bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Budowa turbiny, sprężarki i turbosprężarki o zmiennej geometrii

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Chemiczna reakcja utleniania, czyli innymi słowy spalania, by zachodziła poprawnie wymaga trzech czynników a są nimi paliwo, temperatura i tlen. Usunięcie któregokolwiek spowoduje przerwanie tak zwanego „trójkąta spalania” i utlenianie nie będzie miało możliwości przebiegania. Nie inaczej jest w silniku spalinowym, a konkretnie w silniku samozapłonowym diesla. Za wysoką temperaturę odpowiada sprężane w silniku powietrze, podgrzane pracą, do takiej temperatury, by powodowało samozapłon paliwa, paliwem jest oczywiście olej napędowy, a za dostarczanie tlenu odpowiedzialny jest układ dolotowy powietrza. Temperatura spalania, im niższa tym lepsza, by nie podgrzewać zbędnie silnika, ilość dostarczanego paliwa jest precyzyjnie odmierzana przez układ zasilania silnika, więc nie bardzo mamy możliwość wpłynąć na to jak intensywnie przebiegać będzie reakcja spalania. Możemy natomiast wpłynąć na ilość dostarczanego powietrza. I w tym właśnie celu instaluje się turbosprężarki, by zwiększyć ilość tlenu dostarczanego do komory spalania w silniku.


Wyważanie rdzenia turbosprężarki
Wyważanie rdzenia turbosprężarki


Turbosprężarka zbudowana jest z dwóch odizolowanych od siebie części, tak zwanych zimnej i ciepłej. Część ciepła jest to część zasilana spalinami, które nim trafią do układu wydechowego, wykonują jeszcze pracę, jaką jest wprawienie w ruch turbiny. Zwiększenie obrotów silnika powoduje zwiększenie produkcji spalin, które trafiając na łopatki wirnika turbiny powodują zwiększenie prędkości jej obrotów, i koło się zamyka. Okres między naszym zwiększeniem prędkości, a reakcją turbiny na tę zmianę, nazywamy turbodziurą. By nie przekroczyć dopuszczalnej ilości obrotów, w turbosprężarkach instaluje się zawór waste gate, który umożliwia gazom wydechowym na powrót do układu wydechowego, z ominięciem turbiny. Wirnik turbiny osadzony jest na wale, poruszającym się na łożysku ślizgowym, napędzającym wirnik sprężarki. Sprężarka jest umieszczona w tak zwanej części chłodnej, a z wirnikiem turbiny połączona jest „na sztywno”, więc pracują w stosunku 1:1. Zadaniem sprężarki jest tłoczenie powietrza do silnika, które zasysa z otoczenia, zwiększona ilość tlenu wzbogaca mieszankę paliwo-powietrze, a spalanie zachodzi dużo intensywniej, powstaje więcej spalin, turbina przyspiesza, sprężarka przyspiesza i tak dalej. Ze względu na fakt, że temperatura pracy turbiny sięga ponad 1000 stopni (chłodnej około 10 razy mniej), a prędkość obrotów nawet 200 tysięcy obrotów na minutę, bardzo istotnym jest układ smarująco-chłodzący, ponieważ te dwie role pełni ten sam czynnik, a jest to olej silnikowy. Przy takiej temperaturze, nie ma możliwości zastosowania uszczelnień gumowych, dlatego też stosuje się tak zwane uszczelnienia dynamiczne, które pełną sprawność osiągają dopiero przy zwiększonym ciśnieniu pełnego obciążenia pracy turbiny. Wlot oleju jest bezpośrednio na łożysko, ponieważ to o nie trzeba dbać najbardziej w turbinie, nie bez powodu nie rekomenduje się wyłączać silnika, po uprzednio intensywnej jeździe, zaraz po zatrzymaniu. Zasilanie olejem działa tylko przy włączonym silniku, a w przypadku turbiny jest to bardzo, bardzo ważny czynnik. Z tego samego powodu, odradza się, ruszanie z miejsca po długim postoju, natychmiast po odpaleniu silnika - by nie zatrzeć turbiny.


Turbina - Budowa
Turbina - Budowa


We współczesnych turbosprężarkach, w celach wyeliminowania zjawiska turbodziury, stosuje się tak zwaną zmienną geometrię, czyli ruchome łopatki kierowniczek spalin. Oznaczone VNT turbiny, posiadają możliwość kierowania gazów wydechowych pod różnymi kątami, zależnie od pracy silnika, pod kątem ostrym, w celu możliwie najszybszego przyspieszenia obrotów turbiny, bądź pod kątem prostym, w wypadku spokojnej jazdy. Mimo prostej zasady działania, jest to rozwiązanie na tyle innowacyjne, że dziś staje się niemal standardowym rozwiązaniem u wszystkich znaczących producentów.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.