładowane diesla mogą bez większych przeszkód stawać w konkury z silnikami benzynowymi, ponieważ wyeliminowano zjawisko turbodziury. Warto jednak zaznaczyć, że turbosprężarki ze zmienną geometrią znacznie częściej trafiają do specjalistycznych pracowni regeneracji, ponieważ są bardziej skomplikowane w konstrukcji oraz nieco bardziej awaryjne.
Turbina Ford Focus – Turbina KKK – Turbo o zmiennej geometrii
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Dlaczego powstała zmienna geometria?
Zmienna geometria turbosprężarki – dlaczego powstała i co z tego wynika dla naszego silnika w samochodzie.
Na samym początku, gdy pierwsze samochody osobowe wyposażone w silniki turbodoładowane opuszczały fabryki, mało kogo interesowało to, jak wygląda ich przebieg mocy, a elastyczność silników w tamtych czasach, była pojęciem jeszcze mało rozumianym. Jednak pierwsze recenzje tych pojazdów nie pozostawiały na nich suchej nitki. Przyspieszenie tych pojazdów było imponujące, jednak doszukano się wady turbodoładowania. Zjawisko turbo-dziury. Dawniej, turbosprężarka była dużego rozmiaru i prostej konstrukcji, wykonana z dostępnych wtedy materiałów. Efektem tego, był ogromny moment bezwładności turbosprężarek, które potrafiły wstawać i efektywnie pracować dopiero od ok. 3500 obr/min. Po przekroczeniu tej prędkości obrotowej, następował gwałtowny wzrost mocy a także momentu obrotowego, które powodowały często trudności w opanowaniu pojazdu. Konstruktorzy dostrzegli ten problem i zaczęli projektować coraz to nowsze rozwiązania. Wejście na rynek szybkoobrotowych turbosprężarek III generacji (turbina ford fokus) nieznacznie poprawiło ich moment bezwładności, jednak pierwszym skutecznym rozwiązaniem było zastosowanie kanału obejściowego (Waste Gate). Założeniem tego rozwiązania było upuszczanie części spalin przed turbiną prosto do układu wydechowego, gdy silnik utrzymuje stałą prędkość obrotową. Wydatek spalin jest tak dobrany, żeby zapewnić turbosprężarce i silnikowi jak najefektywniejszą pracę. Gdy pojazd zaczyna przyspieszać, zawór zamyka kanał obejściowy co powoduje, że wszystkie spaliny wędrują na wirnik turbiny. Rozwiązanie to poprawiło nadążność turbosprężarek, jednak jeszcze nie do takiego stopnia, jaki zakładali sobie konstruktorzy. Kwestią czasu było więc opracowanie kolejnego rozwiązania, które miało być zbawienne.
Zmienna geometria VNT VTG
Badacze znowu skupili się na tym, jak poprawić wykorzystanie spalin do napędu turbiny. Tak powstał system, turbina o zmiennej geometrii łopatek. Założeniem tego rozwiązania jest odpowiednio ustawiać kąt, pod jakim spaliny będą wpadać na łopatki turbiny w zależności od chwilowego obciążenia silnika. I tak w przypadku pracy silnika w stanach ustalonych, kierownice zmiennej geometrii zmniejszają kąt padania spalin na łopatki, co powoduje mniejszą prędkość obrotową turbosprężarki a tym samym jej wydatku. Gdy silnik zaczyna pracować pod większym obciążeniem, kierownice zmieniają kąt na bardziej agresywny, przez co turbosprężarka szybko się rozkręca a tym samym błyskawicznie dostarcza sprężone powietrze do silnika. Bez względu na prędkość obrotową silnika prędkość przepływu spalin pozostaje stała, a tym samym prędkość turbosprężarki jest niezależna od prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu, problem bezwładności turbosprężarek został w znacznym stopniu zminimalizowany. Silniki wyposażone w turbosprężarki ze zmienną geometrią, charakteryzują się wysokim momentem obrotowym oraz mocą, już od niskich prędkości obrotowych silnika. Turbina KKK ma w swojej budowie to rozwiązanie VTG, VNT jak i wiele innych firm powszechnie stosują je na masową skalę.
Działanie zmiennej geometrii
Niestety, zmienna geometria oprócz zalet, okrywa się również pewnymi wadami, przede wszystkim w silnikach Diesla. Jak dobrze wiemy, silniki wysokoprężne generują nagar, który siłą rzeczy, przelatuje przez turbinę. Jako, że zmienna geometria jest również zlokalizowana po stronie spalin w turbosprężarce, jest wielce narażona na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia oraz uszkodzenia. Nagromadzony nagar w zmiennej geometrii przyczynia się do jej blokowania i nieprawidłowej pracy, co objawia się zazwyczaj słabszą mocą silnika, zwiększonym opóźnieniem działania turbosprężarki oraz często kodem błędu. Często dochodzi do uszkodzenia kierownic zmiennej geometrii na skutek uderzania ciał obcych zawartych w spalinach, bądź w wyniku przegrzania. Na skutek awarii zmiennej geometrii, sama turbosprężarka będzie się nieznacznie szybciej zużywała, gdyż nie pracuje tak jak powinna. Wiele pracowni oferuje usługę czyszczenia zmiennej geometrii, przy okazji badając stan turbosprężarki. Jest to zabieg bardzo korzystny, ponieważ koszt takiego czyszczenia nie jest wysoki, a przy okazji dowiedzieć się można o stanie samej turbosprężarki jak i silnika.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka KKK o zmiennej geometrii jest typem turbosprężarki, która jest montowana w niektórych modelach Ford Focus. Zmiana kąta nachylenia łopatek wirnika kompresji pozwala na zmianę wielkości średnicy wlotu powietrza do silnika, co pozwala na lepsze dopasowanie przepływu powietrza do potrzeb silnika. To pozwala na lepsze dostosowanie mocy silnika do różnych warunków jazdy, co przekłada się na większą efektywność paliwową i mniejsze emisje spalin.
Od jakiegoś czasu turbina w focusie zaczęła szarpać, czy to da się jeszcze zregenerować? Chciałbym uniknąć wymiany na nową.
Posiadam Focusa i własnie myślę o regeneracji turbiny, jaka jest cena naprawy w waszym warsztacie?