Localizations image

CZY WIEDZIAŁEŚ - TURBINA SILNIKA – jest w twoim samochodzie

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

W moim artykule opiszę Państwu Turbinę Silnika pochodzenie, zasady działania oraz budowę. W pierwszej kolejności zadajmy sobie pytanie Co to jest turbina?

Konstrukcja turbiny

To nic innego jak silnik przepływowy wykorzystujący energię przepływającego płynu aż do wytwarzania energii mechanicznej. Historia turbo zaczyna się praktycznie od momentu wynalezienia pierwszego silnika spalinowego. Za ojca silników spalinowych uważany jest Gottlieb Daimler. Gottlieb Daimler wraz z Rudolfem Dieselem pracowali nad kwestią zwiększenia mocy silnika, oraz ograniczenia zużycia paliwa. Jedna i druga kwestia mogła być rozwiązana przez wstępne sprężenie powietrza. Tak o to powstała pierwsza turbosprężarka, co prawdopodobnie nastąpiło w roku 1885. Pierwsze turbosprężarki były dość ograniczone w użytkowaniu montowano je tylko w potężnych układach silnikowych, np. w statkach. Do przemysłu motoryzacyjnego, turbosprężarki trafiły dopiero wraz ze skonstruowaniem pierwszych samochodów ciężarowych. U progu nadchodzącej wojny, w 1938 roku, szwajcarska firma „Swiss Machine Works Saurer” zaprojektowała i wyprodukowała pierwszą turbosprężarkę, przeznaczoną do silnika w samochodzie ciężarowym. Ale tak naprawdę, dopiero podczas drugiej wojny światowej zaczęto bardziej masowo stosować turbosprężarki. Szczególnym krokiem był wynalazek Alfreda Buchi który 1952 roku zaproponował rozwiązanie, które wiązało turbodoładowanie z wydechem spalin, dzięki czemu uzyskał ogromny wzrost mocy, aż o 40%! Firmy motoryzacyjne uznały Buchiego jak I jego wynalazek za łakomy kąsek i już wkrótce, nowoczesne turbosprężarki znalazły się w seryjnie produkowanych samochodach ciężarowych. Historycznie, pierwszymi samochodami osobowymi z turbodoładowaniem był Chevrolet Wprowadzono je na rynek na przełomie roku 1962/63.

Dziś, turbosprężarka to już nie moda, to po prostu konieczność w przypadku silników diesla, jak wiemy paliwo typu olej napędowy, zawiera dużo więcej zanieczyszczeń aniżeli benzyna, tak więc ogromne znaczenie ma ekologia i zmniejszenie zanieczyszczeń.

Konstrukcja turbiny

Co to jest Turbina?

Turbina, a tak naprawdę turbosprężarka, jest urządzeniem wirnikowym, w skład której wchodzi turbina oraz sprężarka. Oba elementy osadzone są na wspólnym wale. Zadaniem turbiny jest doładowanie silnika spalinowego, a co za tym idzie – może być zarówno wykorzystana w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Turbina jest zasilana po przez spaliny z silnika, natomiast sprężarka wałem, który łączy oba podzespoły w jedną całość. To właśnie dzięki temu sprężarka doprowadza do silnika sprężone powietrze. W praktyce zastosowanie turbosprężarki zwiększa moc silnika. Dzieje się to poprzez wprowadzenie do cylindra większej ilości powietrza.

Budowa Turbiny:

- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożyska ślizgowe,
- kadłub turbiny,
- kadłub sprężarki,
- kadłuba środkowego,
- łożyska oporowego,
- kanałów olejowych,
- pierścieni uszczelniających,
- wałka turbosprężarki.

Budowa turbiny

Typy Turbin: Twin I Biturbo


Twin turbo to nic innego jak dwie turbosprężarki o takiej samej charakterystyce pracy, obie pracują w sposób równoległy przez co minimalizują efekt bezwładności turbo, szczególnie jeśli poruszymy temat efektu turbo dziury. Technologia ta znalazła głównie zastosowanie w silnikach rzędowych.

Biturbo to również dwie turbosprężarki lecz w innej specyfikacji. W tej technologii jedna turbina pracuje w specyfikacji niższych obrotów spełniając swoje pracę do wartości około 1500 obr. Natomiast druga zdecydowanie większa dołączana jest w trakcie zwiększonego zapotrzebowania na moc, a co za tym idzie rosnącego momentu obrotowego. Turbina bierze ciężar wspomagania silnika po przekroczeniu około 2500 tys. obr. W tej metodzie tylko jedna z dwóch turbosprężarek jest napędzana gazami wtórnymi. Druga natomiast załączana jest w miarę potrzeb. Podobnie jak w przypadku twin turbo rozwiązanie to zmniejsza efekt turbo dziury.

Typy turbin Twin i BiTurbo

Dodatkowe akcesoria

W przypadku silników wysokoprężnych zakup dodatkowych akcesoriów do turbiny wydaje się być nieuzasadniony, ale w przypadku silników benzynowych – szczególnie dysponujących dużą mocą –warto rozważyć taki wybór. Pierwszym dodatkiem, nad którego zakupem warto się zastanowić, jest turbo timer. Urządzenie to odpowiedzialne jest za opóźnienie wyłączenia silnika, a co za tym idzie, turbina przez ten czas traci swoją prędkość obrotową. Kolejnym wartym uwagi gadżetem jest blow-off, czyli tzw. zawór upustowy, odpowiedzialny za utrzymywanie stałego ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu podczas zmiany biegów turbina nie straci obrotów.

Komentarze

Tomasz 2023-01-24 13:31:02

Turbosprężarka to urządzenie, które jest zainstalowane w silniku samochodowym i służy do zwiększenia mocy jednostki napędowej poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do silnika. Turbosprężarka składa się z turbiny i sprężarki, które są połączone wałkiem. Turbina jest napędzana przez spaliny, które przepływają przez nią, co powoduje jej obrót. Obrotowa turbina napędza sprężarkę, która kompresuje powietrze, dostarczając je do silnika. Dzięki temu silnik może wykorzystać więcej paliwa, co zwiększa jego moc.

Marcel 2020-03-05 09:49:44

No chyba każdy mniej więcej zdaje sobie sprawę, co to jest turbina w samochodzie. Panowie szczególnie:)

karol 2019-08-27 14:50:52

Wiedziałem, że mam turbo w aucie, ale nie wiedziałem, jak ono jest zbudowane, na szczęście już teraz wiem ;d

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO