Localizations image

Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią - Charakterystyka

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Pracownia regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

1. Budowa oraz zasada działania turbosprężarki

W celu zwiększenia osiągów silnika, bez ingerencji w jego budowę, czyli bez zwiększania pojemności skokowej, konieczna jest instalacja dodatkowego podzespołu, odpowiedzialnego za tłoczenie do komory spalania powietrza atmosferycznego, w celu zwiększenia ilości tlenu wchodzącego do reakcji. Urządzenie wykonujące taką prace, zwane jest układem doładowującym silnik spalinowy, powszechnie znanym, jako turbosprężarka (ewentualną alternatywą jest jeszcze kompresor mechaniczny). Jak wygląda, jak jest zbudowana i z czego się składa typowa turbosprężarka? Co jest istotne w procesie jej eksploatacji i jak przedłużyć jej żywotność?

Budowa turbin samochodowych

Turbosprężarka jest zazwyczaj instalowana na boku bloku silnika. Jej obecność w pobliżu jednostki napędowej, determinowana jest dbałością, o jak najmniejsze starty energetyczne. Nie jest trudno zidentyfikować turbosprężarkę, ze względu na jej charakterystyczny wygląd, przypominający z zewnątrz muszlę ślimaka. Widoczny, charakterystyczny fragment, zwany jest częścią gorącą, a spowodowane jest to faktem, że turbo zawsze zwrócone jest częścią zimną w stronę bloku silnika. Część gorąca w turbinie jest zasilana spalinami, zawróconymi z układu wydechowego, w celu ich ponownego wykorzystania. Nie należy jednak mylić turbiny z zaworem ponownego wykorzystania spalin EGR, gdzie zawrócone spaliny tłoczone są do silnika w celu redukcji emisji tlenków azotu NOx, a w układzie doładowującym do napędzania wirnika turbiny. Część gorąca, wzięła swoją nazwę z faktu, że środowisko pracy turbiny rzeczywiście jest gorące, a temperatura sięga nawet 1000 stopni Celsjusza. Jak wysoka jest to wartość, może przedstawić fakt, że od około 800 stopni materiał zaczyna emitować swoje własne światło. Wymienione wyżej warunki pracy powodują, że do konstrukcji turbosprężarki samochodowej musiały zostać wykorzystane żaroodporne materiały, czyli stopy bogate w nikiel i chrom, z procentową zawartością, wyżej wymienionych metali, przekraczających 50%. Odporność takiego stopu na wysoką temperaturę, jest bardzo wysoka, jednak znacząco spada odporność na uszkodzenia mechaniczne, stąd też, bardzo istotne jest zachowanie hermetyczności układu, ponieważ przy 200 tysiącach obrotów na minutę, nawet ziarenko piasku może poczynić prawdziwe spustoszenie w kruchej konstrukcji łopatek turbiny. Ważnym elementem części gorącej nowoczesnych turbin, jest system VNT, czyli Variable Nozzle Turbine, czyli zmienna geometria sterowania spalin na łopatki turbiny. Sterowanie kątem podawania spalin na wirnik turbiny miało swój początek w 1990 roku w stajni Garretta, która do dziś jest uznanym na całym świecie producentem turbosprężarek. Część gorąca jest połączona z częścią zimną za pomocą wałka przełożenia, na którym zainstalowane są oba wirniki, zarówno turbiny jak i sprężarki. Ponieważ w konstrukcji nie zastosowano przekładni, stosunek pracy turbiny do sprężarki wynosi jeden do jeden. Wałek pracuje na łożysku ślizgowym, a odpowiednie właściwości smarne zapewnia olej silnikowy, doprowadzany do turbiny za pomocą odpowiedniego kanału doprowadzającego. Konieczne jest zastosowanie uszczelnienia łożyska, bo konsekwencje przedostania się oleju silnikowego do komory spalania, obrazuje rozbieganie silnika diesla (diesel runaway). Z powodu wysokich temperatur panujących w środowisku pracy turbiny, niestety niemożliwym było zastosowanie uszczelnień na bazie elastomerów, stąd też uszczelnienia, jakie wykorzystywane są w turbo, to uszczelniania dynamiczne, na bazie uszczelniających pierścieni, które pełną sprawność uzyskują dopiero przy dużym obciążeniu. Przewodność cieplna metalu powoduje, wraz z oporami pracy sprężarki, że temperatura tłoczonego do silnika powietrza wzrasta, co powoduje również wzrost temperatury pracy silnika, co niesie za sobą ryzyko jego uszkodzenia. Z tego powodu instalowany w układzie doładowania silnika jest intercooler, czyli chłodnica tłoczonego powietrza.

Rdzeń turbo

Eksploatacja turbiny, czyli czego nie robić  

Ze względu na specyfikę pracy turbiny, jest ona bardzo narażona na zużycie eksploatacyjne, szczególnie przy nieumiejętnym użytkowaniu. Jest kilka zasad, do których stosowanie się, zapewnia dłuższą żywotność podzespołu, takich jak nie wyłączanie silnika zaraz po zatrzymaniu się oraz nie wrzucanie silnika na wysokie obroty zanim kanały nie wypełnią się olejem silnikowym i nie zaczną smarować łożyska ślizgowego w turbo. Jeśli jednak już do uszkodzenia dojdzie, na szczęście dla naszego portfela, jest to element poddający się regeneracji, co znacznie zmniejszy koszty naprawy. Istotnym jest jednak, by taką naprawę zlecić warsztatowi zajmującemu się regeneracją turbin, na co dzień, ponieważ wymaga ona wiedzy i specjalistycznego sprzętu.

Komentarze

Robert 2023-01-25 10:22:01

Turbosprężarka ze zmienną geometrią składa się z kilku głównych elementów:
Kompresora: składa się z wirnika i korpusu, który przyspiesza powietrze dostarczane do silnika.
Turbiny: składa się z wirnika i korpusu, który generuje energię mechaniczną z ciepła wytwarzanego przez spaliny.
Koła kompresora i turbiny są połączone wałem krzyżowym.
Układ zmienno-geometryczny: składa się z mechanizmu regulującego kąt nachylenia łopatek turbiny, który pozwala na dostosowanie wydajności turbosprężarki do różnych warunków pracy silnika.
Układ smarowania: zapewnia odpowiednie smarowanie wszystkich elementów turbosprężarki.
Układ chłodzenia: chłodzi turbosprężarkę, aby zapobiec przegrzaniu się.
Turbosprężarka ze zmienną geometrią pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie energii spalin, co prowadzi do lepszej efektywności paliwowej i mniejszego zużycia paliwa.

Mariusz 2020-03-05 10:53:30

Niedługo turbiny ze stałą geometrią to będzie przeżytek.

Flawia 2019-08-23 13:45:58

dobrze wiedzieć, jak jest zbudowana turbina, którą mamy w aucie

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO