Localizations image

Usterki turbosprężarki - eksploatacja, uszkodzenia, diagnostyka

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.50
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

Jakie typowe usterki dotykają turbosprężarki samochodowe w nowoczesnych dieslach? Co mogą oznaczać poszczególne objawy uszkodzenia turbosprężarki? Czy uszkodzona turbosprężarka dymi tylko i wyłącznie na czarno? Zapraszamy do lektury artykułu na temat uszkodzeń i diagnostyki turbosprężarki samochodowej w silniku diesla.

1. Eksploatacja i diagnostyka turbosprężarki samochodowej

Eksploatacja turbosprężarki pojazdów samochodowych


Na co dzień, silnik spalinowy nie sprawia żadnych problemów. Pamiętać musimy o zachowaniu zalecanych przez producenta zasad. Bardzo ważną, o ile nie najważniejszą zasadą jest by zaraz po uruchomieniu silnika, odczekać około 1-2 minut. Wielu pewnie zapyta po co tego typu praktyka. Jak wiemy, olej po unieruchomieniu silnika spływa do miski olejowej. Po uruchomieniu silnika, pompa olejowa musi na nowo rozprowadzić olej do całego układu, co nie odbywa się w ułamku sekundy. Minuta po uruchomieniu silnika nie zbawi nas, a na pewno przedłuży pracę całego układu, zwłaszcza turbosprężarki, która jest najbardziej wtedy narażona. Również w momencie wyłączenia silnika należy odczekać kilka minut, pozwolić popracować silnikowi na biegu jałowym. Ma to na celu schłodzenie turbosprężarki oraz obniżyć jej prędkość obrotową co zapobiega zacieraniu się łożysk w momencie braku smarowania (wyłączenie silnika powoduje unieruchomienie pompy olejowej). Te proste czynności są w stanie znacząco wydłużyć okres eksploatacyjny nie tylko turbosprężarki, ale być może i całego silnika. Kolejną zasadą, jest stosowanie się do zaleceń podawanych przez producenta. Mowa tutaj o okresowych przeglądach, wymianach płynów eksploatacyjnych oraz okresowej wymianie części np. rozrząd. Powszechnie wiadomo, że zapobieganie awarii jest zawsze tańsze od jej usuwania.

Równie istotną kwestią jest dbanie o dobry stan techniczny silnika, zwłaszcza tyczy się to wymiany zużytego oleju silnikowego. Turbosprężarka jest co prawda urządzeniem zewnętrznym, ale uzależnionym od silnika, a zwłaszcza od jego układu smarowania, który spełnia również funkcję chłodzenia. Wymiana oleju jest związana oczywiście z utratą jego właściwości, które są wymagane by zapewnić prawidłową eksploatację. Kontrola kondycji silnika jest o tyle ważne, że niedopatrzenie się ewentualnej jego awarii lub technicznego zużycia może spowodować rozszczelnienie turbosprężarki, z racji tego, iż dynamiczne uszczelnienie typu labiryntowego jest wrażliwe na nadciśnienie powstałe w skrzyni korbowej nadmiernie eksploatowanego oraz zużytego technicznie silnika. Efektem takiego stanu rzeczy jest w znacznej mierze utrudniony, swobodny spływ oleju do miski olejowej a w efekcie, wyciek oleju przez dynamiczne uszczelnienie typu labiryntowego w korpusie turbosprężarki. Wyciek czynnika smarującego przez uszczelnienie powoduje przedostawanie się oleju do układu dolotowego silnika, co w konsekwencji prowadzi do awarii lub zniszczenia zespołu turbosprężarki.

Użytkowanie i diagnostyka turbosprężarki

2. Przyczyny awarii turbosprężarki

Na wydłużenie okresu bez awaryjnego eksploatowania pojazdu z silnikiem doładowanym, znaczenie mają również wymiany filtra powietrza oraz dbałość o szczelność układu dolotowego. Nawet niewielkie nieszczelności układu doprowadzają do zaburzenia pracy turbosprężarki, dla której zostały przewidziane konkretne parametry eksploatacyjne, m.in. zapotrzebowanie na ilość ładunku powietrza. Lokalny spadek ciśnienia w układzie dolotowym silnika może spowodować przedostanie się – przez dynamiczne uszczelnienie turbosprężarki – oleju do układu zasilania w powietrze, co oczywiście pogarsza smarowanie łożysk urządzenia. Warto jest zwrócić uwagę na intercooler, który często ulega uszkodzeniu mechanicznego co może powodować powstawanie nieszczelności. Regularna wymiana filtra powietrza chroni nas nie tylko przed większym zużyciem paliwa, ale pozwoli też na ochronę przed uszkodzeniem delikatnego wirnika sprężarki. Sprawa filtrów powietrza też nie jest prosta. Wielu ludzi decyduje się na kupno tanich zamienników, które mają znacznie gorsze parametry pracy. Skutki tego mogą być takie same, jak jazda ze zużytym filtrem powietrza. Warto więc dopłacić parę złotych więcej i mieć przekonanie że dobrze dbamy o samochód. Podobna sprawa tyczy się również marki filtra oleju. Stosować należy tylko i wyłącznie dobrej i znanej marki filtry oleju.

Jedną z bezpośrednich przyczyn awarii turbosprężarki jest obecność ciał obcych w układzie doładowania. Uszkodzenia tego typu można rozpoznać, po wyłamanej łopatce wirnika, rysach na obudowie strony wewnętrznej turbosprężarki. Ważną rzeczą jest, by dobierać dobry olej do silnika, zalecany oczywiście przez producenta. Olej szybko traci swoje właściwości, przez co może dochodzić do podobnych uszkodzeń. Dzieje się tak z powodu podwyższonych temperatur pracy w komorze spalania na skutek zastosowania doładowania. Powstałe podczas spalania paliwa w silniku nagary również częściowo przenikają do oleju, choć są w większości wyłapywane przez filtr oleju. Warto mieć na uwadze to, że olej niskiej jakości ma tendencję do koksowania. By zabezpieczyć swoją turbosprężarkę oraz silnik, należy regularnie wymieniać filtr oleju. Jego nie wymiana może w konsekwencji doprowadzić do tego, że zanieczyszczony olej zacznie trafiać do turbosprężarki co doprowadzi do powstawania głębokich rys na wałku głównym zespołu wirników turbosprężarki. Warto również wspomnieć o charakterystycznej budowie filtra oleju, która umożliwia szybsze dostarczenie czynnika smarującego do zespołu łożyskowania turbosprężarki. Często jako przyczynę awarii podaje się nieodpowiednie działanie zaworu obejściowego filtra oleju. Zbyt niski poziom oleju może spowodować opóźnione jego dostarczenie do turbosprężarki, co może uszkodzić łożyskowanie. Należy również zwrócić uwagę na ewentualną niską sprawność układu smarowania, co powoduje niedostatki w procesie smarowania.

W trakcie wykonywania napraw i przeglądów pojazdu ciała obce również mogą przeniknąć do układu smarowania i doprowadzić do zanieczyszczenia układu smarowania. Sam zabieg montażu turbosprężarki jest również opisany wskazówkami przez producenta jak np. zalanie olejem przed uruchomieniem silnika.

Kolejnym objawem nieodpowiedniej eksploatacji jest lokalne przegrzanie elementów turbosprężarki, będące efektem nagłej przerwy w procesie smarowania charakterystycznej dla nagłego wyłączenia nagrzanego silnika. Mając na uwadze zainicjowanie w wyniku nagłego lokalnego wzrostu temperatury procesu koksowania się oleju, należy wspomnieć o konsekwencjach, jakie ze sobą niesie tak powstałe zjawisko. W efekcie koksowania oleju następuje korozja systemu łożyskowania zespołu turbosprężarki oraz zmniejszenie drożności, a z czasem zablokowanie kanałów olejowych w korpusie urządzenia. Dochodzi również do zniszczenia labiryntowego uszczelnienia turbosprężarki, co prowadzi z kolei do powstania wycieków oleju. Przegrzanie jest również charakterystyczne dla niedrożnego filtra powietrza. Dodatkowym powodem nadmiernej temperatury może być źle wyregulowany układ zasilania w paliwo, zarówno w odniesieniu do wtryskiwaczy, jak i pompy wtryskowej.

Powody uszkodzeń turbosprężarki

3. Diagnostyka turbosprężarki


Niedostateczna moc silnika może wynikać z takich czynników, jak:

Zanieczyszczony filtr powietrza – wymienić filtr powietrza na nowy, zalecany przez producenta,
Przytkany kolektor ssący – oczyścić lub wymienić,
Niedrożność przewodu między kolektorem ssącym a turbosprężarką – oczyścić lub wymienić,
Nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym – usunąć nieszczelność,
Zanieczyszczenia w kolektorze wylotowym – oczyścić kolektor wylotowy,
Nieszczelność pomiędzy kolektorem wylotowym a głowicą silnika – wymienić uszczelkę lub kolektor wylotowy,
Nieszczelność pomiędzy kolektorem wylotowym a turbosprężarką – wymienić uszczelkę kolektora wylotowego a także sprawdzić mocowania turbosprężarki,
Nieprawidłowe ustawienie rozrządu – wyregulować układ rozrządu,
Niedrożność lub nieszczelność układu wydechowego – sprawdzić układ i wymienić zużytych elementów,
Zużycie gładzi cylindrowych, tłoków, pierścieni, zaworów, gniazd zaworowych – wymienić zużyte elementy,
Nagromadzenie zanieczyszczeń w korpusie sprężarki – wykonać przegląd turbosprężarki a także silnika,
Niepoprawne działanie nastawnika zmiennej geometrii turbosprężarki – sprawdzić układ sterowania zmienną geometrią,
Nieprawidłowa praca zaworu EGR – sprawdzić układ EGR oraz oczyścić go z zanieczyszczeń,

Nadmierne zużycie oleju może być spowodowane następującymi czynnikami:

Zanieczyszczony filtr powietrza – wymienić filtr powietrza,
Zanieczyszczony kolektor wylotowy – oczyścić kolektor wylotowy,
Nieszczelność między kolektorem ssącym a turbosprężarką – zlokalizować i usunąć nieszczelność,
Niedrożność w kolektorze ssącym – sprawdzić kolektor i oczyścić,
Niedrożność przewodu odprowadzającego olej z turbosprężarki – sprawdzić geometrię zamocowania przewodu, oczyścić wewnątrz bądź wymienić.
Niedrożność odmy silnika – sprawdzić geometrię, drożność lub wymienić,
Zanieczyszczenia w kanałach olejowych turbosprężarki – wykonać przegląd urządzenia oraz wymienić płyn eksploatacyjne silnika,

Hałaśliwa praca turbosprężarki może być związana z:

Niedrożnym przewodem łączącym turbosprężarkę z kolektorem dolotowym – oczyścić przewód lub wymienić,
Niedrożny przewód między filtrem powietrza a turbosprężarką – oczyścić przewód lub wymienić,
Niedrożny kolektor dolotowy – oczyścić lub wymienić,
Nieszczelność w kolektorze wylotowym – usunąć nieszczelność,
Zanieczyszczenia w kolektorze wylotowym – oczyścić kolektor,
Nieszczelny układ wydechowy – usunąć nieszczelność lub wymienić zużyte elementy,
Nieszczelność między kolektorem dolotowym a głowicą silnika – wymienić uszczelkę i sprawdzić stan kolektora dolotowego,

Przyczynami narastającego hałasu pracy turbosprężarki mogą być:

Zanieczyszczony filtr powietrza – wymienić filtr powietrza,
Zanieczyszczenia korpusu oraz strony ssącej turbosprężarki – wykonać przegląd urządzenia oraz wymienić płyny eksploatacyjne silnika,

Czarne spaliny wydobywające się z układu wydechowego mogą świadczyć o:

Zanieczyszczeniu filtra powietrza – wymienić filtr powietrza,
Niedrożny przewód między obudową filtra powietrza a turbosprężarką – oczyścić przewód i wymienić filtr powietrza,
Niedrożny przewód między kolektorem dolotowym a filtrem powietrza – oczyścić przewód,
Niedrożny układ wydechowy – Oczyścić oraz sprawdzić stan techniczny układu,
Nieprawidłowa praca układu wtryskowego – wyregulować oraz wymienić zużyte elementy,
Nieszczelność między kolektorem dolotowym a głowicą silnika – wymienić uszczelkę oraz sprawdzić połączenie,
Uszkodzona turbosprężarka – naprawić lub oddać do regeneracji turbosprężarkę.

Niebieskie spaliny wydobywające się z układu wydechowego mogą być spowodowane:

Zanieczyszczonym filtrem powietrza – wymienić filtr powietrza,
Zanieczyszczone kanały olejowe turbosprężarki – wykonać przegląd turbo oraz zmienić olej silnikowy,
Zanieczyszczenia w kolektorze wylotowym – oczyścić kolektor,
Niedrożny przewód odprowadzający olej z turbosprężarki – sprawdzić przewód, oczyścić lub wymienić,
Zużyte elementy silnika: tłoki, pierścienie, zawory, gładzie cylindrów – wymienić zużyte elementy,
Zanieczyszczona strona sprężająca turbosprężarki – oczyścić elementy oraz wykonać przegląd turbosprężarki.

Wycieki oleju od strony turbiny mogą powstawać na skutek następujących przyczyn:

Niedrożny przewód odprowadzający olej z turbosprężarki – sprawdzić poprawność zamocowania przewodu, oczyścić lub wymienić na nowy,
Niedrożna odma silnika – oczyścić ewentualnie wymienić,
Zanieczyszczone kanały olejowe w turbosprężarce – oczyścić kanały olejowe oraz sprawdzić stan turbosprężarki,
Zanieczyszczony wirnik sprężarki oraz obudowa – oczyścić elementy oraz sprawdzić ich stan techniczny,
Zużyte tłoki, zawory, pierścienie – wymienić zużyte elementy.

Z kolei wyciek oleju od strony sprężającej turbosprężarki może być spowodowany:

Zanieczyszczeniami w obudowie turbosprężarki po stronie sprężającej – oczyścić i ocenić stan techniczny wirnika i obudowy,
Zanieczyszczony filtr powietrza – wymienić filtr powietrza na nowy,
Zużyte gładzie cylindrowe, tłoki, zawory, pierścienie – wymienić zużyte elementy,
Niedrożna odma silnika – oczyścić odmę lub wymienić na nową,
Zanieczyszczone kanały olejowe w turbosprężarce – oczyścić kanały olejowe, sprawdzić stan techniczny turbosprężarki, wymienić płyny eksploatacyjne silnika.

Diagnozowanie turbosprężarek

Sprawdzanie luzów w turbosprężarce

By móc ocenić luz osiowy oraz promieniowy wałka wirnika, niezbędne jest wykonanie kilku czynności:

1. Obrócić wałkiem wirnika przy nakrętce lub kole turbiny, aż zalegający nagar oleju zostanie usunięty z wałka i obudowy turbosprężarki.

2. Obracają wałek zwracać uwagę, czy nie blokuje się i równomiernie się obraca. Wałek wirnika jest stabilizowany odśrodkowo i jest prowadzony w ułożyskowaniu z względnie dużymi luzami.

3. Poruszyć wałkiem wirnika w kierunku osiowym (sprawdzenie luzu osiowego) i sprawdzić, czy wyczuwalne jest opieranie się koła turbiny lub koła sprężarki o obudowę turbosprężarki. Jeżeli wyżej wymienione opieranie się o obudowę nie występuje, wówczas luz osiowy jest prawidłowy. Jeśli z kolei występuje, należy wymienić turbosprężarkę.

4. Poruszyć wałkiem wirnika w kierunku promieniowym (sprawdzanie luzu promieniowego) obracając nim i sprawdzić, czy jest wyczuwane opieranie się koła turbiny lub sprężarki o obudowę turbosprężarki. Jeśli opieranie się nie jest wyczuwalne, wówczas luz promieniowy jest prawidłowy. Jeśli dochodzi do kontaktu wirnika z obudową, wówczas luz promieniowy jest niepoprawny co kwalifikuje turbosprężarkę do wymiany.

Sprawdzanie turbosprężarki

Komentarze

Bogdan 2023-01-24 14:29:37

Turbosprężarki, podobnie jak inne elementy silnika, mogą ulec uszkodzeniom i awariom podczas eksploatacji. Poniżej przedstawiam kilka najczęstszych problemów związanych z turbosprężarkami:
Uszkodzenie łożysk - łożyska turbosprężarki są narażone na ciągłe tarcie i nadmierne obciążenie, co może prowadzić do ich zużycia i uszkodzenia. Objawem tego problemu jest hałas lub trzaski podczas pracy silnika.
Zatkanie filtra oleju - filtr oleju odpowiedzialny jest za oczyszczanie oleju, który smaruje turbosprężarkę. Jeśli filtr jest zatkany, olej nie może przepływać przez turbosprężarkę, co może prowadzić do uszkodzenia łożysk i innych elementów.
Uszkodzenie wirnika - wirnik turbosprężarki jest narażony na nadmierne obciążenie i wysokie temperatury, co może prowadzić do jego uszkodzenia lub złamania. Objawem tego problemu jest brak mocy silnika i dymienie z rury wydechowej.
Uszkodzenie wałka napędowego - wałek napędowy przekazuje moc z silnika do turbosprężarki. Jeśli jest uszkodzony, turbosprężarka nie będzie pracować prawidłowo.
Aby rozpoznać usterki turbosprężarki, należy skorzystać z specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, takiego jak komputer diagnostyczny lub analizator spalin. Warto również zwrócić uwagę na objawy, takie jak brak mocy, dymienie z rury wydechowej, hałas lub trzaski podczas pracy silnika.

Kama 2020-03-04 12:26:58

Dźwięk z mojego auta dał mi znać o uszkodzonej turbinie. Pewnie jest to związane z zanieczyszczonym filtrem. Dzięki za pomoc!

Pioterrek 2019-10-15 10:38:23

Przydatne info! Miałem kiedyś zdiagnozowane luzy turbiny, a dopiero teraz wiem, czym to może grozić. Lepiej jednak żyć w pełnej świadomości jeśli chodzi o samochody

Marcin 2019-09-01 22:51:55

Super artykuł :)

AlpineWhite 2019-08-27 11:43:02

Naprawdę dobry artykuł, na pewno nie raz z niego skorzystam :)

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO