bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Awaria turbiny

AWARIA TURBINY | Jak sprawdzić turbosprężarkę – MELETT WARSZTATY RADZĄ… - to nie jest katastrofa

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego kanału
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Najgorętszym i najbardziej narażonym na uszkodzenia podzespołem turbosprężarki jest jej napęd, czyli turbina.

Turbina składa się z korpusu turbiny oraz osadzonego na wałku turbosprężarki wirnika turbiny, a także, w przypadku technologii zmiennej geometrii, pierścienia obrotowego z ruchomymi łopatkami. Aby sprostać temperaturom dochodzącym do 1000 stopni Celsjusza i wysokim prędkościom obrotowym sięgającym nawet 300 tysięcy obrotów na minutę, turbiny produkowane są z niezwykle wytrzymałych materiałów, które muszą być jednocześnie lekkie. Dlatego korpus turbiny wytwarzany jest z materiału o nazwie Ni-Resist, który zawiera od 11 do 16% niklu, do 8% miedzi, do 4% chromu, 2,5% krzemu i do 2% manganu, zaś wirnik turbiny może być produkowany z różnych stopów: tytanu, MaRM247(19% chromu, 9% żelaza, 5% niobu, 3% molibdenu, 0,9% tytanu, 0,6% aluminium oraz 0,05% węgla) lub stopu chromu, niklu kobaltu i żelaza, nazywanego Inconel i zawierającego od 36 do 65% niklu. Zasada działania turbosprężarki pozostaje niezmienna od dekad: wirnik turbiny zostaje wprawiony w ruch obrotowy dzięki spalinom wpadającym na jego łopatki. Następnie rozpędza on wirnik sprężarki, również osadzony na wałku turbosprężarki, który kompresuje powietrze i przekazuje je do komory spalania jednostki napędowej. Aby turbosprężarka się nie przegrzewała ani nie zacierała, przeprowadzany jest kanalikami olej silnikowy, zaś sprężone powietrze przed dostaniem się do silnika schładzane zostaje w intercoolerze, czyli chłodnicy międzystopniowej.

Turbiny te mogą być wyposażone w systemy kierowania spalin, takie jak zawór upustu spalin(wastegate) lub technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny(VTG, VGT, VNT), które znacząco wpływają na wzrost wydajności pracy turbosprężarek oraz niemal całkowicie eliminują nieprzyjemne zjawisko turbodziury. Jednakowoż te same systemy kierowania spalin sprawiają, że turbiny są jeszcze bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia i niewłaściwe olejowanie. Często doprowadza to do awarii turbiny, która może spowodować także uszkodzenie innych podzespołów, przede wszystkim jednostki napędowej. Zdarza się, że cały serwis będzie polegał jedynie na wyczyszczeniu urządzenia i wymianie jego elementów eksploatacyjnych, takich jak pierścienie uszczelniające i łożyska, jednak w przypadku poważnych defektów wymagana bywa wymiana całego rdzenia turbosprężarki(CHRA Melett – Center Housing Rotating Assembly). Może też być potrzebna regulacja nastawu kierownic, jednak dotyczy to jedynie turbin ze zmienną geometrią.

Naprawę takich awarii najlepiej powierzyć profesjonalnym zakładom MELETT Pawlik ASO BOSCH DIESEL SERVICE (Stalowa Wola, Mielec, Rzeszów, Lublin, Kielce, Jaworzno, Radom, Oleśnica, Sandomierz, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Szczecin i inne miasta Polski wysyłkowo) wyspecjalizowanym w regeneracji układów turbodoładowania, które posiadają odpowiednią wiedzę i zaplecze narzędziowo-maszynowe, co gwarantuje odpowiednią opiekę nad uszkodzonym egzemplarzem, w tym wyważenie rdzenia i doprowadzenie wszystkich jego parametrów do tych, jakie podaje producent urządzenia.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.