bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Autoryzowany warsztat Melett

Serwis Melett

Historia powstania sieci AUTORYZOWANYCH WARSZTATÓW MELETT W POLSCE

Firma Melett Ltd to mieszcząca się w Barnsley w Wielkiej Brytanii dostawca zespołów środkowych tak zwanych CHRA, zestawów naprawczych, a także pojedynczych komponentów do regeneracji turbosprężarek samochodowych. Firma Malett posiada również swoją siedzibę w Polsce. Nowe miejsce dystrybucji znajduje się w Bydgoszczy co znacznie zbliża współpracę na rodzimym rynku. Melett posiada szeroką gamę produktów do naprawy turbosprężarek produkowanych przez takie firmy jak: Toyota, IHI, Borg Warner, MHI, Komatsu, Holset i oczywiście Garett. Firma jest dystrybutorem części zamiennych do firm w ponad 100 krajach, a odbiorcami są autoryzowane stacje takie jak Bosch Diesel Service – Pawlik w Stalowej Woli oraz małe warsztaty jak i dystrybutorzy pośredni. Melett jest także dostawcą części samochodowych dla producentów własnego rynku wtórnego. Poszerzająca się liczba produktów przekracza ponad 2450 pozycji. Firma Melett produkuje koła kompresji, obudowy, talerzyki, osłony termiczne, korpusy turbin, łożyska, pierścienie, wałki z kołami turbina jak i zestawy naprawcze. W 2006 roku oraz 2009 roku brytyjska firma Melett została laureatem prestiżowej nagrody dla przedsiębiorców „Queen’s Award for Enterprise”. W 1995 roku powstała firma Melett, której głównym zadaniem było poszerzenie rynku regeneracji turbosprężarek i wprowadzanie nowych niezawodnych systemów naprawy oraz części zastępczych turbosprężarek. Firma pozwala dokonywać regeneracji w dowolnym miejscu, w którym nie wspiera się rynku wtórnego. Po wielu latach działanie na rynku, firma stała się znaną i godną polecenia marką dla profesjonalnych firm serwisów samochodowych (pracowni) zajmujących się naprawą turbosprężarek. Firmę Melett założył Melvyn Hackett w Dewsbury. Melvyn przez kilkadziesiąt lat pracował przy naprawie turbosprężarek, tworząc i kierując jednym z europejskich oddziałów. Firma w tamtych latach była największym, samodzielnym producentem, który zajmował się regeneracją części do turbosprężarek. W 1985 roku Garett wykupił Rotomaster a pan Hackett zarządzał działem aftermarket Garett do 1995 roku kiedy to został zwolniony. Wtedy to właśnie zdecydował się na otworzenie własnej marki opierającej się na regenerowaniu turbosprężarek. Pan Malvyn Hackett z każdym rokiem odnosił coraz większe sukcesy. A jego firma utrzymywała ciągły wzrost. W 2001 roku niespodziewanie zmarł, a kolejne miesiące były nie pewne, co do przyszłości firmy. W 2002 roku znalazł się inwestor, który kupił firmę Melett i do dnia dzisiejszego zarządza nim Pan Ian Warhurst. Inżynier mechanik Ian Warhurst miłośnik silników już od wczesnych lat młodości. Członek instytut Inżynierów Mechaników przewidział ogromny potencjał, jaki drzemie w rynku wtórnym turbosprężarek. Ian po uzyskaniu tytułu inżyniera rozpoczął studia z biznesu. W między czasie stał się udziałowcem w firmie aluminiowej, aż został jej właścicielem. Szybko jednak zdecydował się na rozpoczęcie swojego własnego biznesu, po czym zainwestował w firmę wytwarzającą części zamienne do turbosprężarek w firmę Melett. We Frankfurcie na targach Automechanika w 2002 roku firma Melett została wprowadzona na międzynarodowy rynek i szybko zyskała renomę. Po 4 latach od targów firma zmienia siedzibę i przenosi się do Clayton West. Do budynku dostosowanego na przyszły wzrost produkcji. Jednak rozwój firmy Melett w latach 2006-2011 był tak dynamiczny, że postanowiono kolejny raz przenieść swoją siedzibę. Tym razem do miasteczka Barnsley, aby rozszerzyć wachlarz usług dla klientów z całego świata. Dla utrzymania wysokiego tempa rozwoju Melett zainwestował niemal półtora miliona funtów na nowe pomieszczenia biurowe, produkcję dostosowaną do wytwarzania zespołów środkowych oraz na zaplecze inżynierii metrologicznej. Melett nieustannie korzysta z najnowocześniejszych maszyn, oraz doświadczonych pracowników.

Melett to bardzo dobrej jakości części do naprawy turbosprężarek, to zawsze usatysfakcjonowani klienci oraz duże zaplecze techniczne.

- Firma Melett to najlepsza marka, która dostarcza wysokiej jakości części naprawcze do bardzo wielu krajów.
- Grono kompetentnych i dobrze przeszkolonych pracowników skrupulatnie bada procesy turbin, co ma na celu wyobrażenie wydajności części oraz ocenę przyczyny zawodności.
- Cały proces polega na szczegółowej kontroli jakości oraz obróceniu procedury w czasie projektowania każdej nowej części turbosprężarki.
- Firma Melett dokonała inwestycji również w wytwarzanie zespołów środkowych, które produkowane są w nowej filii.
- Każdy z wytworzonych zespołów środkowych podlega restrykcyjnym procedurom, które mają na celu zapewnić pełną identyfikacje danej partii wyrobów.
- Znaczna część zespołów wytwarzanych przez Melett jest wykańczane przez producentów w Europie TS16949, którzy byli zaakceptowani przez OEM. Firma podtrzymuje zasady dobrych praktyk i wnikliwie współpracuje z naszymi wytwórcami, aby zapewnić całkowitą kontrolę każdej z części.
- Zadaniem firmy jest obsługa i wspieranie klientów. Części są dostępne od ręki w ilościach od kilku do ilości hurtowych i są dostarczane na całym świecie w atrakcyjnych cenach.
- Melett odniósł sukces i 2 razy został laureatem cenionej nagrody dla firm „Queens Award for Enterprise 2006 and 2009’. Przedsiębiorstwo dostało także certyfikat jakości ISO9001, za rozwój i całokształt produkcji.

Asortyment produktów wytwarzany był przez 16 lat poprzez ciągły rozwój. Produkcja pokrywa także części dla kilku modeli turbosprężarek, które wiele lat temu zostały wycofane z produkcji np. 3LD. Firma do produkcji alternatywnych części korzysta z własnych technologii przez co gwarantuje wysoką jakość produktów, aby w pełni zaspokoić potrzeby klientów. Firma Melett i autoryzowane warsztaty i (serwisy) posługują się własną identyfikacją towarów wprowadzonych na rynek. Identyfikacja ta upraszcza znalezienie poszczególnych komponentów. Firma Melett monitoruje trendy rozwojowe na rynku motoryzacyjnym, które są kluczem do sukcesu. Wymogi rynku wymuszają regularny kontakt z klientem, aby utrzymać ciągły prestiż. Melett chcąc sprostać zapotrzebowaniom klientów śledzi innowacyjne technologie i sprawia, aby produkty były jak najbardziej przystępne dla odbiorców. Projektowanie rozpoczyna się od określenia cech produktu, a następnie korzystając z programów do projektowania (CAD) zostają sporządzone dokładne rysunki konstrukcyjne oraz wyliczenia sterów i tolerancji geometrycznych. Wszystkie parametry produktu są skrupulatnie analizowane pod względem zgodności ze specyfikacją OEM tj. twardość, wykończenie, rodzaj materiału. Gwarantuje to optymalne obliczenia ON i tolerancji zmontowania. Firma dla zapewnienia najwyższej jakości produktów przeprowadza restrykcyjne procesy kontrolne przed wypuszczeniem ich na rynek. Dodatkowo dla optymalnego działania wszystkie koła kompresji turbin oraz wałki wyważane są dynamicznie. Na jakość produktów Melett jest nakładany ogromny nacisk stąd wewnętrzne kontrole są zbliżone do tych w produkcji samochodowych części OEM. Dokumenty z produkcji każdej partii zawierają szczegółowe badania krytyczne i pomiary prób, dzięki oznaczeniu każdej z nich firma ma możliwość kontrolowania komponentów. Ponadto każda z części otrzymuje numer QC co daje zupełną kontrolę. Aby w pełni móc zagwarantować regenerację firma dodatkowo zapewnia ponadwymiarowe łożyska OD, a także ID pomniejszone, aby umożliwić szlif wałków. W asortymencie znajdują się także pierścienie w różnych wariantach, OD, które dają możliwość odzyskania pierścienia w obudowie łożyskowania, a także o powiększonej szerokości, aby odzyskać rowek pierścienia na kołach i wałku turbiny. Wszystkie pierścienie OD są powiększone promieniowo zachowując odpowiednią tolerancję. W asortymencie Melett znajdują się również zestawy 360° i pierścienie do turbosprężarek firmy Garrett. Całe zestawy lub pojedyncze elementy skierowane są do uszczelnień węglowych i dynamicznych. Zestawy ulepszające poprawiają wymianę oleju do łożysk, która wpływa na lepsze chłodzenie, ale także na poprawę smarowania. Wzrost wytrzymałości zwiększa obciążenia związane ze wzrostem ciśnienia, które jest bardzo ważne w skrajnym użytkowaniu. Na stronie Melett Polska znajduje się biuletyn, a w nim wiele ciekawych wiadomości ze świata turbosprężarek i działań firmy Melett również rozwoju serwisów, autoryzowanych warsztatów Meletta. Znajdziemy informacje dotyczące wystaw, wykładów i wydarzeń związanych z branżą części zamiennych do turbosprężarek. Niestety informację te nie są przetłumaczone na język polski.

W zakładce poniżej w języku angielskim znajduje się słowniczek, a w nim definicje pojęć technicznych firmy Melett, tj:

A/R (Area/ Radius) – to termin używany do określenia geometrycznej charakterystyki wszystkich obudowań turbin i sprężarek.

Bearing Housings – korpus, obudowa łożyskowań – obudowa odlewana ze stopów żelaza w której w środku mieści się pierścień uszczelniający tłoka turbiny, łożysko wałka i łożyska oporowe które zasilane jest wysoko sprężonym olejem z silnika.

Choke Line – turbo dziura – określa ograniczenie przepływu, która jest właściwa na mapie sprężarki.

CHRA – (Centre Housing Rotating Assembly) zasadniczo turbosprężarka minus korpus turbosprężarki, zawierający rdzeń turbiny, czyli wałek, obudowa łożyskowań i koło kompresji.

Compressor Wheels – koło kompresji - promieniowa wielołopatkowa sprężarka w turbosprężarce, która przyciąga filtrowane powietrze, spręża je w obudowie, a następnie rozdmuchuje się je u wlotu silnika.

Corrected Air Flow – regulowany przepływ powietrza – określa rzeczywiste dane przepływu powietrza na mapie sprężarki. Przepływ musi być skorygowany, aby uwzględnić różne warunki atmosferyczne, które wpływają na gęstość powietrza.

Free-Float – wolny przepływ – występuje w turbosprężarkach gdzie nie ma przepustnicy spalin. Dlatego nie jest w stanie regulować swojego własnego poziomu wzmocnienia. Nie ma zaworu upustowego, ani zmiennej geometrii.

Heat shields – osłonka termiczna - cienka blaszka, która chroni i oddziela górną część obudowy łożyskowań od wysokich temperatur spalin. Jest umieszczona pomiędzy korpusem, a łożyskiem obrotowym koła turbiny.

Journal Bearings – łożysko wałka – umieszczone jest wewnątrz otworu korpusu i zapobiega promieniowym przemieszczeniem się wałka.

On-Centre Turbine Housings – CHRA – Jest to starsza konstrukcja obudowy turbiny.

O-ring – uszczelka – nieruchoma uszczelka, która zapobiega przedostaniu się oleju lub powietrza pomiędzy różne komponenty.

Overspeeding – termin używany podczas gdy turbina działa dużo powyżej swojej normy pracy.

Piston Rings – pierścienie tłokowe – powszechnie używany rodzaj uszczelnienia w turbosprężarkach. Stosowany, aby zapobiec przed dostaniem się gazów lub oleju tam gdzie nie powinny, utrzymuje różnicę ciśnień.

Pressure Ratio – współczynnik ciśnienia - bezwzględne ciśnienie wylotowe podzielone przez bezwzględne ciśnienie wlotowe.

Repair Kits – zestawy naprawcze - podstawowy - zawiera tylko podstawowe składniki; rozszerzony - zawiera wszystkie elementy potrzebne do pełnej naprawy turbosprężarki; uniwersalne zestawy - obejmuje każdy wariant w celu dostosowania tam gdzie istnieje kilka wariantów modelu, na przykład płaskie lub wypukłe koła kompresji, proste i przewężone wałki itd.

Seal plater – talerze uszczelniające – komponent, zwykle wykonany z aluminium, ma otwór mieszczący pierścień uszczelniający tłoka końca sprężarki, który działa w rowku odrzutnika oleju lub oporowego kołnierza.

Shaft & Wheels – wałek – kompletny zespół, który opisuje wirnik turbiny i wał, jako jeden ze składników - (zwany również jako "koło turbiny"), wykorzystuje przepływ spalin z silnika aby wprawić w ruch turbinę, która z kolei spręża powietrze.

Shaft Nuts – wał śruby – utrzymuje koło sprężarki i inne części grupy na wale wirnika. Zazwyczaj lewo skrętny gwint, znajdujący się w nowoczesnych turbinach na wysoko precyzyjnie obrobionej nakrętce, którą należy dokręcać z określonym momentem.

Thrust Bearings – łożyska oporowe – jedno płaskie łożysko, które wspiera dodatnie i ujemne obciążenia osiowe generowane, gdy wirnik turbiny przyspiesza i zwalnia. Łożysko jest zamocowane w kołnierzu oporowym i biegnie w jego obrębie.

Thrust Collar – podkładka odrzutnika – mieści się pomiędzy łożyskiem, a łożyskiem oporowym, działając, jako bufor, aby zapobiec rozpadowi elementów.

Thrust Flingers – odrzutniki dociskowe –na wale turbiny umieszczony jest otwór w płycie uszczelniającej i działa, jako separator pomiędzy łożyskiem oporowym, talerzem oporowym i kołem kompresji.

Thrust Washer – podkładka oporowa – połowa pełnego pierścienia oporowego, który biegnie od spodu łożyska oporowego. Kołnierz oporowy jest czasami w dwóch kawałkach dla aplikacji, takich jak 360 stopni łożyska oporowego.

Na stronie Melett Polska w zakładce „szukaj części” jest kilka opcji wyszukiwania. Pierwszą z nich jest opcja szukania po producencie pojazdu. Należy z zakładki wybrać producenta pojazdu, następnie wybrać model, pojemność silnika i moc. Po wprowadzeniu danych otrzymujemy tabelkę podzieloną na trzy kolumny.

części melett


W pierwszej kolumnie znajdują się szczegóły pojazdu takie jak: marka pojazdu, model, numer pojazdu, producent silnika oraz silnik pojazdu. W drugiej kolumnie są szczegóły silnika tj. pojemność, ilość cylindrów, rodzaj paliwa, rocznik turbiny oraz ilość koni mechanicznych. Natomiast w trzeciej kolumnie znajdują się szczegóły turbiny, czyli model turbiny, numer turbiny natomiast po kliknięciu w okienko szczegóły mamy możliwość dostępu do pełnej bazy danych dotyczących informacji na temat produktów firmy Melett. Dostęp do bazy danych mają klienci i warsztaty autoryzowane, którzy po zarejestrowaniu otrzymali drogą elektroniczną login i hasło. Wyszukiwanie części za pomocą danych pojazdu nie jest najlepszym sposobem wyszukiwania, ponieważ różne modele turbosprężarek są przyporządkowane podobnym aplikacjom, co może powodować pomyłki.

Innym sposobem wyszukiwania, jaki daje nam baza danych na stronie Melett Polska jest wyszukiwanie po numerze turbiny lub numerze pojazdu.

numer turbiny melett


W tym przypadku w pierwszej kolumnie pojawia nam się numer pojazdu w kolejnej rodzaj turbiny, model turbiny, producent pojazdu, model pojazdu, rocznik turbiny a w ostatniej kolumnie szczegóły, które są dostępne dla klientów firmy Melett. Ciekawostką jest, że możemy wyszukiwać komponent po niekompletnych numerach. Jest to przydatne udogodnienie w momencie nieczytelnych danych z tabliczki znamionowej. Wyszukiwanie ogólne to z kolei wszechstronna funkcja przeszukiwania, która umożliwia odnalezienie dowolnej turbosprężarki zawierającej dowolną część. Wystarczy wpisać numer turbiny lub może być tylko jego część albo odpowiadający jej numer identyfikacyjny Melett. Na stronie Melett można wyszukać również wałek po wymiarach dużej średnicy.

wałek po wymiarach melett


Po wybraniu średnicy otrzymujemy numer Melett wałka, a następnie wymiary: średnica wewnętrzna (mm), średnica zewnętrzna (mm), kolejne informację jednak są dostępne po zalogowaniu a są nimi: długość łopatki (mm), średnica łożyska (mm), średnica otworu koła kompresji (mm) oraz ilość łopatek (mm). Możliwe jest również wyszukiwanie według dużej średnicy koła kompresji, gdzie podane są informację takie jak: numer Melett koła kompresji, wymiary: średnica zewnętrzna B, średnica wewnętrzna a po zalogowaniu długość łopatki oraz całkowita wysokość.

wyszukiwarka koła kompresji


Ostatnia możliwość wyszukiwania pozwala namierzyć elementy Melett, ale jedynie po oryginalnych numerach OEM. W kolejnej zakładce znajdują się katalogi, które pozostają dostępne tylko klientom firmy Melett. Katalogi są w języku angielskim i do przeglądania wymagany jest program Adobe Flash Player.

katalog melett
melett katalogi


Po wybraniu odpowiedniego wyświetla się wirtualny katalog, poniżej znajduje się jedna z przykładowych stron:
wirtualny katalog melett


Product range to opis w języku angielskim produktów wytwarzanych przez brytyjską firmę Melett. W uzupełnieniu do zamienników turbosprężarek, zestawów naprawczych, wyważonych CHRA oraz poszczególnych elementów turbin, Melett dostarcza szeroką gamę zestawów uszczelniających i rosnącą gamę elektronicznych przekładni siłownika. Aby pomóc swoim klientom firma Melett oferuje również szereg podstawowych narzędzi do montażu, aby szybko i sprawnie zamontować części CHRA oraz uniknąć uszkodzenia podzespołów podczas instalacji. Na stronie Melett nowe wersje produktów aktualizowane są prawie codziennie, aby dać klientom migawkę najnowszych efektów pracy.

Zestawy uszczelniające – zestawy zawierające uszczelki ze stali nierdzewnej, fibry lub uszczelki gumowo-metalowe oraz podkładki metalowe, jeśli jest taka potrzeba.

Przekładnie siłownika – Firma Melett oferuje rozwiązanie długotrwałego problemu nieudanych skrzyń biegów na siłownikach elektronicznych. Przekładnie napędów firmy Melett zostały opracowane przy użyciu oryginalnego sprzętu silnikowego i tworzyw sztucznych przekładni ślimakowej, które są importowane z Niemiec. Dodatkowo, aby osiągnąć dłuższą żywotność kołek ramienia dźwigni jest wykończony ze specjalnie utwardzonej powierzchni.

Rdzeń zespołu – Rosnąca gama zamiennych CHRA/ rdzeni zespołu jest montowana i wyważana w Wielkiej Brytanii w pełni wyposażonym w odpowiednie narzędzia i oryginalne technologie zakładzie tylko dla części Melett. Tam gdzie jest możliwe, firma wprowadza ulepszenia w konstrukcji i stosuje zmodernizowane części tworząc ulepszone CHRA.

Pierścienie zmiennej geometrii – Firma Melett oferuje również szeroką gamę kompletnych zestawów zmiennych pierścieni obejmujących wiele modeli turbosprężarek w tym: GT15-25V, TF035, TD03 i TD04, RHV4 BV39 & BV43, CT16 i CT26. Wszystkie pierścienie produkowane są ze stałymi łopatkami o zwiększonej wytrzymałości.

Zestawy naprawcze – Zestawy naprawcze są dostępne do prawie wszystkich modeli turbosprężarek. Od najstarszych ST50/3LD przez najnowsze Garret GTB po mniej popularne zestawy np. Komatsu i K54. Zestawy naprawcze firmy Melett są dostępne jako podstawowe, rozszerzone, oraz uniwersalne.

Mini zestawy – czyli zestawy zawierające podstawowe łożyska, pierścień tłokowy, elementy oporowe i nakrętkę wałka oraz uwzględniające większość śrub, uszczelek i przedmiotów wielokrotnego użycia. Zestawy są dostarczane w małych opakowaniach typu blister lub mogą być dostarczane, jako zestawy pojedynczych części jednostkowych przy większym zamówieniu.

Obudowa łożysk – dla zapewnienia najwyższej jakości zastosowane są złożone procesy do produkcji obudowy łożysk. Dodatkowo dla zapewnienia jakości stosuje się kontrole w kilku punktach w całym procesie produkcji wraz z inspekcją końcowego produktu firmy Melett.

Wałek – Firma Melett oferuje szeroki wachlarz kół oraz wałków od najmniejszych modeli KP35/GT12 do dużego HC5A jak i do nietypowych zastosowań wałka Komatsu. Każdy wał i koło jest produkowane według własnego rysunku Mellet jak i własnych narzędzi odlewniczych.

Koła kompresji – Koła kompresji są dostępne dla małych samochodów typu Smart cars po większe samochody użytkowe, a także pojazdy nietypowe. Wszystkie koła kompresji firmy Melett są wykonywane, obrabiane i wyważane w najwyższej jakości urządzenia, z których większość jest w Wielkiej Brytanii.

Talerze uszczelniające – Talerze uszczelniające firmy Melett podlegają procesom odlewania i tylko wysokiej jakość odlewy są używane. Wiele firm korzysta ze słabej jakości stopów i materiałów. Jednak takie materiały z powodu trudnych warunków w komorze silnika tj. wysokie temperatury i wibracje mogą doprowadzić do pęknięcia lub całkowitej awarii.

Narzędzia CHRA – Asortyment firmy Melett został specjalnie opracowany, aby pomóc w szybkim i sprawnym montażu części CHRA, a także żeby uniknąć uszkodzenia podzespołów podczas montażu.

Na stronie Melett Polska znajduje się wiele informacji szeroko związanych z tematyką turbosprężarek i działalności autoryzowanych warsztatów. Szczegółowe materiały znajdują się w serwisie TurboHub prowadzonym również w języku polskim. Serwis Turbhub poświecony jest procesom produkcji od momentu projektu oraz technologii poprzez dokładnie kontrolowaną obróbkę komponentów aż po sprawdzenie i testowanie. W serwisie omawiane są źródła awarii opierając się na konkretnych przykładach. Turbohub przedstawia faktyczne przyczyny awarii mylnie zdiagnozowane na przykład, jako wynik nadmiernej prędkości obrotowej lub przedostania się ciał obcych itp. Znajdziemy tam także zestawienia części wysokiej jakości do zamienników tańszych i gorszych osiągalnych na rynku wtórnym oraz opis fatalnych skutków jakie może przynieść użytkowanie komponentów niższej jakości. Serwis Turbohub jest dostępny po zalogowaniu i jest dostępny w kilku językach w tym polskim. Turbohub podzielony jest na trzy sekcje. Sekcja pierwsza to „Produkcja części Melett”, która podzielona jest na kilka części. Firma Melett w ciągu kilkunastu lat stała się najbardziej rozpoznawalną firmą na rynku części zamiennych turbosprężarek. Dynamiczny rozwój zawdzięcza zdecydowanie wysokiej jakości produktów. Zdarzają się jednak twierdzenia, że różne firmy produkują części zamienne dla producentów OEM lub firmy Melett. Firma Melett nie zgadza się z tymi informacjami i uważa, że takie opinie nie są korzystne dla wizerunku firmy. Nieprzychylne oceny łatwo zweryfikować na podstawie następujących powodów. Firma Melett opiera się na dokładnej analizie modeli turbosprężarek do wprowadzania. Proces produkcji zaczyna się w Wielkiej Brytanii gdzie kadra wykwalifikowanych pracowników wnikliwie rozpatruje cały proces rozwojowy komponentów danego typu. Analiza dotyczy prawidłowego wykonania części, pełną diagnostykę usterek, a także precyzyjną analizę urządzenia wraz z możliwością udoskonalenia początkowego projektu. Po wyborze turbiny do wdrożenia, zespół techniczny dokonuje szczegółowych pomiarów kilku oryginalnych turbin z danego modelu. Aby zaznajomić się z całym urządzeniem bada się wykończenie powierzchni, materiały jak i tolerancję. Tak duża praktyka z zakresu napraw i części stawia zespół techniczny na poziomie turbo-profesjonalistów, którzy oferują fachowe doradztwo w obszernym zakresie techniczno-naprawczym. Firma Melett stawia na mocne zasady inżynierii. To w Wielkiej Brytanii zaczyna się projektowanie produktu gdzie wysoko wykwalifikowani inżynierowie tworzą zespół z kompetencjami i dużą wiedzą techniczną, ale również wyczerpującą znajomość części turbosprężarek i ich eksploatacji. Zespół inżynierów firmy Melett przywiązują ogromną troskę do szczegółów, posiłkując się najnowocześniejszymi oprogramowaniami do modelowania 3D oraz tworzenia rysunków i pomiarów z dokładnością do 2 mikronów. Aby dobrze oszacować efektywność i ustalić źródło awarii, inżynierowie trzymają się ściśle określonych procesów wewnętrznych, co daje firmie Mellet prestiż na rynku części zamiennych do turbosprężarek. Melett utrzymuje najwyższe standardy jakości produkcji dzięki pokaźnym inwestycją w fabrykę produkcyjną, które umożliwiają pełną kontrolę procesu produkcji przy utrzymaniu maksymalnych standardów jakości na dotychczasowym poziomie technicznym. Zakład produkcyjny wyposażony jest w najnowsze maszyny spawalnicze oraz dominujące japońskie maszyny pomiarowe CNC z własną maszyną pomiarową CMM. Firma Melett kooperuje z producentami, którzy mogą się wylegitymować certyfikatem jakości ISO/TS16949, czyli certyfikatem który nakłada surowe zasady produkcji, ale posiadają także doświadczenie w produkcji wysoko precyzyjnych komponentów dla producentów OEM. Bez ścisłych procesów kontroli jakości nie byłoby sukcesu firmy Melett, która funkcjonuje na podstawie Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001: 2008 w sferze projektowania, produkcji i dystrybucji komponentów zamiennych do turbosprężarek. Kontrole jakości w Wielkiej Brytania są na każdym etapie od analizy początkowej, aż po gotowy produkt. Tak, aby mieć pewność, że materiały, wymiary i wykończenia powierzchni są zgodne ze specyfikacją zanim zostaną spakowane w oryginalne pudełka z logo Melett. W Wielkiej Brytanii znajduje się specjalistyczny zakład produkcji CHRA. Firma skupia wysoko kwalifikowanych technicznie pracowników oraz nowoczesne technologie w jednym miejscu, dzięki temu możliwa jest restrykcyjna kontrola nad wszystkimi fazami produkcji zespołów środkowych. Dodatkowo dla klientów możliwe jest ustalenie pochodzenie każdej części, dzięki zachowaniu przez firmę identyfikowalności produktów. Firma Melett gwarantuje dostęp do historii produktu poprzez wyrycie unikalnego numeru seryjnego na każdym zespole środkowym, a także posiada indywidualny wykres wyważenia i kartę kontroli jakości. Wachlarz produktów firmy Melett ciągle się powiększa obejmuje części pojedyncze, ponadwymiarowe, ulepszone po zestawy naprawcze i szeroki zakres komponentów głównych takich jak: koła kompresji, wałki, obudowy łożyskowań, talerze uszczelniające, łożyska oporowe, zestawy zmiennej geometrii, osłony termiczne oraz spory asortyment ponadwymiarowych łożysk ślizgowych i pierścieni. Asortyment zespołów środkowych/CHRA stale wzrasta. CHRA montowane są i wyważane wysokoobrotowo w Wielkiej Brytanii w zakładzie produkcji rdzeni. Co ciekawe wszystkie CHRA wykonane są tylko z oryginalnych komponentów firmy Melett oraz jeśli to możliwe zespół inżynierów poprawia jakość turbosprężarek pierwotnych, wypuszczając w ten sposób ulepszoną część zamienną. Melett dla pełnej identyfikacji posiadają unikalny numer seryjny i własny zakres wyważania, aby ułatwić dostęp do historii produktu. Bogata jest oferta zestawów zmiennej geometrii, która dotyczy takich modeli turbosprężarek jak: TF035, TD03 i TD04, CT16 i CT26, GT15-25V, RHV4, BV39 i BV43. Osiągalne wersje są na 10, 11 oraz 13 łopatek przy czym każdy zestaw wytwarzany jest z pełnymi łopatkami o podwyższonej wytrzymałości. Firma Melett dba o najwyższy możliwy poziom jakości zgodnie z którymi wszystkie materiały specjalistyczne stosowane są z oryginalną specyfikacją OEM. Zestawy naprawcze osiągalne są prawie do wszystkich modeli turbin. Angielska firma oferuje zestawy podstawowe, rozszerzone i uniwersalne. Produkty te są poddawane skrupulatnej obróbce według specyfikacji Malett najczęściej w EU tylko przez producentów posiadających certyfikat TS16949. Dla lepszego produktu w miarę możliwości dokonuje się ulepszeń w doborze materiałów, a dla pełnej historii każdego zestawu wyprodukowanej partii nadaje się numer identyfikacyjny. Łożyska ślizgowe oferowane są od najmniejszych modeli KP35 aż po większe KTR130. Łożyska produkowane są zwykle przez producentów europejskich, którzy spełniają surowe kontrole jakości oraz posiadają certyfikaty TS16949. Łożyska oporowe są dokładnie znane firmie Melett oraz etapy produkcji odkuwek i sposoby ich obróbki potrzebne dla osobnych zastosowań. W technologii Melett dostępne jest tłoczenie odkuwek, kucie na gorąco, spiekanie metodą proszkową oraz odcinanie plastrów z jednego kawałka odlewu. Następnie łożyska oporowe są skrupulatnie szlifowane dwutarczowo, a potem wywierca się w nich otwory dopływu oleju, a co najistotniejsze wykonuje się specjalne prowadnice smarujące. Prowadnice smarujące, gdy są dobrze wykonane powinny zapewniać wytworzenie warstwy ochronnej z oleju podczas obrotu elementu. Działa to na zasadzie odpychających się od siebie sąsiadujących części co zmniejsza ich zużycie mechaniczne, a przede wszystkim przedłuża działanie urządzenia. Zestawy naprawcze firmy Melett obejmują dokładnie wykonane elementy środkowe takie jak: odrzutniki oleju, podkładki oporowe, pierścienie uszczelniające, o-ringi i nakrętki na wałek z możliwością zamówienia osobno. Elementy środkowe jak całe zestawy naprawcze wytworzone są w standardach jakości, które potwierdza certyfikat ISO 9001 2008. Produkowane zazwyczaj w Wielkiej Brytanii i Europie przez producentów posiadających certyfikaty TS16949. Główne komponenty turbosprężarki to między innymi obudowy łożyskowań, ich proces produkcji i złożone technologie są doskonale zrozumiane dla prawidłowego funkcjonowania dla firmy Melett. Aby produkt był wysokiej jakości przeprowadzane są w zakładach w Wielkiej Brytanii testy oraz kontrole jakości w kluczowych momentach produkcji, a materiał użyty do wytwarzania jest identyczny z oryginalną specyfikacją OEM. Wałki firmy Melett oferowane są w szerokiej gamie od najmniejszych KP35/gt12 do modeli większych HC5A, aż po nietypowe wałki firmy Komatsu. Firma Melett nie stosuje wielokrotnego roztapiania metalu, a wykorzystuje tylko świeże sztabki nadstopu Inconel korzystając przy okazji z własnych narzędzi odlewniczych. Każdy wałek jest produkowany według rysunków technicznych, a każda wyprodukowana partia ma wygrawerowany numer identyfikacyjny. Koła kompresji, firma Melett produkuje dla małych samochodów miejskich po auta o zastosowaniu specjalnym. Większość komponentów jest produkowanych, wyważanych i obrabianych w Wielkiej Brytanii wykorzystując całkowicie zautomatyzowane wyważarki, które nie odbiegają jakością od urządzeń producentów OEM. Wytrzymałość talerzy uszczelniających jest kluczowa przy odlewaniu i obrabianiu, dlatego talerze firmy Melett przechodzą proces utwardzania korzystając tylko z wysokiej jakości odlewów, aby nie dochodziło do pękania materiału. Pękanie talerzy uszczelniających spowodowane jest trudnymi warunkami jakie panują w komorze silnika, a mianowicie wysoka temperatura dlatego bardzo ważne jest dla firmy używanie wysokiej jakości materiałów. Osłona termiczna jak sama nazwa wskazuje osłania przed temperaturą, w turbosprężarce ma chronić pierścionek uszczelniający oraz obudowę łożyskowań przed wysokimi temperaturami gazów jak również powstrzymać przedostanie się spalin do obszaru pierścionka uszczelniającego. W związku z różnicami temperatury roboczej jak i konstrukcji osłony termicznej kryterium jakościowe znacząco różni się pomiędzy modelami turbosprężarek. W starszych turbosprężarkach, jako ochronę stanowił kawałek stali nierdzewnej, a jakość materiałów oraz dokładność wymiarowania raczej nie była zbyt wysoka w porównaniu do innych części turbiny. Jednak wraz z pojawieniem się turbosprężarek ze zmienną geometrią łopatek precyzja osłon termicznych wzrosła wraz ze wzrostem temperatury, w jakiej działają części. Obecnie właściwy materiał ma zasadnicze znaczenie w innym przypadku awaria jest pewna. Firma Melett produkuje osłony termiczne głównie do montażu zespołów środkowych jednak możliwy jest także zakup, jako część zamienna. Aby wgłębić się w tematykę turbosprężarek serwis Melett Turbohub w drugiej sekcji informuje, jakie są przyczyny awarii, uszkodzenia turbosprężarek. Aby jednak zrozumieć istotę tematu należy wyjaśnić jak istotna jest precyzyjna obróbka przy kwestii zachowania bardzo wąskich zakresów tolerancji. Obróbka komponentów firmy Melett sięga tylko 4 mikronów czyli zaledwie 0,004 mm. W porównaniu do ludzkiego włosa który ma około 90 mikronów to obróbka w firmie Melett jest wyjątkowo precyzyjna stąd też oczywiste jest, że kurz czy brud może doprowadzić do zbyt wczesnej awarii turbosprężarki.

precyzyjna obróbka melett


Jakie są ukryte niebezpieczeństwa, jeśli chodzi o awarię? Częstym powodem awarii są zamienne części wyprodukowane z nieodpowiednich materiałów lub przy użyciu niewłaściwych procesów produkcji. Często defekt taki jest błędnie zdiagnozowany, zwykle, jako klasyczna usterka związana z brudnym olejem lub brakiem smarowania co przyczynia się do niepotrzebnych komplikacji przy rozpatrywaniu gwarancji. Na Turbohub znajduje się klika przykładów tematów dotyczących ukrytych niebezpieczeństw w turbosprężarkach.

Przyczyny usterek, uszkodzeń turbosprężarek są stałym tematem wymiany zdań między działem technicznym Melett, a klientami firmy. Kilka przykładowych tematów to nadmierna prędkość obrotowa (oraz wysokocyklowe zmęczenie materiału), zanieczyszczenie oleju, wycieki oleju, brak smarowania lub niedobór oleju czy uszkodzenia przez ciało obce.

Firma Melett poprzez dział Turbohub umożliwia klientom dostęp do szczegółowych informacji technicznych związany z szeroką tematyką turbosprężarek. Należy się skontaktować poprzez mail login@melett.com

Producent oryginalnych części nie może zmieniać zaakceptowanego projektu bez ponownego starania się o homologację urządzenia. Taka sytuacja nie dotyczy firmy Melett, która w razie możliwości może ulepszyć pierwotny projekt i wykorzystać zmodernizowane części. Przykładami takich ulepszonych rozwiązań są między innymi:

- Odrzutnik oleju BV/KP35/39 – udoskonalona konstrukcja podwójnego pierścienia,

- Łożyska oporowe BV/KP31/35/39: 360° zamiast 180°,

- Łożyska oporowe GT15-25 – ulepszona konstrukcja

- Łożysko oporowe K03/4 – kute na gorąco a oryginalne tłoczone łożysko producenta,

- Łożyska ślizgowe GT15 – konstrukcja oryginalna,

- Talerz uszczelniający GT15 – wzmacniające żebrowanie,

- Wałki przewężone GT15 - 25 – zamknięty tył ograniczający naprężenia,

- Zmienna geometria GT15 – lita konstrukcja łopatki.

W zakładce literatura znajdziemy broszury na temat firmy Melett jej działalności i samej branży. W tym dziale znajdują się:

Melett’s newsletters - czyli informacje branżowe. Na dzień dzisiejszy jest ich 9. Newsletter jest dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników serwisu Melett po, czym można ściągnąć plik zapisany w formacie PDF. Niestety broszury są tylko w języku angielskim.

Biuletyn narzędzi podstawowych – broszura podkreśla korzyści płynące z korzystania ze specjalnie opracowanych narzędzi Melett jednocześnie oferuje prosty poradnik jak ich poprawnie używać.

Broszura firmowa – Dzięki połączeniu wiedzy inżynierskiej i udoskonalanie rozwoju produktów firma Melett stworzyła renomę godną pozazdroszczenia na rynku części zamiennych turbosprężarek. Broszura firmowa powstała, aby wyjaśnić ścisłe procesy wewnętrzne, które sprawiają, że każdy komponent został wyprodukowany z najwyższą precyzją i wysokimi normami jakości. Broszura w formie slajdów zaczyna się od punktów zaznaczonych na mapie świata, które oznaczają zakłady produkcyjne, magazyny i punkty sprzedaży. Przedstawia również procesy poprzez wewnętrzną analizę najczęstszych awarii aż po efekt końcowy produktu. Broszura przedstawia jak firma Melett stawia nacisk, na jakość produktów i jej ścisłą kontrolę, analizę szczegółową turbosprężarek, inżynierię oraz możliwości produkcyjne i logistyczne. Broszura jest dostępna w dziewięciu językach w tym i polskim.

„Za kulisami” to film, który prezentuje procedury kontroli, jakości w angielskiej firmie Melett, która zapewnia, że każdy element Melett jest zaprojektowany ściśle według najwyższych standardów jakości. W filmie wypowiada się właściciel Ian Warhurst, a także menagerzy i pracownicy różnych działów angielskiej firmy z Barnsley.

Co znajduje się wewnątrz twojej turbosprężarki? Pod takim tytułem umieszczony jest wykład na wystawie REMATEC, a prowadzi go dyrektor sprzedaży Martyn Howorth. Prezentacja dotyczy rynku wtórnego turbosprężarek i jej dynamicznego rozwoju oraz tendencji „downsizing”, czyli zastępowania większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach, a także wyzwaniom dotyczących spełnienia coraz to bardziej rygorystycznych norm emisji spalin.

Melett manufacturing Video to ostatni z filmów przedstawiający proces precyzyjnej produkcji części do turbosprężarek . Film obrazuje pełną diagnostykę usterek i skrupulatną analizę turbin. Pokazuje również możliwości technologiczne takie jak pomiary 3D oraz oprogramowanie do tworzenia rysunków technicznych i modelowania przestrzennego. Prezentuje fabrykę Melett w Chinach i najnowsze urządzenia oraz technologie produkcji, a na finalnym etapie kontrolę jakości przed wysłaniem do klienta.

Firma Melett na swojej stronie przedstawia rozwiązanie, które od dawna było problemem związanym z częstymi awariami sterowników elektronicznych. Dodatkowo osiągalne są nowe warianty przekładni zaworów. W serwisie Melett dostępna jest identyfikacja przekładni, która odbywa się za pomocą numeru G który znajduje się na bocznej stronie skrzyni. Przekładnie, które są wykonane przy użyciu oryginalnych części dotyczą oryginalnego silnika, przekładni ślimakowej zrobionej z plastiku wysokiej jakości, a także kołka na zamek zaworu, który jest produkowany ze specjalnym utwardzanym wykończeniem dla poprawy żywotności. Ponadto przy wyborze przekładni zaworów angielskiej firmy uzyskać można ciągły rozwój palety przekładni elektronicznych zaworów, a także jednego dystrybutora wszystkich części do regeneracji turbosprężarek.

Aby zamontować nową przekładnię należy wcześniej usunąć blokadę oraz plastikową czarną obudowę zawierającą jednostkę sterującą, a następnie trzeba umieścić obudowę na nowej przekładni i zainstalować blokadę. Dla pewności naprawy, złożoną turbosprężarkę należy sprawdzić na maszynie do regulowania zmiennej geometrii. Dzięki temu jest stuprocentowa pewność, że ustawienia minimalnego przepływu są jednomyślne ze standardami producenta i takie jak w nowej turbinie.

Elektroniczny aktuator tester i VNT analizator są już osiągalne w Melett. Jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi na tym rynku jest analizator turbosprężarek VNT. Używany jest do regulacji turbosprężarek ze zmienną geometrią łopatek z siłownikami elektronicznymi i pneumatycznymi. Analizator VNT wraz z testerem EAT tworzy domyślne narzędzie do sprawdzania wszystkich możliwych wersji siłowników elektronicznych stosowanych w turbosprężarkach.

Firma Melett oferuje ponad sześćset zestawów uszczelek, w jakości OE do ponad 3 tysięcy turbosprężarek. Komplety uszczelek dostępne są do turbin takich producentów jak Borg Warner, MHI, Garett, Holset, Toyota, IHI & Hitachi. Turbosprężarki działają w skrajnie wysokich temperaturach stąd też bardzo ważna jest jakość materiałów i jakość wykonania uszczelek, które muszą być odporne na takie warunki pracy. Dlatego wszystkie komplety uszczelek są wykonane ze stali nierdzewnej, metalowo-gumowe lub z włókna oraz dodawane są miedziane podkładki. Istotną sprawą jest, aby przy naprawie turbosprężarki uszczelki były wymieniane za każdym razem. Komplety uszczelek firmy Melett dostępne są do wszystkich rodzajów aut od osobowych przez dostawcze po ciężarowe.

Podsumowując zachęcamy do korzystania z naszej autoryzowanej stacji Melett Bosch Diesel Service – Pawlik w Stalowej Woli bo jest to gwarancja zastosowania oryginalnych części Melett, a nie tanich i niskiej jakości chińskich części. Na wszystkie Państwa pytania chętnie odpowiemy telefonicznie w dziale turbosprężarek pod numerem telefonu 609-707-060.

Regeneracja turbin odbywa się wysyłkowo z całej Polski z miast. np. Gdańsk, Lublin, Wrocław, Kraków, Szczecin, Poznań, Białystok, Bydgoszcz, Kielce, Łódź, Olsztyn, Radom, Katowice, Mielec, Toruń, Iława, Warszawa, Gdynia, Bielsko Biała, Rzeszów, Kalisz, Jaworzno, Legnica, Krosno, Wschowa, Opole, Oleśnica, Sandomierz, Tarnobrzeg, Kolbuszowa, Szczecinek, Zgierz, Tychy, Starachowice, Nowa Wieś Ełcka, Sady, Chyby, Baranowo, Batorowo, Chorzów, Pabianice, Łask, Sieradz, Zduńska Wola, Piotrków, Bełchatów, Tuszyn, Szczerców, Wieluń, Poddębice, Kutno, Włocławek, Chorzelów, Przemyśl, Tarnów, Suchy Las, Stegna, Nowy Sącz, Ozimka, Sosnowiec, Łowicz, Samborzec, Elbląg, Gruszczyn, Pruszków, Końskie, Barycz, Kiełczów, Imielin, Ostrołęka, Skórzewo, Łososina Dolna, Ruchocice, Luboń, Olkusz, Choroszcz, Rybnik, Szczytno, Chomranice, Czerwonak, Węgrzyce, Jabłonna, Dąbie, Starogard Gdański, Kodrąb, Radomsko, Kożuchów, Tarczyn, Zamość, Ełk, Lubin, Jasło, Kosakowo, Mąkowarsko, Medyka, Borowa, Wilcza, Sopot, Międzychód, Mikstat, Ostrzeszów, Ostrów, Kępno, Środa Wielkopolska, Skarżysko Kamienna, Konin, Lubań, Tarnowskie Góry, Zduńska Wola, Mirków, Rzemień, Biała Podlaska, Kowary, Tczew, Płock, Jelcz, Lubsko, Zgorzelec, Świdnik, Lubichowo, Piotrków Trybunalski, Paszowice, Świdnica, Żory, Biłgoraj, Słubice, Koszalin, Kościerzyna, Malbork, Adamów, Ostrowiec Świętokrzyski w województwa Śląskiego, Mazowieckiego, Podkarpackiego, Lubelskiego, Wielkopolskiego, Podlaskiego, Świętokrzyskie, Małopolskie, Lubuskie, Łódzkie, Opolskie, Pomorskie, Dolnośląskie, Kujawsko Pomorskie, Zachodnio Pomorskie, Kujawsko Pomorskie, Warmińsko Mazurskie.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.