bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

CZY WIEDZIAŁEŚ - TURBINA SILNIKA – jest w twoim samochodzie

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl



W moim artykule opiszę Państwu Turbinę Silnika pochodzenie, zasady działania oraz budowę. W pierwszej kolejności zadajmy sobie pytanie Co to jest turbina ?.

To nic innego jak silnik przepływowy wykorzystujący energię przepływającego płynu aż do wytwarzania energii mechanicznej. Historia turbo zaczyna się praktycznie od momentu wynalezienia pierwszego silnika spalinowego. Za ojca silników spalinowych uważany jest Gottlieb Daimler. Gottlieb Daimler wraz Rudolfem Dieselem pracowali nad kwestią zwiększenia mocy silnika, oraz ograniczenia zużycia paliwa. Jedna i druga kwestia mogła być rozwiązana przez wstępne sprężenie powietrza. Tak o to powstała pierwsza turbosprężarka, co prawdopodobnie nastąpiło w roku 1885. Pierwsze turbosprężarki były dość ograniczone w użytkowaniu montowano je tylko w potężnych układach silnikowych, np. w statkach. Do przemysłu motoryzacyjnego, turbosprężarki trafiły dopiero wraz ze skonstruowaniem pierwszych samochodów ciężarowych. U progu nadchodzącej wojny, w 1938 roku, szwajcarska firma „Swiss Machine Works Saurer” zaprojektowała i wyprodukowała pierwszą turbosprężarkę, przeznaczoną do silnika w samochodzie ciężarowym. Ale tak naprawdę, dopiero podczas drugiej wojny światowej zaczęto bardziej masowo stosować turbospężarki. Szczególnym krokiem był wynalazek Alfreda Buchi który 1952 roku zaproponował rozwiązanie, które wiązało turbodoładowanie z wydechem spalin, dzięki czemu uzyskał ogromny wzrost mocy, aż o 40%! Firmy motoryzacyjne uznały Buchiego jak I jego wynalazek za łakomy kąsek i już wkrótce, nowoczesne turbosprężarki znalazły się w seryjnie produkowanych samochodach ciężarowych. Historycznie, pierwszymi samochodami osobowymi z turbodoładowaniem był Chevrolet Wprowadzono je na rynek na przełomie roku 1962/63.

Dziś, turbosprężarka to już nie moda, to po prostu konieczność w przypadku silników diesla, jak wiemy paliwo typu olej napędowy, zawiera dużo więcej zanieczyszczeń aniżeli benzyna, tak więc ogromne znaczenie ma ekologia i zmniejszenie zanieczyszczeń.

Co to jest Turbina ?????



Turbina, a tak naprawdę turbosprężarka, jest urządzeniem wirnikowym, w skład której wchodzi turbina oraz sprężarka. Oba elementy osadzone są na wspólnym wale. Zadaniem turbiny jest doładowanie silnika spalinowego, a co za tym idzie – może być zarówno wykorzystana w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Turbina jest zasilana po przez spaliny z silnika, natomiast sprężarka wałem, który łączy oba podzespoły w jedną całość. To właśnie dzięki temu sprężarka doprowadza do silnika sprężone powietrze. W praktyce zastosowanie turbosprężarki zwiększa moc silnika. Dzieje się to poprzez wprowadzenie do cylindra większej ilości powietrza.

Budowa Turbiny:



- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożyska ślizgowe,
- kadłub turbiny,
- kadłub sprężarki,
- kadłuba środkowego,
- łożyska oporowego,
- kanałów olejowych,
- pierścieni uszczelniających,
- wałka turbosprężarki.


Typy Turbin: Twin I Biturbo



Twin turbo to nic innego jak dwie turbosprężarki o takiej samej charakterystyce pracy, obie pracują w sposób równoległy przez co minimalizują efekt bezwładności turbo, szczególnie jeśli poruszymy temat efektu turbo dziury. Technologia ta znalazła głównie zastosowanie w silnikach rzędowych.

Biturbo to również dwie turbosprężarki lecz w innej specyfikacji. W tej technologii jedna turbina pracuje w specyfikacji niższych obrotów spełniając swoje pracę do wartości około 1500 obr. Natomiast druga zdecydowanie większa dołączana jest w trakcie zwiększonego zapotrzebowania na moc, a co za tym idzie rosnącego momentu obrotowego. Turbina bierze ciężar wspomagania silnika po przekroczeniu około 2500 tys. obr. W tej metodzie tylko jedna z dwóch turbosprężarek jest napędzana gazami wtórnymi. Druga natomiast załączana jest w miarę potrzeb. Podobnie jak w przypadku twin turbo rozwiązanie to zmniejsza efekt turbo dziury.

Dodatkowe akcesoria



W przypadku silników wysokoprężnych zakup dodatkowych akcesoriów do turbiny wydaje się być nieuzasadniony, ale w przypadku silników benzynowych – szczególnie dysponujących dużą mocą –warto rozważyć taki wybór. Pierwszym dodatkiem, nad którego zakupem warto się zastanowić, jest turbo timer. Urządzenie to odpowiedzialne jest za opóźnienie wyłączenia silnika, a co za tym idzie, turbina przez ten czas traci swoją prędkość obrotową. Kolejnym wartym uwagi gadżetem jest blow-off, czyli tzw. zawór upustowy, odpowiedzialny za utrzymywanie stałego ciśnienia w układzie dolotowym. Dzięki temu podczas zmiany biegów turbina nie straci obrotów.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.