bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Części do turbin - z jakich części składa się turbosprężarka?

Delikatna konstrukcja turbiny

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Elementy turbosprężarki
Części do turbin - z jakich części składa się turbosprężarka?



Charakterystyczną cechą turbodoładowania w samochodzie jest konstrukcja turbosprężarki. Ponieważ specyficzne środowisko pracy wymaga od turbosprężarki wysokiej odporności na temperaturę, są one zazwyczaj jednocześnie kruche i delikatne. Jest to spowodowane bardzo niską zawartością stopową żelaza, a wysoką niklu i chromu. Jak łatwo się domyślić taka delikatna konstrukcja wiedzie za sobą łatwość jej uszkodzenia, co jest niestety w turbosprężarkach nierzadkie. Stąd też turbo w samochodach określane jest mianem podzespołu eksploatacyjnego, który ulega zużyciu. Co prawda odpowiednia higiena pracy z turbosprężarką powinna zapewnić jej żywotność przekraczającą okres gwarancji producenta, niestety jednak są to przypadki odosobnione. Dlaczego? Ponieważ spory odsetek osób nie wie jak obchodzić się z turbiną. Niedostateczna ilość oleju lub zanieczyszczone filtry sprawiają, że turbina zaciera się, wypala, bądź niszczy w inny sposób. Dla wszystkich turbodoładowanych mam jednak dobre wieści. Jak długi i szeroki jest katalog, części do turbosprężarek są równie łatwo dostępne. Jakie części do turbo (Melett, Garrett) można w Internecie kupić, jakie warto kupić, a jakich należy się wystrzegać?

Element turbosprężarki - wirnik
Wirnik turbosprężarki

Wymiana uszkodzonych części do turbin Garrett


Najtańsze wymiany, jakie mogą nas czekać w eksploatacji turbosprężarki to standardowe zestawy naprawcze do turbosprężarek w okolicach 150 złotych. W skład takich zestawów wchodzi zazwyczaj uszczelnienie dynamiczne, śruby mocujące, łożysko, tulejki i nakrętki. Uszczelnienie ze względu na wysoką temperaturę części ciepłej nie może być wykonane z posiadających najlepsze właściwości uszczelniające elastomerów. Musi być to oring, wykonany z żaroodpornego metalu. Uszczelnienie takie, zwane dynamicznym, pełnię swoich właściwości uzyskuje dopiero przy pełnym obciążeniu, stąd też uszkodzenie takiego uszczelnienia jest bardzo niebezpieczne – może doprowadzić do przedostania się oleju silnikowego z łożyska do części zimnej, skąd, rozpylone ciśnieniem, trafi do komory spalania. To najgorsze co może się przytrafić w eksploatacji turbo. Doprowadzi do tak zwanego rozbiegania się silnika.

Prócz tego standardowo śruby mocujące. 200 tysięcy obrotów na minutę wymaga stabilnego mocowania, jakiekolwiek bicia doprowadzą do uszkodzenia wirnika turbiny, bądź koła kompresji. Oczywiście delikatne konstrukcje turbinki czy koła kompresji w takim wypadku ulegają zniszczeniu. Co gorsza, mogą tym samym rozerwać, bądź uszkodzić muszlę turbosprężarki, co znacznie podniesie koszt regeneracji podzespołu.

Łożysko ślizgowe wymaga nieustannej obecności oleju silnikowego. Prędkość obrotowa turbosprężarki wywołuje tarcie i temperaturę i to na takim poziomie, że konieczne jest wykorzystywanie odpowiednich, przygotowanych do tego olejów. Mineralne oleje nie sprawdzają się w funkcji lubrykatora, więc dedykowanymi do aut turbodoładowanych są zazwyczaj oleje syntetyczne, bardziej odporne na warunki pracy turbo. Wykorzystanie nieodpowiedniego oleju może doprowadzić do jego mineralizacji na wałku CHRA i doprowadzi, prędzej czy później, do zatarcia łożyska, poprzez zwiększenie oporów jego pracy. Rdzeń CHRA (Central Housing Rotating Assembly) również jest zazwyczaj dostępny jako część zamienna, niemniej jest to część droga, której cena wynosi nieraz nawet do połowy wartości regenerowanej turbosprężarki. (500-700 złotych w najtańszych modelach)

Najdroższe w wymianie są korpusy turbosprężarek. Po raz kolejny muszę wspomnieć o warunkach pracy turbosprężarki. Część ciepła napędzana gazami spalinowymi rozgrzewa się w pełnym obciążeniu do temperatury sięgającej nawet 1000 stopni Celsjusza. Przy temperaturze 850 stopni materiał zaczyna wydzielać własne światło. Dlatego tak istotne jest, aby korpusy te były wykonane z odpowiednio żaroodpornego materiału – by nie spłonęły w silniku, a jednocześnie odpowiednio wytrzymałego, by ewentualne obciążenie mechaniczne, czy od wewnątrz, czy od zewnątrz nie rozerwało turbiny i nie uszkodziło postronnych. Części do regeneracji turbosprężarek powinny spełniać wszystkie cechy nowych.

Regeneracja to najlepszy sposób.


Biorąc pod uwagę, jak kosztowne są wymiany składowych pracujących w turbo, warto zwracać uwagę na sygnały, jakie daje nam turbosprężarka i reagować możliwie jak najszybciej. Jeśli w grę dodatkowo wchodzi na przykład zmienna geometria, BOV (blow off valve – zawór upustowy), czy zawór Waste Gate, nasza reakcja powinna cechować się odpowiednim refleksem, a mianowicie, szybciutko, bo się nie wypłacimy. Dlatego również, zważywszy na fakt, jaką funkcję pełni w silniku, warto polecać naprawy wykwalifikowanym mechanikom. Ponieważ do uzyskania fabrycznych wartości osiągów turbosprężarki w czasie procesu regeneracji konieczne jest zachowanie rygorystycznych standardów procesu, wykorzystanie specjalistycznego i dokładnego w pomiarach sprzętu, zbędnym ryzykiem jest zlecanie takiej naprawy lokalnym mechanikom. Profesjonalny sprzęt pozwala na zachowanie najwyższych standardów, a kadra szkolona przez lata gwarantuje jakościowe wykonanie zlecenia, a tego bardzo często brakuje w małych, garażowych warsztatach. Bardzo popularną metodą regeneracji jest wykorzystanie nieoryginalnych chińskich zamienników, co ma zmniejszyć koszt wykonania usługi. Więc dodatkowo raczej nie możemy liczyć, że na zregenerowaną w podobny sposób turbosprężarkę otrzymamy gwarancję. A powinniśmy, ponieważ zregenerowana turbosprężarka nosi wszystkie cechy nowej. Na potwierdzenie moich słów wykorzystam przykład firmy Garrett, koncernu Honeywell. W swojej ofercie mają produkty oznaczone GOR, wyposażone w charakterystyczną czerwoną tabliczkę znamionową – są to produkty, które z rynku trafiły na powrót do fabryki i tam, w procesie regeneracji przywrócono im fabryczne parametry pracy. Na tak zregenerowane turbo producent udziela rocznej gwarancji, czyli zupełnie jak na urządzenie nowe. Jedyną różnicą jest znacznie niższa cena.

Skoro znalazłeś naszą stronę bardzo możliwe, że szukałeś:
- budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią
- turbosprężarka budowa
- turbosprężarka samochodowa
- turbosprężarka zasada działania
- turbosprężarka obroty
- turbosprężarka obroty wirnika
- turbosprężarka cena
- turbosprężarka garrett

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.