bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Mity i cała Prawda - Turbina o zmiennej geometrii – Można już Regenerować posiadając odpowiednie maszyny

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny to jeden z najwydajniejszych systemów kierowania spalin, znacząco poprawiający wydajność turbosprężarki weń wyposażonej.

Pierwsze turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii kierownic turbiny pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w odpowiedzi na potrzebę opracowania rozwiązania poważnych wad konstrukcyjnych turbosprężarek i silników nimi zasilanych, a mianowicie zjawiska turbodziury oraz nadmiernej emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Technologię tę nazywa się skrótowo VNT, VTG lub VGT, w zależności od producenta danej turbosprężarki. Zastosowanie zmiennej geometrii pozwoliło wzrost wydajności spalania mieszanki paliwowo-powietrzne, lepszą krzywą momentu obrotowego, dostępnego od niższych obrotów i przy dobrym wyregulowaniu całkowicie eliminuje zjawisko turbodziury bez ryzyka pojawienia się zbyt bogatej mieszanki.

Jak wygląda budowa technologii VNT wewnątrz turbosprężarki? Różnicę widać w turbinie, bo to tam na wałku turbosprężarki osadzony jest pierścień o ruchu kątowym z ruchomymi łopatkami, który stanowi trzon technologii zmiennej geometrii. Za zmianę położenia pierścienia odpowiada aktuator, czyli siłownik. Zamontowane na pierścieniu łopatki nazywane są kierownicami, i to dzięki nim zmienia się charakterystyka pracy turbosprężarki i jednostki napędowej. Zmieniają one bowiem swój kąt nachylenia i pozycję w zależności od prędkości obrotowej silnika, a dokładniej ilości produkowanych przez niego i dostarczanych do turbiny spalin, dzięki czemu mogą kontrolować ich prędkość przelotową w zależności od potrzeby i wpływać w ten sposób na ciśnienie sprężanego powietrza.

Kiedy silnik pracuje na niskich obrotach zwykła turbosprężarka nie jest wystarczająco rozpędzona, by przy gwałtownym zwiększeniu obrotów dać odpowiedni poziom doładowania, zaś w turbosprężarce ze zmienną geometrią kierownice ustawiają się w pozycji zmniejszającej przepływ spalin do minimum, tym samym zwiększając ich prędkość i doprowadzając do rozpędzenia rdzenia turbosprężarki. Kiedy obroty silnika zwiększają się, kierownice zwiększają także średnicę przepływu spalin, zapobiegając w ten sposób zbytniemu rozpędzeniu urządzenia i przeładowaniu jednostki napędowej. Silniki HDi koncernu PSA posiadają kierownice wysuwane oraz pneumatyczny lub elektropneumatyczny nastawnik, co w przypadku tego drugiego oznacza umieszczenie dodatkowego, sterowanego przez komputer, silnika krokowego, który gwarantuje najwyższą dokładność pracy wśród wszystkich systemów kierowania spalin.

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny nie jest jednak rozwiązaniem idealnym, ponieważ jeszcze bardziej zwiększa wrażliwość układu turbodoładowania na wszelkiego rodzaju drobiny materiałów i zanieczyszczenia oraz nieszczelności układów, w tym olejowego. Kierownice mogą się czasem zapiekać, co może doprowadzić zarówno do spadku mocy na przykład w trakcie wyprzedzania, jak i przeładowania jednostki napędowej prowadzącego do jej zniszczenia, dlatego niezwykle ważne jest dbanie o układ turbodoładowania poprzez właściwą eksploatację wyposażonego weń samochodu i natychmiastowe przeprowadzenie serwisu w przypadku wystąpienia awarii.

W przypadku uszkodzenia zmiennej geometrii wymiana turbosprężarki na nową nie jest wymagana, często wystarczy przeczyszczenie i, w razie konieczności, regeneracja uszkodzonych elementów układu na Melett oryginal, przeprowadzone w profesjonalnym zakładzie Turboserwisie Meletta. Które posiadają urządzenia do regulacji i ustawienia zmiennej geometrii Tester Turbo-pro firmy Cimat – wszystko już dostępne w naszej pracowni.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.